اوضاع اقتصادی فقرا همچنان بهتر خواهد شد
مترجم: نگار حبیبی
همان طور که بسیاری از شما می‌دانید، من و دن بودرو سال‌هاست که داده‌های مربوط به دارایی‌های خانوار را بررسی می‌کنیم.

سنسوس بورو به تازگی آمار سال ۲۰۰۵ را در مورد دارایی‌های خانوارها منتشر کرده است. بنابراین ما این امکان را داشته ایم که داده‌های خود را به روز کنیم. ستون‌های زیر که تحت عنوان فقیر طبقه بندی شده‌اند، نشان دهنده خانوارهای زیر خط فقر هستند.
در مقالات پیشین «فقیر» به پایین‌ترین دهک درآمدی نسبت داده می‌شد، اما در مقاله حاضر خط فقر به عنوان معیار فقر در نظر گرفته شده. داده‌های تاریخی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
آمار فوق به‌اندازه کافی گویا است. همان طور که می‌بینید، تنها موردی که در آن فقرا نسبت به گذشته وضع بدتری پیدا کرده‌اند، داشتن فریزر و تلفن است. استفاده کمتر از فریزر می‌تواند به علت تعبیه آن در یخچال‌های پیشرفته‌تر باشد و درصد پایین‌تر دارندگان تلفن ثابت نیز می‌تواند با گسترش استفاده از تلفن همراه توضیح داده شود.
درصد دارندگان اجاق گاز نیز کاهش داشته که این کاهش نیز با استفاده بیشتر از مایکروفر و حتی توستر قابل توضیح است. به هر حال کاهش مشاهده شده بسیار اندک است.
نتیجه کلی مشخص است: زندگی برای آمریکاییان زیر خط فقر، از نظر توانایی آنها در خرید کالاهای اساسی برای خانوارهای خود، بهتر شده است.
همچنین به این موضوع توجه کنید که وضعیت خانوار متوسط آمریکایی نیز در سال 2005 نسبت به سال 1971 بهتر شده است. این بهبود چشمگیر حتی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه امکانات بهداشتی و امثال آن را در بر نمی گیرد.
بنابراین با وجود همه آنچه که در مورد عدم افزایش دستمزدها گفته می‌شود، دست آخر آنچه حائز اهمیت است قدرت خرید افراد برای تهیه کالاهای مورد نیاز خانوار و بالا بردن استانداردهای زندگی خود است.
با این معیارها زندگی برای آمریکاییان طبقه متوسط طی سی و پنج سال اخیر بهتر شده است، برای آمریکاییان فقیر شرایط به طرز چشمگیری بهبود یافته و شهروندان فقیر امروز آمریکا به مراتب بهتر از طبقه متوسط سی و پنج سال پیش زندگی می‌کنند. امری که با رکود یا افول اقتصادی مطابقت چندانی ندارد. برای مشاهده نتیجه سیاست‌های اخیر برای اقتصاد نیاز به زمان بیشتری وجود دارد.اما می‌توان گفت که به تعبیر پیت: تا زمانی که اسب شومپیتری خلاقیت و اسب اسمیتی بهره‌گیری از تجارت از اسب حماقت دولت پیشی گرفته‌اند، برنده روند اقتصاد، مردم خواهند بود حتی اگر اسب حماقت اندکی سریعتر از قبل براند.