واکنش تهران به ادعای وزیر خارجه آلمان

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه به ادعای وزیر خارجه آلمان مبنی بر تهدید خواندن برنامه هسته‌ای‌ایران برای کل منطقه، واکنش نشان داد.

گوئیدو وسترول وزیر خارجه آلمان پنج‌شنبه شب طی یک سخنرانی در نشست مشورتی سفیران ترکیه در کشورهای خارجی در آنکارا مدعی شد که برنامه هسته‌ای ‌ایران خطری برای کل منطقه است و در واقع با سخنان خود درصدد تهدید معرفی کردن برنامه هسته‌ای‌ایران بود. مهمانپرست روز شنبه در گفت‌و‌گو با «‌ایرنا» گفت: اظهارنظر مقامات برخی کشورها به جای ‌اینکه با جنبه‌های منفی و توهم دنبال شود، باید به سمت همکاری‌های بیشتر در سطح منطقه، بین‌الملل و حل مشکلات کشورهای در حال توسعه و تامین نیازهای آنها باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص‌ این‌گونه اظهارنظرها متذکر شد: ‌این که بخواهند با مطالب نادرست فضای ذهنی منفی راجع به کشورهای مستقل و در حال تلاش برای تامین نیازهای هسته‌ای خود‌ایجاد کنند، پاسخگوی مشکلات فعلی نخواهد بود. وی با اشاره به تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که اهداف انسان دوستانه را دنبال کرده و در پی تامین نیازهای پزشکی و معالجه صدها هزار بیمار است، افزود: ‌این موضوع نشان دهنده آن است که با مسائل انسانی نباید با اهداف و اغراض سیاسی برخورد کرد. مهمانپرست تصریح کرد: به جای منفی نگاه کردن به مسائل و رویدادها باید دید مثبت داشت و برای همکاری‌ها و تعامل بیشتر جهت حل مشکلات مردم در صحنه‌های مختلف و تامین نیازهای هسته‌ای کشورهای مستقل با مصارف انسانی و صلح‌آمیز تلاش کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همان‌طور که قبلا و بارها مسوولان کشور ما اعلام کرده‌اند و در گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیر کل آن ذکر شده، فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما کاملا تحت کنترل و نظارت آژانس صورت می گیرد. وی با تاکید بر‌اینکه بیشترین همکاری را با آژانس داشته‌ایم، ادامه داد: تاکنون هیچ نشانه‌ای از انحراف به سمت مسائل غیرصلح‌آمیز مشاهده نشده است. سخنگوی وزارت خارجه با بیان ‌اینکه پرونده هسته‌ای‌ایران در مسیر طبیعی خود قرار گرفته است، اضافه کرد: بازرسی‌های مختلف و گزارش‌ها، تاییدکننده حرکت صلح‌آمیز تهران بوده و پیشنهادهایی که برای انجام معاوضه سوخت با ما صورت گرفته، حاکی از آن است که‌ ایران جزو کشورهایی است که دانش هسته‌ای را به صورت بومی در اختیار دارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر‌اینکه جمهوری اسلامی‌ایران در مسیر صحیح برنامه هسته‌ای خود را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: نوع تعامل و همکاری با کشورها باید در مسیر صحیح خود و بدون فشارهای سیاسی باشد.