مخالفت با تخصیص بودجه ارزی به مترو

تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تا ۲۰ روز آینده

شورای نگهبان طرح اختصاص بودجه دو میلیارد دلاری برای متروی تهران و کلان شهرها را مغایر قانون اساسی دانست و این طرح را به مجلس بازگرداند. سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته خبر داد که این شورا طرح یک فوریتی استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده است. عباسعلی کدخدایی همچنین گفت که شورای نگهبان ظرف ۲۰ روز آینده نظر خود درباره لایحه یارانه‌ها را اعلام خواهد کرد.

وی درباره طرح یک فوریتی استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها گفت: این طرح مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت و به جهت اینکه ماده واحده این طرح به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و محل تامین آن معلوم نشده است، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: بر اساس این مصوبه مجلس، مقرر شد، مبلغ یک میلیارد دلار برای تجهیزات متروی تهران، ۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه متروی سایر شهرها و ۳۰۰ میلیون دلار برای پیگیری طرح‌های جامع شهری از محل حساب ذخیره ارزی برداشت شود. وی خاطرنشان کرد: همان طور که در مورد سایر طرح‌هایی که در خصوص برداشت از حساب ذخیره ارزی اعلام شده است این شورا برداشت از حساب ذخیره ارزی را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی می‌داند و به طرح‌های گذشته نیز همین ایراد را وارد می‌داند. وی درباره بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شورای نگهبان نیز اظهار داشت: این لایحه در روزهای پایانی هفته گذشته به دست ما رسید و سعی می‌کنیم ظرف مهلت قانونی (۱۰الی ۲۰ روز آینده) نظر شورا را به مجلس اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکرات برخی نمایندگان در بررسی ایراد شورای نگهبان در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که معتقد بودند مجلس فقط می‌تواند ماده مورد ایراد شورای نگهبان را بررسی کند، آیا این تذکرات وارد است؟ گفت: بخشی از این تذکرات به آیین نامه مجلس مربوط است که نمی توانم وارد آن شوم، اما در کل مجلس می‌تواند در مورد بندهایی که ایراد وارد شده بررسی‌هایی انجام و هر گونه اصلاحی را وارد کند، اما اگر به عنوان مثال شورای نگهبان ماده ۱۵ را ایراد بگیرد مجلس نمی‌تواند وارد بررسی یک ماده دیگر شود. ایرادات شورای نگهبان نیز می‌تواند با حذف یا جایگزینی ماده رفع شود.

تایید یک لایحه دیگر

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: این لایحه و اساسنامه مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. کدخدایی در ادامه در خصوص چگونگی بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان نیز گفت: این لایحه که به صورت آزمایشی توسط کمیسیون مربوطه در مجلس به تصویب رسیده بیش از ۷۳۰ ماده دارد و مصوبه بسیار مطولی است و به صورت غیر رسمی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت.

وی افزود: ما هم در جلسات فوق‌العاده در چند هفته گذشته این لایحه را مورد بررسی قرار دادیم. مجمع مشورت فقهی ما در قم نیز مکررا چند جلسه در هفته برگزار کرده و موارد را بررسی کرده است. تاکنون ۳۸۰ ماده آن بررسی شده و ایرادات این لایحه تا ماده ۳۵۰ برای مجلس ارسال شده است.

کدخدایی با بیان اینکه این لایحه هفته گذشته به صورت رسمی برای شورای نگهبان ارسال شد خاطرنشان کرد: طبعا فرصت اندکی برای بررسی باقی مواد داریم و سعی می‌کنیم با تشکیل جلسات فوق‌العاده نظرات اعضا را برای مجلس ارسال کنیم.

لایحه یارانه‌ها برگشت می‌خورد؟

سایت جهان وابسته به علیرضا زاکانی نماینده تهران نوشت: لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در شورای نگهبان متوقف می‌شود. به گزارش جهان لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها که هفته گذشته بعد از چند روز اختلاف دولت و مجلس بالاخره با کوتاه آمدن مجلس تصویب نهایی شد و به شورای نگهبان رفت، دارای اشکالات قانونی و محتوایی است. گفته می‌شود یکی از اشکالات شورای نگهبان عنوان سازمان در این لایحه است.مجلس یک سازمان را در قالب شرکت‌های دولتی و با هدف مجری هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفته است که به نظر شورای نگهبان، این عنوان دارای اشکال قانونی است. چرا که ما یا سازمان دولتی داریم یا شرکت دولتی و تلفیق این دو محل اشکال است. از دیگر اشکالات این است که مطابق این لایحه دولت می‌تواند برای سال‌های بعد تعهد ایجاد کند که این مورد نیز خلاف بودجه‌ریزی سنواتی است؛ چرا که در بودجه هر سال باید برای همان سال برنامه‌ریزی شود و نمی‌توان تعهد یا حتی پولی را به سال‌های بعد منتقل کرد. با این توضیح احتمالا شورای نگهبان این لایحه را با چند اشکال جدیدتر به مجلس بر می‌گرداند.باید دید تصمیم مجلس بعد از برگشت لایحه چه خواهد بود.اگر سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از این لایحه حذف شود احتمال استرداد لایحه به دولت قوت می‌گیرد.