طرح وحدت ملی در قالب الفاظ منشا اثر نیست

یک تحلیلگر مسائل سیاسی پیشنهاد کرد، طراحان طرح وحدت ملی به جای تلاش برای آشتی دادن چهره‌های سیاسی، انرژی خود را صرف افزایش اعتماد اقشار مختلف جامعه به یکدیگر کنند تا در مجموع موجب افزایش اعتماد عمومی‌شود. امیر محبیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به طرح وحدت ملی، اظهار کرد: طرح‌هایی مثل طرح وحدت ملی یا همان آشتی ملی در اساس خود می‌توانند واجد نیت خیر باشند، اما طرح این گونه مباحث تنها در قالب الفاظ منشا اثر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ابتدا لازم است قبل از مطرح کردن چنین مباحثی مشخص شود که اختلافات چیست، منشا اختلافات کدام است و طرف‌های اختلاف دقیقا چه کسانی هستند و چه شرایطی دارند و این طرح‌ها قصد دارد که چه مشکلی را برطرف کند؟ عضو موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی‌با اشاره به شنیده‌هایی مبنی بر اینکه طرح آشتی ملی توسط تعدادی از چهره‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد برطرف کردن اختلافات بعد از انتخابات را دارد، گفت: براساس شنیده‌های دیگر اساسا این طرح به دنبال چنین هدفی نیست.

وی با بیان اینکه ظاهرا هدف این طرح بیشتر آرام‌سازی و کنترل فضای اطراف آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی است، عنوان کرد: طراحان این طرح قصد ندارند از جانب نظام مشروعیت رفتارهای بعد از انتخابات را تایید کنند، اما همان گونه که گفته شد ابتدا باید مشخص شود که طراحان این طرح چه هدفی را دنبال می‌کنند، تا بتوان در مورد آن قضاوت منصفانه کرد.