سالانه 130‌هزار نفر به جامعه معتادان کشور افزوده می‌شود

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد افرادی را که سالانه به جامعه معتادان کشور افزوده می‌شود ۱۳۰‌هزار نفر اعلام کرد. سردار اسماعیل احمدی مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در حاشیه اولین نشست تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌این آمار در سال‌های پیش ۱۶۰‌هزار نفر بوده است، ولی باید گفت که آمار ذکر شده خیلی دقیق نیست و تخمین ما از‌این تعداد است.‌ این مقام ارشد در نیروی انتظامی ‌با اشاره به‌اینکه بحث آمار یکی از مباحث بحث برانگیز در حوزه اعتیاد است، گفت: به دست آوردن تعداد معتادان کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، اما ما تلاش می‌کنیم از روش‌های عمده‌ای مانند مراجعه به زندان‌ها، دستگیری پلیس، دادسراها و مراکز درمانی‌ این آمار را به دست آوریم. فرمانده نیروی انتظامی‌کشور همچنین در رابطه با تعداد کسانی که هر ساله از جامعه معتادان خارج می‌شوند نیز گفت: ‌این تعداد برای هر سال با کاهش روبه‌رو بوده است. چرا که سن جامعه ما هر چه به سمت میانسالی سوق پیدا می‌کند نسبت عقلانیت و عدم رویکرد به مواد مخدر در آن افزایش می‌یابد.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین گزارش سازمان ملل در‌این رابطه گفت: براساس ‌این گزارش تعداد معتادان کشورمان ۹۳۰‌هزار معتاد به هروئین و تریاک و همچنین ۵‌درصد آمار معتادان به بقیه مواد مخدر اعلام شد که سرجمع حدود یک‌میلیون نفر می‌شود و‌این در حالی است که تعداد افراد معتاد کشور ما در سال ۱۳۸۲ کمتر از ۵/۱‌میلیون نفر بوده است.

احمدی مقدم گفت:‌این مقدار کاهش در ۶‌سال رقم بسیار بزرگ و خوشحال کننده‌ای است. رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعداد صحیح آمار دانش‌آموزان معتاد گفت: آمار دقیقی از‌ این تعداد ندارم، ولی براساس بازده سنی تعداد معتادان کشور بدون شک بخشی از معتادان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

این مقام ارشد در نیروی انتظامی ‌یادآور شد: روش وزارت آموزش و پرورش برای اخراج دانش آموزان معتاد روش صحیحی نیست و باید به روش‌های پیشگیرانه تغییر داده شود.