اعتراض ایران به ممنوعیت احداث مناره در سوئیس

منوچهر متکی، وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود با تاکید بر اهمیت احترام بر حقوق آزادی‌های اساسی مذاهب بر اساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل گفت: این اقدام برازنده کشوری که مدعی احترام به دموکراسی و حقوق بشر در صحنه بین‌المللی است،‌ نبوده و ممنوعیت احداث مناره در سوئیس، چهره این کشور را در اذهان مسلمانان به عنوان یک کشور پیشرو در عرصه حقوق بشر خدشه‌دار کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، متکی با اشاره به نگرانی شدید مراجع دینی و مردم مسلمان ایران در خصوص اقدامات ستیزه‌جویانه دولت‌های غربی در برابر مسلمانان تاکید کرد: ارزش‌هایی مانند مدارا، گفت‌وگو و احترام به ارزش‌های مذهبی هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت سوئیس بتواند با اتخاذ تدابیر ضروری و با استفاده از راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی سوئیس اقداماتی را در جهت جلوگیری از اجرای نتایج این همه‌پرسی به کار گیرد.

در این تماس تلفنی خانم کالمی ری وزیر خارجه سوئیس نیز ضمن ابراز ناخرسندی از نتایج همه‌پرسی، گفت: این همه‌پرسی با وجود مخالفت دولت و مجلس سوئیس با پیشنهاد حزب حاکم برگزار شد، اما برخلاف نتیجه آن دولت سوئیس بر اهمیت نقش و جایگاه مسلمانان در جامعه سوئیس تاکید دارد و از تمامی ابزارها برای صیانت از حقوق مسلمانان استفاده خواهیم کرد. وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد : نتیجه همه‌پرسی مبنی بر عدم ساخت مناره مساجد هرگز بدان معنا نخواهد بود که مسلمانان قادر به ساخت مسجد نباشند. همچنین در همین ارتباط لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس در تهران در وزارت خارجه حاضر شد و ضمن دیدار با مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه کشورمان به تشریح مواضع دولت سوئیس در ارتباط با نتایج همه‌پرسی اخیر در این کشور پرداخت. مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه نیز با انتقاد شدید از روند

اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی در اروپا، از اینکه طرح مبارزه با نمادها و سمبل‌های مسلمانان از کشوری همچون سوئیس شروع شده، ابراز نگرانی کرد. مصطفی دولت یار تاکید کرد: نتیجه این قبیل طرح‌ها چیزی جز ایجاد تفرقه میان اسلام و مسیحیت که از اهداف تعریف شده احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا است، نخواهد بود. به گزارش فارس،‌ سفیر کشورمان در سوئیس نیز روز گذشته با حضور در وزارت خارجه سوئیس و دیدار با قائم‌مقام این وزارتخانه مراتب نگرانی شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را از نتایج همه‌پرسی اخیر در سوئیس به مقامات این کشور ابلاغ کرد.