قطعنامه آژانس اهمیتی ندارد

عکس: ایسنا

علی لاریجانی، رییس مجلس در پایان سفر دو روزه‌اش به استان گلستان در نشست خبری با خبرنگاران، در واکنش به صدور قطعنامه‌ شورای حکام با بیان این‌که آنها با صدور این قطعنامه یک رفتار نامناسب بین‌المللی را در دنیا نشان دادند، گفت: «پیام این قطعنامه آن بود که هر کشوری که می‌خواهد به سمت فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حرکت کند بهتر است که به سمت ان.‌پی.‌تی نرود چون آنها فقط مزاحمند و به کسی کمک نمی‌کنند.» به گزارش ایسنا، رییس مجلس گفت: «در رسانه‌ها به موضوع قطعنامه نگاه سهمگینی می‌شود، این در حالی است که این قطعنامه چیز پراهمیتی نیست؛ کاملا روشن است که چون ایران توانست دست آنها را بخواند و فریب آنها را نخورد آنها با لجبازی این قطعنامه را صادر کردند. هدف آنها صدور پیام‌هایی به ما بود نه اینکه در این قطعنامه حرف سنگینی گنجانده شده باشد، چون چندین بار از این قطعنامه‌ها صادر کردند.» وی ادامه داد: «آنها می‌خواستند به قول خودشان چماق خود را هوا کنند تا مثلا سیاست‌مداران ایران درک درستی از صحنه داشته باشند، این در حالی است که مسوولان ایرانی به درستی موضوع را فهمیدند. عصبانیت آنها از این است که مشت‌شان باز شده است پس نباید از رفتار آنها نگران باشیم.»

رییس قوه مقننه در ادامه تاکید کرد: «آنها با صدور این قطعنامه رفتار نامناسب بین‌المللی را برای خودشان به جای گذاشتند. این نشان داده است که کشورها چه آژانس و چه ان.‌پی.‌تی را بپذیرند یا نپذیرند هیچ تفاوتی ندارد، حتی بهتر است هر کشوری که می‌خواهد به سمت به دست آوردن فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حرکت کند به سمت ان‌.پی.‌تی نرود چون مزاحم‌اند و به کسی کمک نمی‌کنند.»

لاریجانی در ادامه توضیح داد: «ایران نیازمند تامین سوخت از جانب آنها نبود تنها بارها از آنها درخواست کرد که سوخت برای ما تامین کنند که در غیر این صورت ما خود مجبوریم سوخت‌مان را تامین کنیم. آنها می‌توانستند بگویند که سوخت نمی‌دهیم و مهم هم نیست، چون این مقدار سوخت مقدار قابل توجهی نبود ولی به جای بیان این موضوع گفتند که فقط باید آن راهی که آنها می‌گویند ما قبول کنیم و در غیر این صورت قطعنامه صادر می‌کنند. این پاسخ در صحنه‌ بین‌المللی فضاحت است، چرا که ایران مسیر را داهیانه و با آرامش دنبال می‌کند. بر این اساس ما در مجلس و در کمیسیون امنیت با دولت رایزنی‌هایی داشتیم که در صورت نشان دادن رفتار غیرمعقول نوع مناسباتمان را با آژانس تحت‌الشعاع قرار دهیم. البته این امر رغبت ما نیست، اما اگر دلشان می‌خواهد فاصله‌مان را با آنها بیشتر کنیم، مشکلی نداریم.» وی در توصیه‌ای به رسانه‌ها گفت: «توصیه می‌کنم که در دام چیزی که آنها تدارک دیده‌اند نیفتید، آنها علاقه دارند که این قطعنامه صدایی بلند تلقی شود، باید تلاش کنید که در این مسیر قرار نگیریم.»

نباید مسوولان را به سوی واکنش‌های فوری هل داد

لاریجانی همچنین در مورد رای مثبت روسیه و چین به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران گفت: «لازم نیست که واکنش‌ها در این گونه مسائل فوری باشد، نباید مسوولان را به سوی واکنش‌های فوری هل داد؛ چرا که این همان چیزی است که آنها می‌خواهند تا به خاطر این موضوع دعوای بزرگی راه بیندازند، پس شما باید از مسوولان بخواهید که از هر متدی برای حفظ منافع ملی استفاده کنند. بیان اینگونه سخنان تنها مسوولان سیاست خارجی کشور را دستپاچه می‌کند. آژانس کار سبکی انجام داد و جمهوری اسلامی واکنش اولیه خود را نشان داد، خیلی نگران نباشید.»

