رییس مرکزآمار ایران از امتیاز بندی خانوارها برای بهره‌مندی از یارانه نقدی در قالب فرم اطلاعات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد، حدود ۹‌میلیون خانوار معادل ۳۶‌میلیون نفر از جمعیت کشور (براساس پنج دهک و در صورت تصویب نهایی مجلس) واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند. محمد مدد همچنین در گفت‌وگو با مهر در زمینه افراد و خانوارهایی که فرم اطلاعات اقتصادی آنان ناقص است، گفت: به زودی به این گروه‌ها اعلام می‌کنیم که برای تکمیل اطلاعات ناقص و به‌روز‌رسانی موارد مربوط به خود به کجا مراجعه کنند.

بدیهی است در آن مقطع، کسانی که اطلاعات ناقص دارند باید در فرصت تعیین شده به محلی که متعاقبا اعلام می‌شود، مراجعه کنند. محمد مدد در ادامه درباره نحوه امتیاز‌بندی خانوار برای بهره‌مندی از یارانه نقدی گفت: مرکز آمار ایران با بررسی فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار که در سال گذشته اقدام به تکمیل این نوع فرم‌ها کردند، تمام امتیازبندی‌ها را انجام داده است.

رییس مرکزآمار ایران افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس در دست بررسی است ما منتظر مصوبه جدید مجلس هستیم تا پس از روشن شدن تکلیف طرح نهایی هدفمندی یارانه‌ها، در اطلاعات مردم بازنگری دوباره ای انجام دهیم. مدد تصریح کرد: با توجه به اینکه ما به استناد اطلاعات مردم کدبندی‌های خود را انجام داده‌ایم باید منتظر مصوبه جدید مجلس و رای نهایی شورای نگهبان بمانیم.

وی نحوه امتیازبندی نهایی دهک‌ها را براساس ۵ دهک منوط به نظر نهایی مجلس دانست و افزود: تا هفته آینده مجلس و شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد. مرکز آمار بلافاصله از طریق سیستم کدینگ که با اطلاعات اولیه ایجاد شده است، کار تنظیم نهایی دهک‌ها و امتیازبندی‌ها را انجام خواهد داد.

رییس مرکزآمار ایران خاطر نشان کرد: ما بر اساس اطلاعاتی که از مردم در اختیار داریم، دهک‌ها را براساس حداقل تا حداکثر درآمد تعیین کردیم. بر همین اساس، به محض اینکه مصوبه نهایی مجلس در اختیار ما قرار گیرد بر همان اساس از میزان درآمد پایین به بالا مردم را طبقه‌بندی می‌کنیم و دهک‌ها نیز مشخص می‌شود.

به گفته مدد، در حال حاضر با توجه به اطلاعات موجود، حدود ۹‌میلیون خانوار معادل ۳۶‌میلیون نفر از جمعیت کشور (براساس پنج دهک و در صورت تصویب نهایی مجلس) واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر وی گفت: خانواده‌ها می‌توانند با وارد کردن کد رهگیری و شماره ملی در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار، اطلاعات مربوط به خود را مشاهده کنند.