دست داشتن آمریکا در ربودن امیری تایید شد

خبر همکاری شهرام امیری با نیروهای آمریکایی، اظهارات مقامات ایران مبنی بر دست داشتن نیروهای امنیتی کاخ سفید در ربودن این تبعه ایرانی را تایید کرد. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان این مطلب گفت: خبر همکاری شهرام امیری با بازرسان آژانس و ارائه اطلاعات سایت فردو به نیروهای آمریکایی به نقل از منابع امنیتی اروپا بیان شده است. این خبر نشان دهنده صحت اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر دست داشتن نیروهای امنیتی آمریکایی در ربودن شهرام امیری تبعه ایرانی بوده است.

وی افزود: نیروهای امنیتی اروپا بر اساس اطلاعاتی که نیروهای امنیتی آمریکا در اختیار آنها قرار داده‌اند، خبر همکاری شهرام امیری با بازرسان آژانس را مطرح کرده‌اند. انتشار خبر همکاری تبعه ایرانی ربوده شده در عربستان با نیروهای آمریکایی اثبات کننده اظهارات مقامات کشورمان مبنی بر آگاهی نیروهای امنیتی کاخ سفید از وضعیت این فرد است.

وی تاکید کرد: با ارزیابی مباحث فوق در می‌یابیم که نیروهای آمریکایی خلاف ادعاهای پیشین خود از سرنوشت شهرام امیری اطلاع دارند و پس از آن باید پاسخگوی سوالات مقامات کشورمان در خصوص این تبعه ایرانی باشند.

به گزارش ایلنا، در حالی‌که شواهد بسیاری مبنی بر ربوده شدن شهرام امیری، شهروند ایرانی در عربستان وجود دارد، برخی منابع خبری غربی مدعی شدند که وی برخی از اسرار برنامه هسته‌ای تهران را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است.

برخی از رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که شهروند ایرانی که شش ماه قبل در عربستان سعودی ناپدید شد، بعضی از اسرار برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار بازرسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد قرار داده است.

در این گزارش‌ها که بخشی از آن در شماره روز گذشته تلگراف لندن چاپ شد، به نقل از منابع اطلاعاتی دولت فرانسه ادعا شده است که شهرام امیری اخیرا پیش از سفر بازرسان آژانس انرژی اتمی به تهران، در جلسه‌ای مخفی در فرودگاه فرانکفورت آنان را در جریان برنامه‌های تهران قرار داده است.

در گزارش ادعایی روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف نیز آمده است: آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در ماه سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از وجود این مرکز غنی‌سازی اورانیوم در اطراف قم باخبر کردند، اما دیدار ماه اکتبر با امیری باعث دستیابی بازرسان به اطلاعات کلیدی ‌شده است. شهرام امیری که به نوشته ساندی تلگراف کمتر از ۴۰ سال دارد، در اواخر ماه مه پس از سفر حج به عربستان ناپدید شد.

مقام‌های سعودی به تازگی اعلام کردند که اطلاعی از وی در دست ندارند.

به گزارش ساندی تلگراف به نقل از یکی از پایگاه‌های خبری تحلیل اطلاعات امنیتی، امیری خلاف موضع‌گیری ایران پس از عملیات بین‌المللی تجسسی با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فراری شده است. سیا سال گذشته پس از سفر امیری به فرانکفورت در ارتباط با فعالیت‌های تحقیقاتی با امیری تماس گرفت که در این جریان یک بازرگانی آلمانی نقش واسطه را بازی کرده است. تماس نهایی در وین زمانی که امیری برای کمک به نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتریش سفر کرد، برقرار شد. اندکی پس از آن، این شهروند ایرانی به سفر حج رفت و از آن زمان تاکنون دیده نشده است.

این روزنامه همچنین مدعی شد که ایران اکنون سرنوشت سه شهروند آمریکایی را که در ماه جولای در مرز ایران و عراق دستگیر شدند به سرنوشت گروهی از شهروندان ایرانی از جمله امیری که تهران معتقد است تحت بازداشت آمریکا هستند، گره زده است و به نظر می‌رسد که نوعی معامله در این زمینه را با میانجی‌گرهای سوئیسی مطرح کرده است.

دولت آمریکا اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی از محل اقامت امیری ندارد، اما به نوشته این روزنامه تصور می‌شود که شهرام امیری در عملیاتی تحت هدایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، هم‌اکنون در اروپا و تحت حفاظت یکی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی باشد. در ادامه این گزارش آمده است که غربی‌ها که می‌خواهند مطمئن شوند ایران وی را عمدا برای گمراه کردن غرب نفرستاده است، به‌شدت از امیری بازجویی می‌کنند.

براساس این گزارش ادعایی، یکی از منابع نزدیک به دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه (دی‌جی‌اس‌ای) به ساندی تلگراف گفت که اطلاعات امیری درباره کارکردهای داخلی ـ به‌ویژه رویه‌های امنیتی مرکز قم‌ـ «بسیار مفید» بوده است.

وی در این‌باره گفت: امیری اطلاعات دست اولی از این تاسیسات دارد و این موضع اصلی گفت‌وگوها بوده است. آن ملاقات چنان محرمانه بود که بعید است بازرسانی که با امیری دیدار کردند حتی نام وی را می‌دانسته‌اند، چه برسد به سابقه وی. در این دیدارها امیری فقط به‌عنوان نقطه تماسی واقعی که از چگونگی کارکرد قم خبر دارد، معرفی شد.

در این گزارش آمده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال ۲۰۰۵ میلادی برنامه‌ای مخفی تحت عنوان «فرار مغزها» را آغاز کرد که هدف آن تضعیف برنامه هسته‌ای ایران از طریق ترغیب مقام‌های کلیدی این کشور برای فرار به غرب بود.