آمادگی ترکیه برای ذخیره اورانیوم ایران

عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه هفته گذشته با احمدی نژاد در استانبول دیدار کرد

آمریکا و ژاپن: تهران به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند

سارکوزی: ایران به پیشنهاد آژانس پاسخ دهد دنیای‌اقتصاد- همزمان با اعلام آمادگی ترکیه برای انبار کردن اورانیوم ایران، رییسان‌جمهور آمریکا و فرانسه به ترتیب با سران ژاپن و سوریه درباره موضوع هسته‌ای تهران به گفت‌و‌گو نشستند. امروز نیز باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با دیمیتری مدودف، همتای روسی خود در سنگاپور درباره پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی مذاکره می‌کند. اوباما و نیکولاسارکوزی رییس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوهای خود تاکید کرده‌اند که ایران باید به آنچه که تعهدات بین‌المللی خوانده می‌شود، عمل کند. سارکوزی همچنین از بشار اسد خواسته است که از مقامات تهران بخواهد تا به توافقنامه وین به سرعت پاسخ دهند.

در پیش‌نویس قرارداد تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در پایان مذاکرات سه روزه نمایندگان آژانس، ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه در وین پیشنهاد کرد، انتقال بخش عمده‌ای از اورانیوم با غنای پایین ایران به روسیه و فرانسه برای تبدیل به میله‌های سوختی با غنای ۲۰‌درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران مطرح شد. اما مقامات تهران تاکنون با خروج اورانیوم از کشور موافقت نکرده‌اند و خواهان خرید سوخت هسته‌ای بدون مبادله با اورانیوم با غنای پایین خود هستند. از همین رو، در شرایطی که آمریکا، روسیه و فرانسه این پیش نویس را پذیرفته‌اند، منابع رسانه ای غربی اعلام کرده‌اند که ایران اصلاحات و گفت‌و‌گوهای بیشتر در این خصوص را خواستار شده است. در این میان، هفته گذشته البرادعی برگ دیگری برای جلب رضایت تهران رو کرد که بر اساس آن اورانیوم ایران به جای ارسال به روسیه به ترکیه ارسال شده و در آنجا انبار شود و معادل حجم آن از روسیه سوخت هسته‌ای مناسب رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند. اگرچه ایران تاکنون به طور رسمی‌در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند، اما دیروز خبرگزاری آناتولی به نقل از وزیر انرژی ترکیه از آمادگی این کشور برای اجرای پیشنهاد تازه البرادعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نیمه دولتی آناتولی گزارش داد که تانر ایلدیز، وزیر انرژی ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه با انبار کردن اورانیوم با غنای پایین ایران مشکلی ندارد، گفت: تقاضای رسمی ‌در این خصوص از جانب ایران یا آمریکا مطرح نشده است، اما در خصوص این مساله مذاکراتی در حال انجام است. اما اگر چنین درخواستی مطرح شود، هیچ مشکلی برای انبار کردن اورانیوم ایران در ترکیه وجود نخواهد داشت. ما «نه» نخواهیم گفت.

بر اساس این گزارش، عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور هفته گذشته در حاشیه نشست سازمان کنفرانس اسلامی‌ در استانبول با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران ملاقات و درباره مساله هسته‌ای ایران مذاکره کردند.

ترکیه حل این مساله از طریق ابزارهای دیپلماتیک و گفت‌و‌گو را خواستار شده و اعلام کرده است که تمایل دارد میانجی ایران و غرب باشد.

خواست ژاپن و آمریکا برای پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌

در تحولی دیگر، سران آمریکا و ژاپن روز جمعه از ایران خواستند که به الزامات بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای‌اش عمل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و یوکیو‌هاتویاما نخست‌وزیر ژاپن در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران و کره شمالی باید به الزامات بین‌المللی‌ خود درخصوص برنامه‌های هسته‌ای‌شان عمل کنند.

آنها از کره شمالی خواستند به مذاکرات شش‌جانبه بازگردد و از ایران خواستند برای احیای اعتماد بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تلاش کند. در بیانیه مشترک اوباما و‌ هاتویاما آمده است که دولت‌های ژاپن و آمریکا از احیای توجه و تعهد بین‌المللی برای رسیدن به صلح و امنیت جهان بدون تسلیحات هسته‌ای استقبال می‌کنند و بر اراده‌شان برای تحقق چنین جهانی تاکید می‌کنند. این در حالی است که اوباما قرار است در هفته جاری با رییس‌جمهور روسیه در سنگاپور دیدار کرده و درباره مساله هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

به گزارش ‌ خبرگزاری نووستی، سرگئی پریخودکو، دستیار رییس‌جمهور فدراسیون روسیه روز جمعه خبر داد که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه و باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دیدار خود در حاشیه اجلاس سران همایش همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام که روز یکشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) برگزار خواهد شد، کار روی توافقنامه جدید کاهش تسلیحات تهاجمی ‌استراتژیک (پیمان استارت)، مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی را بررسی می‌کنند.