با ندادن سوخت رآکتور تهران لگد محکمی به ان.‌پی.‌تی زدند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در رابطه با بحث رآکتور تهران و تامین سوخت از آژانس توضیح داد: ما از پیش از تمام شدن سوخت‌مان به آژانس برای خرید سوخت نامه نوشتیم آنها می‌توانستند ده‌ها کشور را به ما معرفی کنند که تنها دو کشور را معرفی کرده و این کشورها نیز برای تامین سوخت ما اعلام آمادگی کردند، اما یک دفعه یک گرهی در کار ایجاد شد و ‌گفتند که ایران باید اورانیومی را که برای رآکتور دیگری تامین کرده است بدهد تا آنها این مقدار سوخت را به ما بدهند. این رویکرد تنها فریب‌کاری از جانب آنها است. ایران در این شرایط متوجه این فریب‌کاری شد. حال این سوال مطرح است که اگر ما مواد غنی‌شده نداشتیم، آنها چه کار می‌خواستند بکنند؟ ما پول می‌دادیم و باید سوخت به ما می‌دادند ولی اکنون همه مسائل را با یکدیگر قاطی کرده‌اند.»

لاریجانی گفت: «این حرف نادرستی است که به خاطر اینکه ایران متوجه فریب‌کاری آنها شده و این مسیر را قبول ندارد به سمت رفتارهای ماجراجویانه برود. ایران می‌تواند با غنای ۲۰ درصد نیز سوخت تولید کند، آنها اگر نمی‌خواهند این سوخت را به ما بفروشند بدانند که لگد محکمی به ان.‌پی.‌تی زده‌اند و دیگر هیچ خاصیتی ندارند. چون ان‌.پی.‌تی مطابق مقررات‌شان باید برای کشورهای تحت عضو تامین سوخت و تامین تجهیزات کند که هیچ‌کدام از این کارها را نکردند، پس این سازمان انرژی هسته‌ای و ان.‌پی.‌تی چه خاصیتی دارند؟»

رییس قوه مقننه تاکید کرد:« وقتی آنها این کار را نمی‌کنند، ایران باید بخشی از کار تکنولوژی‌اش را معطوف به غنی‌سازی مواد برای تامین سوخت ۲۰ درصدی کند.»

انتقاد از دولتی‌تر شدن اقتصاد

رییس قوه مقننه در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی و مشکلات پیش‌رو و با اشاره به مشکل بیکاری و تورم در کشور گفت: «مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به دنبال به دست آوردن راه‌حل‌هایی ریشه‌ای برای حل این مشکلات بودند که از جمله آن اجرای اصل ۴۴ و کوچک شدن دولت است. متاسفانه در حال حاضر بیش از دوسوم بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود که در این صورت ظرفیت کارهای عمرانی در کشور کمتر خواهد شد. در این رابطه مجلس قانون خدمات کشوری را ابلاغ کرد که مطابق با آن دولت باید کوچک و بسیاری از کارها به بخش خصوصی داده شود. البته خیلی از افرادی که در دولت‌ها کار می‌کنند فکر می‌کنند که تا قیامت قرار است در این سمت‌ها باقی بمانند، همه باید یاد بگیریم که دولت مسوولیت کوتاه است و هر روز باید تصمیمات اجرایی شود.»

وی ادامه داد: «برای حل مشکل اشتغال وصله و پینه برخی از امور اقتصادی، مشکلات را حل نمی‌کند، برای این موضوع باید با تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور مردم در اجرای فرآیندهای اقتصادی قرار گیرند. البته در حال حاضر، شرایط بسیار بهتر از گذشته است؛ اما این باور که ۷۰ درصد صنایع کشور دست دولت باشد معضل ایجاد می‌کند و فضای رقابتی را از بین می‌برد. مطمئنا در غیر این صورت نه تنها امکان سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود بلکه جوانان جرات سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کنند.»

وی ادامه داد: «باید برای این گونه کارها در جهت کاهش تورم و ایجاد فضای اشتغال با تدبیر و برنامه‌ریزی اقدام کرد، چراکه وقتی تدبیر نظام‌یافته وجود نداشته باشد فقر ایجاد می‌شود.»