موافقت آمریکا،روسیه و فرانسه با پیش‌نویس آژانس

کلینتون: ایران به دنبال انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است

لاوروف: ما با پیشنهاد آژانس اتمی موافقیم. دنیای اقتصاد - مقامات آمریکا، روسیه و فرانسه ضمن اعلام موافقت خود با پیش‌نویس قرارداد تامین سوخت رآکتور تهران، مذاکرات سه روزه هفته گذشته خود با ایران در وین را به ترتیب «سازنده»، «متمدنانه» و «مطابق میل» خود توصیف کردند. در این میان، اگرچه فرانسه موافقت کامل خود را با پیش‌نویس توافق شده طرفین در وین بیان کرد، آمریکا و روسیه همزمان اعلام کردند که برای نتیجه‌گیری درباره میزان پیشرفت حاصله هنوز خیلی زود است. در همین حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر ایران در زمینه اتخاذ تصمیم‌های ملموس برای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش جدی است ما به تعامل دوجانبه و چند جانبه ادامه خواهیم داد تا درباره دامنه کامل مسائلی که مدت‌ها بین ایران و آمریکا اختلاف انداخته است، صحبت کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران در مذاکرات اول اکتبر در ژنو (۹ مهر) «آغازی سازنده» داشتند، افزود: «باید اقداماتی سازنده نیز به دنبال آن انجام گیرد.»

به گزارش روزنامه‌هاآرتص، کلینتون در یک سخنرانی به میزبانی موسسه صلح آمریکا گفت: به ویژه باید اقدامی سریع در زمینه به اجرا گذاشتن برنامه استفاده از سوخت غنی‌سازی شده ایران برای سوخت‌گیری مجدد رآکتور تحقیقاتی ایران که برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اتخاذ شود. پیش از این، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که پیش‌نویس توافقنامه‌ای که پس از مذاکرات بین ایران، ‌روسیه، آمریکا و فرانسه در زمینه تامین اورانیوم غنی‌سازی شده برای تهران تنظیم شده است، برای تایید تا روز جمعه به پایتخت‌های این کشورها فرستاده شده است. کلینتون گفت: اگر ایران در زمینه اتخاذ تصمیم‌های ملموس برای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش جدی است ما به تعامل دوجانبه و چند جانبه ادامه خواهیم داد تا درباره دامنه کامل مسائلی که مدت‌ها بین ایران و آمریکا اختلاف انداخته است، صحبت کنیم. وزیر خارجه آمریکا افزود: در برای آینده‌ای بهتر برای ایران باز است، اما روند تعامل نمی‌تواند تا ابد به طول انجامد. ما حاضر نیستیم صرفا به خاطر مذاکره کردن مذاکره کنیم.

ایران به دنبال انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است

در همین حال کلینتون به روزنامه نیویورک تایمز گفت: شکی ندارد که ایران به دنبال انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است و فضای کوچکی برای شک کردن به اینکه ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، قائل شده است.

روزنامه هیل گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا گفت: یک فضای کوچک برای شک کردن (درباره نیت ایران برای ساخت بمب) وجود دارد؛ چراکه نشانه‌های متضادی موجود است. من شکی ندارم که آنها به دنبال انرژی هسته‌ای که حق داشتن آن را دارند هستند تا از آن برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کنند. مشکل اصلی این است که وقتی این کار را می‌کنید و به آنچه «breakout capacity» (قابلیت تکمیل چرخه سوخت) دست می‌یابید، طولی نمی‌کشد که می‌توانید آن کار دیگر (ساخت بمب) را انجام دهید. به همین دلیل است که پرداختن به این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلینتون در اظهار نظر درباره برخی ادعاهای اخیر مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات خود از قصد ایران برای ساخت یک بمب هسته‌ای یاد کرده است، گفت: خب، دلیل اینکه ما این کار را انجام می‌دهیم (به دنبال اعمال تحریم‌ها هستیم) این است که ما «فکر می‌کنیم» آنها همین هدف را دارند. اما سوال اصلی این است که آیا آنها پس از دستیابی به آنچه breakout capacity نام دارد، دست خواهند کشید یا خیر.

سرگئی لاوروف، همتای روسی کلینتون نیز روز جمعه طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت: ما با این پیشنهادات موافقیم و نه تنها روی ایران، بلکه روی سایر کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات حساب می‌کنیم تا طرح پیشنهادی را به مرحله اجرا بگذارند.

لاوروف گفت: کارشناسان روسیه در دیداری که طی آن پیشنهاد از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تدوین شد، شرکت داشتند. این یک قرارداد نیست، بلکه پیشنهادی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرمول‌بندی کرد. ما موافق این پیشنهاد هستیم.

وی افزود: مسکو امیدوار است که سایر شرکت‌کنندگان در این دیدار، کشورهایی که تحقق نمودار پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها بستگی دارد نیز موافقت خود را با این بسته اعلام کنند. ما ژائوشو، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که از پیشرفتی که در مذاکرات درباره سوخت هسته‌ای ایران به دست آمد خوشحال است و حمایت خود را از طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فرآوری اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در خارج از کشور اعلام کرد و در عین حال هشدار داد که برای نتیجه‌گیری درباره میزان پیشرفت حاصله هنوز خیلی زود است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: ما متوجه شدیم که در مذاکرات پیرامون سوخت هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی حاصل شد و ما از به اجرا گذاشتن تدریجی اتفاق نظر حاصل شده در نشست ژنو استقبال می‌کنیم.

در همین رابطه، همزمان سخنگویان وزارتخانه‌های خارجه آمریکا و روسیه در موضعگیری‌های مشابهی اعلام کردند که برای نتیجه‌گیری درباره میزان پیشرفت حاصله هنوز خیلی زود است.

یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام حمایت خود از طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فرآوری اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در خارج از کشور، گفت که برای نتیجه‌گیری درباره میزان پیشرفت حاصله هنوز خیلی زود است.

در همین حال، فرانسه حمایت خود را از طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فرآوری اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در خارج از کشور اعلام کرد. ژاک اودیبر، مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه و نماینده ارشد این کشور در مذاکرات پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این باره گفت: این پیشنهادی است که ما با آن موافقیم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اودیبر با بیان اینکه شروطی که فرانسه به دنبال آن بود در سند آژانس ذکر شده است، گفت که بر اساس این طرح، ایران باید حدود ۲۶۰۰ پوند اورانیوم را تا پایان ماه میلادی جاری به خارج از کشور بفرستد.

به گفته یک مقام فرانسوی، این طرح علاوه‌بر آن از ایران می‌خواهد کل این مقادیر اورانیوم را در یک محموله بفرستد و نه اینکه ارسال آن را در چند مرحله انجام دهد. اودیبر گفت: این طرح مطابق میل ما است. آنچه باید دید این است که آیا ایران آن را می‌پذیرد یا خیر.

بازرسان آژانس امروز وارد ایران می‌شوند

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز بعد از ظهر برای بازدید از سایت غنی‌سازی اورانیوم «فردو» راهی ایران می‌شوند. گفته می‌شود که بازرسان بین دو تا سه روز در ایران خواهند ماند. پیش از این، محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر خود به تهران اعلام کرد که بازرسان آژانس روز ۲۵ اکتبر(۳ آبان) برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای فردو به ایران سفر می‌کنند. علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در همین زمینه یادآور شده بود که هدف بازرسان آژانس فقط بازدید از تاسیسات فردو نیست، بلکه هدف آنها این است که اطمینان یابند، انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انجام نمی‌گیرد یا وجود ندارد.