کاهش سهمیه خودروهای شخصی تا زمستان

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور گفت: کاهش سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای عمومی در پاییز است و این کاهش در زمستان شامل حال خودروهای شخصی نیز خواهد شد. به گزارش مهر، محمد رویانیان در حاشیه همایش تاکسیرانان مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اعمال نظر و تصویب از سوی دولت برای کاهش سهمیه‌بندی بنزین طی روزهای آینده مطرح می‌شود، تصریح کرد: ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت

و دولت مصمم به کاهش سهمیه‌بندی بنزین نبودند، بلکه پافشاری‌های مجلس سبب اجرای زودهنگام کاهش سهمیه‌ها شده است. رویانیان با بیان اینکه دولت قصد داشته کاهش سهمیه‌بندی بنزین را متناسب با آغاز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و از سال آینده اجرایی کند، یادآور شد: فشار مجلس و کسری بودجه برای خرید بنزین از خارج کشور باعث شد تا مشکلاتی برای رانندگان کشور ایجاد شود.

کسری سه میلیارد دلاری دولت برای خرید بنزین وارداتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «آیا دولت برای واردات بنزین تا پایان سال کسری بودجه خواهد داشت؟» افزود: واردات بنزین را انجام می‌دهیم، اما به‌رغم روند کاهشی سهمیه‌بندی‌ها پیش‌بینی می‌شود دولت تا پایان سال با رقمی حدود سه میلیارد دلار کسری بودجه در خرید بنزین وارداتی مواجه باشد.

وی در ادامه با انتقاد از مصرف بی‌رویه بنزین و فروش آن توسط بسیاری از رانندگان در کشور افزود: کاهش سهمیه‌بندی بنزین تنها شامل حال مردم شهرستان‌ها نشده، بلکه این کاهش در تهران و کلانشهرها نیز صورت گرفته است.

دولت تمایلی برای کاهش سهمیه‌ها نداشت

رویانیان هدف کلی از اجرای کاهش سهمیه‌بندی بنزین را اجرای مصوبه مجلس و پافشاری کمیسیون‌های مختلف اعلام و خاطر نشان کرد: دولت در سال‌جاری تمایلی برای کاهش سهمیه‌بندی بنزین نداشته است.

وی رانندگان نیسان وانت‌ها، رانندگان تاکسی و ون در کلانشهرها و خودروهای حمل‌کننده مسافرین به حومه شهرها را به عنوان اقشار نیازمند بنزین بیشتر در کشور دانست و گفت: کاهش سهمیه‌بندی بنزین برای این سه قشر اکنون سخت است که باید مسوولان حمل‌ونقل روستایی نسبت به رفع مشکل و ساماندهی این طبقات جامعه اقدام کنند.

ظرفیت اسمی تولید سوخت کشور به ۵۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد

رویانیان ادامه داد: وزارت نفت تا نیمه دوم سال آینده ۱۰ میلیون لیتر در روز به تولیدات بنزین و ۱۰ میلیون لیتر در روز به تولیدات گازوئیل بر اساس استاندارد یورو ۴ در کشور خواهد افزود و ظرفیت اسمی و حجمی تولید سوخت کشور به روزانه ۵۵ میلیون لیتر خواهد رسید.