جلسه غیر علنی درباره مترو

دنیای اقتصاد - دولت اگرچه به اعتراض‌های اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس درباره دولتی کردن مترو واکنش نشان داد و چنین اقدامی را مطابق با قانون اساسی دانست، اما انتقادها به اظهارات احمدی‌نژاد همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حامیان دولت در مجلس مشکلات مترو را «بحران» خوانده و دولتی شدن آن را راه‌حل این بحران می‌دانند و می‌گویند که پس از رفع بحران مترو دوباره به شهرداری باز گردانده خواهد شد. آنها این پیغام را هم به احمدی‌نژاد داده‌اند که مجلس آمادگی دارد تا خلا‌ءهای قانونی این واگذاری را در مجلس برطرف کند. منتقدان اما بر این باورند که موضوع مترو بیش از حد سیاسی شده است و به همین دلیل هم دولتی‌ها در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس بارها اعلام کرده‌اند که چون مطمئن نیستند که اگر پول بدهند به چه نحوی در مترو خرج می‌شود از دادن اعتبارات مصوب مجلس به مترو خودداری کرده‌اند. آنها می‌گویند که باید احمدی‌نژاد در مجلس توصیح دهد که منظورش از دولتی بودن چیست. شورای شهر هم که در آن وزن حامیان قالیباف از حامیان احمدی‌نژاد بیشتر است از جمله معترضان تصمیم احمدی‌نژاد بوده و به همین دلیل هم بناست تا امروز در یک جلسه غیر علنی معضل به وجود آمده را بررسی کنند. در این شرایط اما تنها حامیان احمدی‌نژاد در شورای شهر از این تصمیم احمدی‌نژاد استقبال کردند.

واگذاری مترو بازگشت به مسوولیت اصلی دولت است

به عنوان نمونه رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار داست: تصمیم احمدی‌نژاد در مورد پذیرش مسوولیت متروی تهران به هیچ وجه با مصوبه سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی در سپردن مسوولیت احداث پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی به شهرداری‌ها منافات ندارد؛ چرا که از ابتدا واگذار کردن مسوولیت توسعه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران اشتباه بود و این اقدام دولت به نوعی بازگشت و پذیرفتن مسوولیت اصلی خود است. وی با اشتباه خواندن واگذاری مسوولیت دولت به مدیریت شهری از همان سال‌های قبل توضیح داد: ۱۰ سال است که به دلیل واگذاری این مسوولیت بار هزینه‌های ساخت پروژه‌های حمل‌ونقل شهری بر شانه‌های مردم تهران سنگینی می‌کند و مدیریت شهری به دلیل کمبود منابع و امکانات، امکان پاسخگویی به این مطالبات را ندارد.

احمدی‌نژاد باید در مورد دولتی‌شدن مترو توضیح دهد

نماینده تهران در مجلس در مورد اظهار نظر محمود احمدی‌نژاد مبنی‌بر واگذاری مدیریت مترو به دولت گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی وقتی اختیارات و وظایف دولت واگذار‌شده معنا ندارد که دوباره بازگردانده شود؛ مگر اینکه منظور احمدی‌نژاد از دولتی کردن مطلب دیگری باشد که در آن صورت باید در موردش توضیح داده شود. سیدرضا اکرمی در گفت‌و‌گو با ایلنا ادامه داد: رویکرد دولت در کوچک‌سازی و سبک‌سازی و حتی واگذاری صنایع مادر با گفته‌های اخیر مبنی‌بر در اختیار گرفتن امور واگذار شده در تناقض است.

احمدی‌نژاد خواستار رفع بحران فعلی مترو تهران است

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران به مهر گفت: از صحبت‌های احمدی‌نژاد این برداشت نمی‌شود که مترو تهران به دولت واگذار شود، بلکه آقای احمدی‌نژاد خواستار رفع بحران فعلی مترو تهران بود و پس از رفع مشکلات مترو دوباره این ناوگان حمل‌ونقل عمومی در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد.

مجلس آماده رفع خلاءهای قانونی واگذاری مترو به دولت است

محمد کرمی‌راد از نمایندگان مجلس هم به مهر گفت: مجلس آمادگی دارد در صورتی که در راه واگذاری اداره مترو به دولت خلاء قانونی وجود داشته باشد این خلاء‌ها را برطرف کند. محمد کرمی‌راد که با «مهر» گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: احمدی‌نژاد بر اساس توانمندی‌های دولت موضوع واگذاری اداره مترو به دولت را مطرح کرده و من هم فکر می‌کنم دولت این پتانسیل را دارد؛ هر چند این موضوع باید در یک مسیر مشخص دنبال شود.

شاید مجلس مجبور شود به موضوع مترو ورود جدی کند

حسن سبحانی‌نیا، نماینده مجلس نیز در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان اینکه سخنان گفته شده در رسانه‌ها تنها تمایل احمدی‌نژاد است و تا اجرایی شدن بسیار فاصله دارد، گفت: اما قطعا مجلس مصلحت کشور را لحاظ می‌کند نه مسائل و درگیری‌های سیاسی و آنچه را که به نفع مردم باشد، با کمترین هزینه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مسوولان دولتی می‌گویند اعتبارات را کامل می‌پردازند؛ اما گزارش‌های مسوولان مترو و اخبار رسانه‌ها حکایت از بدهی‌های دولت در این بخش دارد. با این حال در جلسه‌های کمسیون امنیت ملی چند بار مسوولان دولتی اعلام کردند که مطمئن نیستند اگر پول بدهند به چه نحوی در مترو خرج می‌شود و این دلیل آنها برای اجرا نکردن بخشی از مصوبه‌های مجلس شده است. سبحانی‌نیا افزود: متاسفانه موضوع مترو تهران آن قدر درگیر حواشی سیاسی شده که به تنها چیزی که توجه نمی‌شود رفاه مردم است و شاید مجلس مجبور شود به این موضوع ورود جدی کند.

دفاع رویانیان از برگشت مترو

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: دولت قصد دارد تامین و توسعه مترو را برعهده گیرد و بهره برداری را به شهرداری تهران بدهد.

سردار محمد رویانیان در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: بر اساس ماده ۹ قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی مدیریت بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداری است که به‌رغم تصویب آیین‌نامه اجرایی این بند، هنوز شهرداری تهران آن را اجرا نکرده است. به گفته وی این ماده تاکید بر مدیریت بار و مسافر دارد نه مالکیت آن. وی با اشاره به اینکه کل متروهای کشور زیر نظر شرکت مادر تخصصی قطار شهری هستند، گفت: دولت قصد دارد مدیریت کلان و تامین مترو را بر عهده گیرد و این امر تحت مدیریت شرکت مادر تخصصی قطار شهری انجام خواهد شد. او تاکید کرد: مدیریت ساخت و تامین مترو بر عهده دولت و شهرداری بهره‌بردار خواهد بود. وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و اشکالات مطرح شده در این خصوص در زمینه مترو تهران به ایسنا گفت: شهرداری یک دستگاه عمومی است نه بخش خصوصی، پس تفاوتی نمی‌کند مترو تهران در اختیار شرکت مادر تخصصی قطار شهری باشد یا در اختیار شهرداری تهران؛ چرا که هم‌اکنون هم مترو تهران در اختیار بخش خصوصی نیست.