دنیای اقتصاد- به گفته محمدرضا میرتاج الدینی،معاون پارلمانی رییس جمهور،به احتمال بسیار قوی لایحه بودجه ۸۹ روز یکشنبه سیزدهم دی ماه به مجلس ارائه می‌شود. به گفته او، رییس‌جمهور نیز در این روز قرار است در صحن علنی مجلس از بودجه ۸۹ و برنامه پنجم توسعه دفاع کند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مجلس بررسی بودجه ۸۹ را مقدم بر برنامه پنجم توسعه بررسی خواهد کرد، بیان داشت: بررسی بودجه سال ۸۹ کل کشور حدود دو ماه زمان نیاز دارد. بدین ترتیب، میرتاج‌الدینی تلویحا تایید کرد که بررسی و تصویب برنامه پنجم توسعه تا قبل از آغاز سال ۸۹ ممکن نخواهد بود. جزئیات تازه لایحه بودجه از زبان معاون پارلمانی رییس‌جمهور

افزایش ۶۷ درصدی سقف بودجه عمرانی سال ۸۹

دنیای اقتصاد - معاون پارلمانی رییس‌جمهور از افزایش ۶۷ درصدی سقف بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور خبر داده است.

در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۸۹ به مجلس شورای اسلامی که قرار است فردا انجام شود، محمدرضا میرتاج الدینی جزئیات تازه‌ای از مفاد این لایحه را به خبرنگار صداوسیما در ساری گفت. بر اساس آنچه واحد مرکزی خبر از میرتاج‌الدینی نقل کرده است، «در بودجه سال آینده، سقف اعتبار عمرانی بالای ۶۷ درصد رشد دارد.» او که در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت علی کردان سخن می‌گفت، اضافه کرد: «در بودجه سال ۸۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی و سرمایه‌های مولد اختصاص یافته و تسهیلات خوبی برای بخش خصوصی هم در نظر گرفته شده است.»

معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد، همچنین از واریز مستقیم ۲۰ درصد از درآمد‌های نفتی به «صندوق توسعه ملی» خبر داد؛ صندوقی که «در راستای سیاست‌های کلان کشور و نظر مقام معظم رهبری» تاسیس خواهد شد. به گفته او، صندوق ذخیره ملی جایگزین حساب ذخیره ارزی می‌شود و سرمایه‌های این صندوق در راستای سرمایه‌گذاری‌های مولد، زاینده، پروژه‌های عمرانی و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی هزینه خواهد شد.

میرتاج الدینی همچنین از تنظیم سهم بودجه استان‌ها با نظر استانداران سخن گفت: «در بودجه سال آینده بودجه استانی با مشارکت استانداران بسته شده است تا برای عملکرد بهتر استان‌ها اقدام شود.»

تقدیم لایحه به مجلس؛ فردا

خبرگزاری مهر نیز به نقل از محمدرضا میرتاج الدینی نوشت: «به احتمال بسیار قوی لایحه بودجه ۸۹ روز یکشنبه سیزدهم دی ماه به مجلس ارائه می‌شود.» به گفته او، «رییس‌جمهور نیز در این روز قرار است در صحن علنی مجلس از بودجه ۸۹ و برنامه پنجم توسعه دفاع کند.» معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مجلس بررسی بودجه ۸۹ را مقدم بر برنامه پنجم توسعه بررسی خواهد کرد، بیان داشت: «بررسی بودجه سال ۸۹ کل کشور حدود دو ماه زمان نیاز دارد.» بدین ترتیب، میرتاج‌الدینی تلویحا تایید کرد که بررسی و تصویب برنامه پنجم توسعه تا قبل از آغاز سال ۸۹ ممکن نخواهد بود.

وی همچنین در مورد اظهار نظر برخی نمایندگان مبنی بر استیضاح وزرای بازرگانی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی، تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت دهم به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده؛ بنابراین موضوع استیضاح وزرا چندان جدی نیست.

وی یادآور شد: با بررسی‌هایی که در کمیسیون‌های مختلف مجلس صورت گرفته شده، مبحث استیضاح وزیر از سوی نمایندگان مطرح نشده در حالی که سوال و تذکر نمایندگان به وزرا امری مرسوم و ضروری است.

قیمت نفت و دلار

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در حالی از رشد ۶۷ درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۸۹ سخن گفته است که تاکنون کمتر اطلاع دقیقی از جزئیات این لایحه منتشر شده است. در اولین گزارش غیررسمی از این لایحه، حدود دو هفته قبل، مشاور معاونت پارلمانی رییس‌جمهور از تعیین قیمت ۳۵ تا ۴۰ دلاری برای هر بشکه نفت و رقم ۹۹۰ تومان برای هر دلار در بودجه سال آینده خبر داده بود.

ایرج ندیمی در مصاحبه با فارس گفته بود: «با توجه به قیمت سال جاری برای نفت، برای سال آینده نیز با توافق مجلس قیمت ۳۵ تا ۴۰ دلار برای نفت مبنا قرار خواهد گرفت و قیمت ارز نیز تغییری نخواهد کرد.» بر اساس توضیح ندیمی، بر پایه قیمت نفت در سال جاری که در بودجه ۳۷ دلار در نظر گرفته شد، برای سال آینده هم با توافق مجلس قیمت ۳۵ تا ۴۰ دلار برای نفت مبنا قرار خواهد گرفت.

وی البته تاکید کرده بود که «این رقم‌ها جایی نوشته نمی‌شود و تنها در محاسبات منظور می‌شود» و گفته بود: «با توجه به اینکه قیمت ارز در سال جاری در حدود ۹۹۰ تومان محاسبه شد، همین عدد برای دلار در بودجه سال آینده در محاسبات در نظر گرفته می‌شود.» وی توضیح داده بود: «بر اساس میزان فروش نفت و میزان درآمد عددی را برای بودجه‌های عمومی اختصاص می‌دهیم که باید محاسبات به گونه‌ای انجام شود که به واقعیت نزدیک باشد.»