آیت‌الله یزدی: ولایت فقیه مشروعیت خود را از غدیر می‌گیرد

آیت‌الله یزدی با اشاره به واقعه غدیر خم آن را به عنوان نقطه اصلی و راه اصیل اسلام دانست و افزود: مشروعیت و مقبولیت مساله ولایت و امامت از همین واقعه منشا می‌گیرد. به گزارش ایرنا، آیت‌الله «محمد یزدی» روز شنبه در دیدار اعضای کنگره جلوه ایثار استان قم ویژه بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین ایرانی»، افزود: منصب ولایت فقیه یک حق الهی است که از جانب پروردگار به یک فقیه عادل و پرهیزگار اعطا می‌شود و آرای مردم فقط در زمینه به کارگیری و استیفای این حق تاثیر گذار است.

وی افزود: مردم تنها می‌توانند با همراهی و پشتیبانی از شخص منتصب شده به این مقام، وی را در پیشبرد مقاصد و اهدافش یاری رسانند. وی با بیان اینکه حق حاکمیت و زمامداری مسلمین همچنین منصب امامت و ولایت یک حق خدایی است، تصریح کرد: در ابتدا مقام رسالت از سوی خدا به شخص پیامبر (ص) ابلاغ شد و آنگاه پیامبر حضرت علی (ع) را بنا به فرمان خدا به عنوان خلیفه و جانشین برگزید و پس از او این منصب به امامان معصوم(ع) بعد از خود واگذار شد و حق خلافت فقط به آنان تعلق گرفت و پس از دوران غیبت این حق برعهده فقیهی عادل و پرهیزگار که او نیز ازجانب خدا منصوب شده ، قرار می‌گیرد.

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه غدیر خم آن را به عنوان نقطه اصلی و راه اصیل اسلام دانست و افزود: مشروعیت و مقبولیت مساله ولایت و امامت از همین واقعه منشا می‌گیرد.

وی افزود: گروهی از مفسران شیعی همچون علامه طباطبایی (ره) در ذیل تفسیر آیه ابلاغ این روز را به عنوان روز نصب پیشوای نخست شیعیان به مقام ولایت از سوی خداوند معرفی کرده‌اند. وی ادامه داد: البته گروهی از فقها با اختلاف نظر در این مورد بر این باورند که مساله ولایت امیر المومنین(ع) از همان آغاز رسالت پیغمبر اکرم (ص) مشخص و تعیین شده است. وی تصریح کرد: برطبق روایت‌ها و احادیث معتبر حق با کسانی است که روز عید غدیر را به عنوان روز نصب مقام ولایت از طرف خداوند می‌دانند. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نمونه‌های فراوانی از نقطه نظر فقیهان و علمای شیعه موجود است که استدلال بر الهی بودن منصب ولایت فقیه کرده‌اند، افزود: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب در زمانی که هیچ‌کس جرات اعتراض و مخالفت با رژیم شاه را نداشت و حتی هم دوره‌ای‌ها و نزدیکان وی او را از این کار نهی می‌کردند و مردم نیز هنوز در صحنه حضور نداشتند، به قیام و مبارزه علیه طاغوت مبادرت ورزید. وی این اقدام حضرت امام (ره) را دلیلی بر الهی بودن مقام ولایت فقیه برای ایشان ذکر کرد.