محمدرضا شجریان: خواستم ساز سازان را سر لج بیاورم

وقتی دیدم هیچ ساز سازی، ساز جدیدی نمی‌سازد، تصمیم گرفتم که دست به کار شوم تا ساز سازها را سر لج بیاورم و بگویند شجریان که خواننده است چرا دست به ساز سازی می‌زند؟ من شروع کردم تا آنها نیز شروع کنند.

ستاد محمدرضا شجریان در جریان برگزاری مراسم بهره‌برداری از موزه موسیقی ضمن شرح انگیزه خود در خصوص ساخت سازهای ابداعی، با تجلیل از استاد قنبری مهر گفت: امروز نمی‌دانم بگویم چه جسارتی است که سازهای من در کنار سازهای استاد قنبری مهر قرار می‌گیرد. اعتقاد دارم این کار مانند ترقه در کردن نزد توپچی است و لازم می‌دانم تا همین جا عذرخواهی کنم و دست استاد قنبری مهر را ببوسم.استاد آواز ایران در ادامه افزود: بد نیست موضوعی را در مورد منش و بزرگواری استاد ابراهیم قنبری مهر خدمت شما عزیزان عرض کنم. من افتخار این را داشتم که مدتی را در خدمت ایشان شاگردی کنم و استاد چراغی را به واسطه بزرگواری شان در دل من روشن کردند تا توشه راهم باشد.وی افزود: ماجرایی را که برای شما تعریف می‌کنم، مربوط به سال ۶۵- ۶۴

می‌شود که من خدمت استاد قنبری مهر عرض کردم اگر اجازه بدهید، من در کارگاه شما بتوانم چیزی از شما بیاموزم. پرسیدند چه می‌کنید؟ گفتم کارگاه کوچکی دارم و کارهایی هم انجام می‌دهم. استاد گفت خوب من به کارگاه خود شما می‌آیم و به شما آموزش می‌دهم. گفتم من جسارت نمی‌کنم، ولی اگر خودتان می‌فرمایید حرفی نیست. استادهمچنین تصریح کرد: آن زمان منزل من در فلکه چهارم تهرانپارس قرار داشت و منزل استاد در قنبری مهر میدان پاستور بود. گفتم استاد پس هر وقت امر کنید من می‌آیم دنبال شما. گفت نه شما خانه باشید. گفتم پس اجازه بدهید کسی را دنبال شما بفرستم یا حداقل برایتان تاکسی بگیرم، اما باز هم قبول نکرد. گفتم پس اجازه بدهید من کاری انجام بدهم. گفت نه شما فقط آدرس را به من بدهید من خودم با اتوبوس می‌آیم. شجریان ادامه داد: اتوبوس آن زمان تا فلکه چهارم تهرانپارس می‌آمد؛ گفتم پس حداقل اجازه بدهید با ماشین تا فلکه چهارم دنبال شما بیایم، اما باز هم قبول نکرد. من هیچ وقت این بزرگواری این مرد را فراموش نخواهم کرد. ایشان همیشه ۵ دقیقه مانده به ساعت ۸ زنگ منزل ما را می‌زد و وارد می‌شد. فرزند استاد داد به هم می‌آمد. تا ساعت ۱۱ که چایی می‌خوردیم و استراحتی می‌کردیم، اجازه پذیرایی کردن را نمی‌دادند. بعد خودشان هم سیگاری می‌کشیدند و دوباره تا ساعت یک ادامه می‌دادیم و بعد هم ناهاری می‌خوردیم. استاد آواز ایران در ادامه افزود: بعد هرچه می‌گفتم استاد اجازه بدهید شما را برسانم قبول نمی‌کرد و می‌رفت. به این شکل من مدتی را مزاحم این مرد بزرگ بودم و افتخار داشتم که از محضرش چیزی یاد بگیرم. رییس شورای عالی خانه موسیقی همچنین گفت: ساخت این سازها فقط به خاطر این است که کاری در زمینه موسیقی انجام داده باشیم و اصلا هدف خودنمایی نیست. همچنین شجریان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایلنا گفت:‌ تاکنون بارها به سازمان‌های گوناگون برای افتتاح موزه و کارهای مختلف و اهداف مورد نظر اهالی موسیقی رجوع کردیم و اگر لازم باشد برای یازدهمین بار نیز به آنجا خواهیم رفت و تا جواب نگیریم، ساکت نخواهیم نشست. محمدرضا شجریان با ابراز خرسندی از بازگشایی این موزه گفت: ‌فکر می‌کنم افتتاح این موزه قدم بسیار خوبی است و هسته اولیه‌ای است که باید آبیاری شود تا به هدف برسد. البته‌ ما هنرمندان که در هر زمینه‌ای برای کارهای موزه حضور داریم و مردم علاقه‌‌مند هم با استقبال خود به ارتقای موزه کمک خواهند کرد.