سهم سپاه از پروژه‌های عمرانی

عکس: ایلنا

تنها ۴ درصد از پروژه‌های کشور در دست این قرارگاه است دنیای اقتصاد - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه، دیروز در بیستمین سالروز تاسیس این قرارگاه اعلام کرد که تنها ۴درصد از پروژه‌های کشور در دست این قرارگاه است.

سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی درباره انتقادات صورت گرفته به ورود سپاه به فعالیت‌های اقتصادی کشور تصریح کرد: این روزها جوسازی‌ها علیه این قرارگاه زیاد است و جو وسیعی در داخل و خارج کشور علیه آن وجود دارد، مبنی بر اینکه این قرارگاه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را در اختیار گرفته است. بخشی از این بحث‌ها دلایل سیاسی دارد و بخش دیگر به این دلیل است که شرکت‌های خارجی احساس خطر می‌کنند که شرکت‌های داخلی جایگزین آنها شوند. برای مثال امروز ما در ایجاد بنادر قطعا نیازی به خارجی‌ها نداریم و این موضوع برای شرکت‌هایی که قبلا در ایران منافعی داشتند، قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، قاسمی با اشاره به اینکه ردیف بودجه قرارگاه مشخص است و از سوی دولت پرداخت می‌شود، گفت: بودجه ما در هر سال ردیف‌های مشخصی دارد و از دولت دریافت می‌شود و به این ترتیب ما خارج از این ردیف‌ها بودجه‌ای دریافت نمی‌کنیم. بودجه قرارگاه از محل هر پروژه‌ای که با دولت قرارداد دارد، به خزانه دولت ریخته می‌شود؛ یعنی ما برای انجام هر پروژه دستمزدی را که دریافت می‌کنیم باز هم به خزانه دولت واریز و بعد در قالب ردیف‌های مشخص از دولت دریافت می‌کنیم. وی با رد این ادعا که بسیاری از پروژه‌های کشور در اختیار قرارگاه خاتم است، اظهار کرد: امروز حجم انجام پروژه‌ها در این قرارگاه در حوزه‌های عمرانی و غیر‌عمرانی کشور حداکثر ۴ درصد از کل پروژه‌ها است؛ یعنی کمتر از ۴ درصد از پروژه‌های کشور در دست این قرارگاه است. او ادامه داد: قطعا استراتژی جدید ما مبنی بر حضور نیافتن در پروژه‌های کوچک و متوسط جو عمومی علیه این قرارگاه را اصلاح می‌کند؛ چرا که این هم اشتباه ما بود که در پروژه‌های کوچک هم شرکت می‌کردیم و بدین ترتیب این تصور غلط درباره این قرارگاه به وجود می‌آمد.

۹۹ درصد پروژه‌ها مربوط به برنده شدن در مناقصه‌ها است

وی افزود: بیش از ۹۹ درصد از پروژه‌های قرارگاه نیز مربوط به شرکت و برنده شدن در مناقصه‌ها است که فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از جمله همین پروژه‌ها محسوب می‌شود. اگر مواردی خارج از مناقصه‌ها وجود داشته باشد، به دلیل اصرار دولت است که بنا به دلایل مختلف از جمله امنیتی بودن و ریسک بالای برخی پروژه‌ها است. قاسمی حضور این قرارگاه در پروژه‌های بزرگ کشور به عنوان رقیب شرکت‌های بزرگ خارجی را موجب واقعی شدن قیمت‌های اعلام‌شده از سوی شرکت‌های خارجی نیز عنوان کرد و گفت: امروز این قرارگاه ابزار، امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در اختیار دارد و از تکنولوژی بالایی بهره‌مند است.

قرارگاه خاتم‌ جایگزین شرکت‌های توتال و شل

وی با بیان اینکه امروز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در برخی پروژه‌ها جایگزین شرکت‌های توتال و شل شده است، افزود: برای نمونه هیچ کدام از فازهای پارس جنوبی بدون مشارکت شرکت‌های خارجی ساخته نشده است، ولی فازهای ۱۵ و ۱۶ که در دست این قرارگاه است، تنها بخش‌هایی هستند که تماما ایرانی انجام می‌شود. او بر تاثیر حضور این قرارگاه در پروژه‌های کشور در افزایش اشتغال‌زایی نیز تاکید کرد و افزود: ۹۵ درصد از پرسنل ما از مناطق محروم و غیر‌از کادر سپاه هستند و این دستورالعمل قرارگاه است که از مردم بومی در هر پروژه استفاده بهینه شود.

وی ساخت فاز ۲ پتروشیمی اتیلن مروارید و انجام پروژه ساخت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را از جمله پروژه‌های بزرگ امروز این قرارگاه برشمرد و گفت: در بحث ساخت فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا امروز ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم که این رقم به نسبت رقبای ما در فازهای دیگر پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. امیدواریم با حل مشکلات مالی پروژه بتوانیم در زمان مقرر که حدود ۳۰ ماه دیگر است، این پروژه را تحویل دهیم.

حضور قرارگاه در پروژه خط لوله صلح

وی همچنین به حضور این قرارگاه در پروژه خط لوله صلح اشاره کرد و گفت: این خط لوله امروز آماده تحویل است. ما در انجام این پروژه که بخش عمده‌ای از آن در مناطق حساس کشور بود بیش از ۲۵ درگیری داشتیم و چهار شهید و چند زخمی را تقدیم کردیم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در پاسخ به پرسشی درباره‌ احتمال حضور این قرارگاه در ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور گفت: ما فعلا در بخش کارهای مربوط به انرژی اتمی وارد نشده‌ایم. وی درباره دیگر پروژه‌های بزرگ این قرارگاه اظهار کرد: ما از ابتدای سال در بیش از ۲۰۰ مناقصه شرکت کرده‌ایم که در کمتر از ۱۰ درصد آنها برنده شده‌ایم. اولویت ما حضور در پروژه‌های بالادستی نفت و پروژه‌هایی است که بخش خصوصی در آنها وارد نشده است. یکی از پروژه‌های امروز ما انجام کارهایی در حوزه لرزه‌نگاری در میادین مشترک ایران و عراق نظیر کرخه، میدان آذر و میدان چنگوله است.

قاسمی در پایان درباره حضور این قرارگاه در پروژه‌های خارج از کشور گفت: یکی از اهداف ما صدور خدمات و انجام پروژه‌ها در خارج از کشور است؛ البته ما در حال حاضر پروژه خاصی در خارج از کشور انجام نمی‌دهیم، ولی در مناقصه‌هایی در کشورهای مختلف نظیر الجزایر، سوریه، ونزوئلا و برخی کشورهای آمریکای لاتین شرکت کرده‌ایم.