احمدی‌نژاد برای تقدیم برنامه پنجم به مجلس می‌رود؟

میرتاج‌الدینی: امروز برنامه پنجم را می دهیم

ندیمی: امروز بودجه ۸۹ را می‌دهیم معاون پارلمانی رییس‌جمهور خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد امروز یکشنبه برای تقدیم لایحه برنامه پنج ساله پنجم توسعه به مجلس شورای اسلامی می‌رود. این در حالی است که تنها چند ساعت پیش از اظهار نظر او، ایرج ندیمی، مشاور معاونت پارلمانی رییس‌جمهور گفته بود روز یکشنبه قرار است لایحه بودجه سال ۸۹ به مجلس تقدیم شود!

محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به زمان ارائه برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: امروز قرار است برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه به مجلس ارائه شود نه لایحه بودجه ۸۹. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: رییس جمهور به همراه جمعی از اعضای هیات دولت روز یکشنبه برای ارائه برنامه پنج ساله پنجم توسعه در مجلس حضور می‌یابد.

میرتاج‌الدینی از زمان انتصاب به سمت معاونت رییس‌جمهور در چند نوبت از تقدیم لوایح بودجه و برنامه توسعه توسط احمدی‌نژاد به مجلس خبر داده بود، اما هیچ یک از وعده‌های او در این زمینه عملی نشده بود.

توضیحات ندیمی درباره بودجه۸۹

در همین حال مشاور معاونت پارلمانی رییس‌جمهور درباره زمان ارائه بودجه ۸۹ و برنامه پنجم اظهار داشت: بودجه سال ۸۹ روز یکشنبه با حضور رییس‌جمهور و تنی چند از اعضای هیات دولت تقدیم مجلس خواهد شد و زمان ارائه برنامه پنجم متعاقبا اعلام خواهد شد. ندیمی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۸۹، سیاست‌گذاری کمتری صورت گرفته است، گفت: مبنای محاسبه قیمت‌ها در بودجه ۸۹ براساس توافق مجلس و دولت خواهد بود.

مشاور معاون پارلمانی رییس‌جمهور ادامه داد: مبنای محاسبه قیمت نفت در بودجه سال ۸۹ قابل درج نیست و این موضوعی است که به توافق دولت و مجلس بستگی دارد، مثلا بر اساس قیمت ۸۰ دلاری فعلی مجلس و دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. به گفته ندیمی قیمت‌گذاری‌ها در همه موارد در بودجه سال ۸۹ بر اساس توافق دولت و مجلس است و هیچ گونه قیمت‌گذاری از سوی دولت صورت نگرفته است.

ندیمی درباره زمان مورد نیاز برای بررسی بودجه ۸۹ تصریح کرد: براساس زمان‌بندی و فرصت باقی مانده، کار بررسی بودجه ۸۹ تا پایان سال تمام می‌شود. هرچند این بودجه طی دو هفته قابل بررسی است؛ اما باید براساس هرچه آیین‌نامه حکم می‌کند، عمل شود. وی در مورد برنامه پنجم نیز گفت: امسال قطعا برنامه پنجم به مجلس ارائه خواهد شد، اما احتمال دارد که بررسی آن به دلیل زمان کمی که تا پایان سال باقی است، به سال آینده موکول شود.

تردید در حضور احمدی‌نژاد در مجلس

از سوی دیگر، یک عضو هیات‌رییسه مجلس نسبت به حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه تقدیم لایحه برنامه پنجم به مجلس ابراز تردید کرد. حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: ارائه برنامه پنجم در دستور کار مجلس قرار دارد، اما بعید می‌دانم تقدیم لایحه با حضور محمود احمدی‌نژاد انجام شود. وی همچنین از ارائه بودجه به مجلس ابراز بی‌اطلاعی کرد.

با این حال جهانبخش محبی نیا، دیگر عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جام‌جم آنلاین با بیان اینکه رییس‌جمهور در جلسه مجلس حاضر خواهد شد، گفت:‌ آقای احمدی‌نژاد امروز برنامه پنجم توسعه را به مجلس ارائه خواهد کرد. وی افزود‌: ‌لایحه بودجه سال ۸۹ امروز ارائه نخواهد شد، بلکه این لایحه بعد از برنامه پنجم توسعه ارائه می‌شود.