پریخودکو گفت: ما روی این کار می‌کنیم تا قرارداد در مهلتی که رییسان‌جمهور دو کشور درباره آن صحبت کرده بودند، تا پایان سال جاری میلادی امضا شود.

روسیه هیچ ابتکار جدیدی در رابطه با ایران و افغانستان مطرح نخواهد کرد. پریخودکو درباره ایران یادآوری کرد که در چارچوب گروه موسوم به «۱+۵» مکانیسم‌هایی وجود دارند و افزود: ما نتیجه‌گیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را ملاک قرار می‌دهیم. معتقدیم که این کار را باید بدون وقفه و در صورت مواجهه با هر مشکلی ادامه دهیم، زیرا مساله بسیار مهم است، مساله امنیت و حفظ رژیم منع اشاعه مطرح است.

گفت‌وگوی بشار اسد و سارکوزی درباره ایران

افزون بر رایزنی‌های اوباما با همتایان ژاپنی و روسی خود درباره ایران، رییسان‌جمهور سوریه و فرانسه نیز در این زمینه فعالیت کردند. بشار اسد رییس جمهور سوریه در دیدار با نیکولا سارکوزی همتای فرانسوی‌اش در کاخ الیزه در پاریس پرونده هسته‌ای ایران، تحولات مثبت در لبنان به ویژه تشکیل دولت در این کشور، روابط دوجانبه سوریه و فرانسه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و غیره را مورد بررسی «گسترده» قرار داد. به گزارش روزنامه السفیر چاپ لبنان به نقل از منابع فرانسوی، سارکوزی از بشار اسد خواست تا به ایران این پیام قوی را ارسال کند که درباره برنامه هسته‌ای‌اش با جامعه جهانی همکاری کند و از آنها بخواهد تا به توافقنامه وین پاسخ سریعی ارائه دهند. سارکوزی همچنین از اسد خواست تا به ایرانی‌ها بگوید که جامعه جهانی هرگز تا ابد منتظر (پاسخ) نخواهند ماند.

منابع عربی نیز خبر دادند که رییس‌جمهور سوریه هم از همتای فرانسوی‌اش خواست تا اعمال فشارها علیه ایران را متوقف کنند و با تحویل تدریجی اورانیوم غنی شده به عنوان تضمینی برای باز پس‌گیری آنچه به سوخت هسته‌ای تبدیل می‌شود، موافقت کنند تا راه برون‌رفتی برای بحران‌ها باشد.

این منابع به نقل از رییس‌جمهور سوریه مدعی شدند که وی در جریان دیدار عصرگاهی‌اش با روشنفکران فرانسوی گفت که اختلاف نظرها با ایران وجود دارد و من در بیان آن کوتاهی نخواهم کرد، این اختلافات در سه پرونده عراق، صلح به عنوان یک هدف استراتژیک و لبنان است. اما این‌ها مسائلی هستند که امروز اختلافی بر سر آن نیست.

هنوز با ترکیه به توافق نرسیده‌ایم

مجتبی ثمره‌‌هاشمی، دستیار ارشد رییس‌جمهور درخصوص قضیه مبادله سوخت که در مذاکرات وین توسط محمد البرادعی پیشنهاد شد، گفت: این قضیه حتمی نیست و به صورت رسمی اعلام نشده است؛ ما منتظریم ببینیم غربی‌ها چقدر در حرف‌هایشان صداقت دارند.

ثمره‌هاشمی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایرنا، تصریح کرد: ایران می‌خواست همکاری کند ولی غربی‌ها با تبلیغات رسانه‌ای خود این موضوع همکاری را منحرف و جور دیگری برداشت کردند. دستیار ارشد رییس‌جمهور افزود: ایران می‌خواست با حسن‌نیت وارد میدان شود ولی آنان سوءاستفاده کردند و ملت ایران هم ملتی نیست که زیر بار زور برود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشور ترکیه به عنوان یک کشور ثالث برای ارسال سوخت غنی شده ایران مطرح است، گفت: ترکیه هم مطرح شده است، اما هنوز به توافق و تصمیمی نرسیدند که بخواهند عمل کنند.