دنیای اقتصاد- به گفته سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، ساختار جدید سپاه روز یکشنبه توسط رهبر معظم انقلاب تصویب شده است.وی می‌گوید: باید برای مبارزه با تهدید نرم، بسیج نظامی از بسیج غیرنظامی جدا شود و بسیج نظامی با نیروی زمینی سپاه کار کند و بسیج غیرنظامی نیز ماموریت مبارزه با تهدیدات و جنگ نرم را بر عهده داشته باشد. فرمانده کل سپاه خبر داد:

تصویب ساختار جدید سپاه توسط رهبر معظم انقلاب

بر اساس این تغییرات؛ بسیج محور مبارزه با تهدیدات نرم قرار گرفته است

سردار سرلشکر محمد علی جعفری دیروز در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان بسیج مستضعفین خبر داد که ساختار جدید سپاه روز یکشنبه توسط رهبر معظم انقلاب تصویب شده است.

به گزارش ایرنا، فرمانده کل سپاه با اشاره به تصویب ساختار جدید سپاه پیش از نماز مغرب و عشا روز یکشنبه توسط مقام معظم رهبری، تاکید کرد: صحنه‌‌هایی از مجموعه یا زیرمجموعه سازمان بسیجی به صورت مشخص، روشن و قطعی توسط فرمانده کل قوا تصویب و از دیروز صبح ابلاغ شده است.

وی حضور حجت‌الاسلام طائب در معاونت اطلاعات سپاه را نتیجه تصویب این ساختار دانست و گفت: نظام توقع زیادی از فعالیت‌های اطلاعاتی سپاه دارد و با توجه به آشنایی ایشان این مسوولیت را به حجت‌الاسلام طائب واگذار کرده است.

سردار جعفری مهمترین ویژگی سردار نقدی را بسیجی بودن وی دانست و گفت: نگاه وی نگاهی فرهنگی است و در رابطه با بسیج هم نگاهی فرهنگی دارد که مسوولیت ایشان متقارن می‌شود با نیازهای انقلاب و ماموریت‌های کنونی که بر عهده سازمان بسیج مستضعفین قرارداده شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص استفاده دقیق علمی و کامل از توان نیروی مقاومت بسیج تصریح کرد: در ساختار جدید سپاه که به تصویب رهبری رسیده است و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح سپاه‌های استانی مسوولیت بسیج هر استان را بر عهده می‌گیرند و نیروی زمینی سپاه نیز لایه‌هایی از بسیج را که کار نظامی انجام می‌دهند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مبنای این ساختار و سازمان تصمیمات ساختاری بسیج بوده که نقش آن در دفاع از انقلاب اسلامی پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با تشریح تشکیل سپاه‌های استانی در مقطعی از زمان افزود: زمانی به این جمع‌بندی رسیدیم که تمام قدرت سپاه‌های استانی در یک ستاد متمرکز شود و زیرمجموعه‌های آن تحت فرماندهی واحد در یک استان قرار بگیرد که این الگو مورد نظر خاص رهبر انقلاب بود و از خیرات و برکات آن نیز به سرعت بهره‌مند شدیم. فرمانده کل سپاه این تصمیم را ساختاری، اصولی، مبنایی و براساس ملاحظات اساسی و عمده عنوان کرد و گفت: با هم‌افزایی در استان‌ها، یگان‌های نیروی زمینی و بسیج با هم مشارکت خواهند کرد که این تقسیم ماموریت‌های مختلف به سازمان‌های مختلف سپاه را دربرمی‌گیرد.

وی با تذکر به این که سپاه پاسداران با طیف ماموریت‌های متفاوتی مواجه است، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سپاه یک سازمان فرهنگی، امنیتی و نظامی است و این نوع تفکیک و تدابیر پی در پی در طول سال‌های بعد از دفاع مقدس گرفته شده است و باید از نیروی عظیم مردمی بسیج در رابطه با سپاه در مقطع و زمانی متناسب با نیازهای انقلاب به کار گرفته شود.

وی لازمه این عمل را انعطاف سازمانی با توجه به تغییر ماهیت تهدید و تغییر اولویت‌های ماموریتی در مقاطع مختلف زمانی اعلام کرد و ادامه داد: باید برای مبارزه با تهدید نرم بسیج نظامی از بسیج غیرنظامی جدا شود و بسیج نظامی با نیروی زمینی سپاه کار کند و بسیج غیرنظامی نیز ماموریت مبارزه با تهدیدات و جنگ نرم را بر عهده داشته باشد. فرمانده کل سپاه پاسداران از امروز ماموریت‌های بسیج را زیرنظر سپاه‌های استانی به صورت متمرکز اعلام کرد و افزود: یگان‌های نظامی نیز در سپاه‌های استانی در کنار بسیج فعالیت می‌کنند که باید بسیج به نوعی نقش خود را برای دفاع از صحنه‌های نیمه سخت علیه نظام بر عهده بگیرد.

سپاه‌های استانی نیز ماموریت دارند تا با جنگ سخت مقابله کنند و هر کجا که لازم باشد این سپاه‌ها در اختیار بسیجیان قرار می‌گیرد اما ماموریت ذاتی بسیج عمق بخشی داخلی و مقابله با تهدیدات نرم است.

سردار جعفری سازمان بسیج مستضعفین را در ساختار جدید سپاه مسوول سیاستگذاری علیه تهدیدات نرم در کشور دانست و تاکید کرد: سازمان بسیج مستضعفین متولی سیاستگذاری تخصصی علیه تهدید و جنگ نرم می‌باشد ولی مبارزه با جنگ نرم برعهده سپاه‌های استانی است و فعالیت‌های جدید باید با نگاهی جدید صورت گیرد که کار بسیار سختی است.

وی وظیفه کنونی بسیج را دارای دو ماهیت دانست و گفت: یکی ارتباط با اقشار مختلف بسیج است و دیگری ستاد تخصصی فرماندهی کل سپاه می‌باشد که بسیج مسوول آن است و این نیرو در ساختار و سازمان جدید سپاه نیمی از ماموریت‌های سپاه را انجام خواهد داد.

جعفری ادامه داد: تلاش شده که از طریق سازماندهی وقت فرمانده کل قوا را بتوان در خدمت بسیج قرار دهیم و این هدف کلی از تشکیل سپاه‌های استانی و سازمان بسیج مستضعفین است. وی تصریح کرد: بسترها فراهم شده تا از نیروهای مردمی در سپاه‌های استانی برای دفاع از انقلاب استفاده کنیم و باید خود را آماده کنیم تا در آینده بسترهای جدیدی ایجاد شود و از دیروز برنامه‌های جدید سپاه اجرایی می‌شود که یکی جانشینی فرماندهی کل سپاه توسط رییس سازمان بسیج مستضعفین در این نیرو خواهد بود.