حل اختلاف لایحه یارانه‌ها به چهارشنبه موکول شد

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی‌کننده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس گفت: اعضای این کمیسیون دو ابهام از سه ابهام شورای نگهبان را در جلسه دیروز برطرف کردند، اما رفع ابهام سوم شورای نگهبان که مرتبط با موضع اختلافی دولت و مجلس است، به جلسه روز چهارشنبه موکول شد. کاظم دلخوش در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: در جلسه دیروز کمیسیون ویژه، نمایندگان دولت، شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون ویژه حضور داشتند که ابهامات شورای نگهبان بر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح و دو ابهام این شورا برطرف شد.

وی افزود: ‌در بند «ج» تبصره «یک» ماده «یک» که مورد ابهام شورای نگهبان بود و این شورا اعلام کرده بود مفهوم عبارت «موارد خاص» در این بند مشخص نیست و ابهام دارد و شورای نگهبان سوال کرده بود که منظور از «موارد خاص» چیست؟ دلخوش گفت: در جلسه کمیسیون، پس از بحث و بررسی، عبارت «موارد خاص» حذف شد و بند مذکور اینگونه اصلاح شد: «درخصوص قیمت‌های برق و گاز طبیعی دولت مجاز است با لحاظ مناطق جغرافیایی، نوع، میزان و زمان مصرف، قیمت‌های ترجیحی اعمال کند».

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با اشاره به ابهام دوم شورای نگهبان گفت:‌ در ارتباط با اعمال قیمت ترجیحی و پلکانی در تبصره ۲ ماده سه که مجلس مقرراتی پیش بینی نکرده بود، شورای نگهبان ابهامی بر آن گرفت که به این صورت اصلاح شد: «تعیین قیمت ترجیحی و پلکانی برای مصارف مختلف آب با لحاظ مناطق جغرافیایی نوع و میزان مصرف مجاز خواهد بود».

دلخوش با اشاره به ابهام سوم شورای نگهبان بر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: ابهام سوم در خصوص ماده ۱۵ لایحه مذکور بود که بر اساس این ماده به دولت اجازه داده می‌شود تا مصرف وجوه حاصل از لایحه مذکور را پس از واریز به ردیف درآمدی مندرج در قانون بودجه، به نحوه صددرصد درآمد هزینه شود.

وی گفت: ابهام شورای نگهبان این بود که «آیا مقصود از مصرف، همه این درآمدها بدون رعایت مفاد ماده ۱۲ است» که بحث و بررسی روی این ابهام شورای نگهبان به جلسه روز چهارشنبه کمیسیون ویژه موکول شد.