هیات‌امنای حساب ذخیره ارزی دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی غیردلاری از محل حساب ذخیره ارزی را در ارتباط با بخشودگی جرایم دیرکرد اقساط این تسهیلات تصویب کرد. به گزارش ایسنا، هیات امنای حساب ذخیره ارزی در جلسه ۲۳آبان ۸۸ کمیسیون اقتصاد بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (۱) قانون برنامه چهارم توسعه دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی (غیر از دلار) از محل حساب ذخیره ارزی را به تصویب رساند.

بر اساس این دستورالعمل، بانک‌های عامل موظفند تمامی تقاضاهای دریافتی منتهی به اول تیر ۸۹ را حسب مفاد مصوبه ۱۰/۶/۱۳۸۷ (موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد تسهیلات حساب ذخیره ارزی) و در چارچوب این دستورالعمل مورد بررسی و اقدام قرار دهد. کلیه متقاضیانی که تا ۳۰ اسفند ۸۷ نسبت به انعقاد قرارداد تامین مالی اقدام نموده‌اند، می‌توانند درخواست خود را به بانک عامل ارائه و در چارچوب این دستورالعمل از مزایای آن استفاده کنند. در صورت عدم ارائه درخواست از سوی متقاضیان ظرف مهلت مقرر، کماکان مفاد قرارداد‌های منعقد شده قبلی و مصوبات قبلی هیات امنای حساب ذخیره ارزی لازم‌الاجرا خواهد بود. قرارداد‌های منعقد شده پس از ۳۰ اسفند ۸۷ و نیز تسهیلات تسویه شده به غیر از بخشودگی سود (موضوع تبصره ۳ ماده ۵) مشمول مفاد این دستورالعمل نمی‌باشند.

در خصوص طرح‌هایی که به علت عدم پرداخت اقساط در سررسید (از سوی تسهیلات گیرنده) پرونده مربوط توسط بانک عامل به مراجع قضایی ارجاع و یا منجر به صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت گردیده است، استفاده از مزایای این دستورالعمل منوط به پرداخت کلیه هزینه‌های دادرسی، ‌حق الوکاله وکیل و سایر هزینه‌های مترتب توسط متقاضی خواهد بود. چنانچه پس از تقاضای مشتری برای بهره‌مندی از مزایای این دستورالعمل مجددا از پرداخت اقساط خودداری گردد مجموع مطالبات جدید بانک عامل بر مبنای مصوبات یاد شده و مفاد این دستورالعمل تعیین و محاسبه خواهد شد.

نرخ سود تسهیلات پس از تبدیل به دلار آمریکا در دوران استفاده، ‌تنفس و بازپرداخت (و دوره امهال) ۱۰ درصد در سال می‌باشد که در اقساط شش ماهه پرداخت می‌گردد. درمورد طرح‌های نساجی، سیمان و مانند آن که تسهیلات به صورت دلاری پرداخت شده است و حسب مصوبات نرخ سود ثابت برای آنها منظور گردیده است مبنای محاسبه سود نرخ ثابت است.

همچنین دریافت‌کنندگان تسهیلات ترجیحی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز طرح‌های نساجی در صورت تقاضای استفاده از مزایای این مصوبه مشمول ۲ درصد تخفیف از سود متعلقه ۱۰ درصدی می‌شوند. سهم سود حساب ذخیره ارزی و بانک عامل پس از اعمال نرخ سود جدید، ‌به ترتیب ۴۰درصد و ۶۰درصد خواهد بود. بانک عامل موظف است میزان کسری واریزی به حساب ذخیره ارزی ناشی از اجرای مصوبه را به تفکیک هر طرح به اداره عملیات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس نماید. اداره یاد شده نیز باید در پایان هر ماه میزان کسری تجمعی حاصله را به کمیسیون اقتصاد هیات دولت اعلام نماید. در هر حال مسوولیت صحت و سقم عملیات ناشی از این امر همواره متوجه بانک عامل است. در مواردی که گیرنده تسهیلات زودتر از پایان مدت قرارداد، تسهیلات مورد استفاده را به بانک بازپرداخت نماید، سود مدت تعجیل در پرداخت اقساط مطابق ضوابط بانکی محاسبه و منظور خواهد شد. تسهیلات گیرنده صرفا برای یک بار می‌تواند تغییر ارز تسهیلات به دلار آمریکا را درخواست کند و در صورت پذیرش درخواست مفاد این دستورالعمل نسبت به کل تسهیلات اعطایی حتی اقساط پرداخت شده اعمال خواهد شد. بانک عامل موظف است حداکثر تا اول مرداد ۸۹ با بررسی تقاضای‌های دریافتی منتهی به اول تیر ۸۹ با انجام محاسبات و انعکاس نتایج حاصله به متقاضی تکلیف تسهیلات گیرندگان را در خصوص استفاده از مزایای مصوبه معین و اسناد مربوط را تنظیم کند. مدت امهال برای طرح‌های با مدت تامین مالی تا هشت سال به تشخیص بانک عامل حداکثر ۳۰ ماه خواهد بود. به ازای هر قسط پرداخت نشده حداکثر ۳ ماه و در طرح‌های با دوره تامین مالی بیش از مدت یاد شده به ازای هر شش ماه به مدت ۵/۱ ماه به دوره بازپرداخت اضافه می‌شود. سود تسهیلات متقاضیانی که در راس موعد مقرر نسبت به انجام کامل تعهدات خود اقدام نموده‌اند حداکثر تا یک درصد از محل سهم سود حساب ذخیره ارزی کاهش می‌یابد. در مورد آن دسته از طرح‌هایی که اعتبارات اسنادی آنها به ارز‌های مختلف گشایش شده است، کلیه ارز‌ها به ارز معیار تبدیل می‌شود. در صورتی‌که بخشی از تسهیلات اعم از اصل، ‌سود و جریمه دیرکرد از سوی مشتری تادیه شده باشد، نرخ تبدیل اصل و سود واریزی به حساب قبل از سال ۱۳۸۱، نرخ گواهی سپرده ارزی (نرخ اختتامیه) و برای وجوه تادیه شده بعد از تاریخ یاد شده نرخ روز مرجع بازپرداخت می‌شود. در مورد جرایم تاخیر تادیه شده نیز چنانچه تمام یا بخشی از سوی کمیسیون بخشوده شود این مبلغ و نیز مبالغ بخشوده نشده به ترتیب نرخ روز بازپرداخت و به نرخ روز سررسید بازپرداخت اقساط به دلار آمریکا تبدیل و حسب مورد از مجموع مبالغ حاصله کسر و یا به آن اضافه می‌شود. در صورت ارائه تقاضای کتبی از سوی تسهیلات گیرنده به وزارت صنایع و معادن برای بخشودگی جرایم تاخیر اقساط معوق که سررسید آن قبل از ۲۹ اسفند ۸۸ است خلاصه وضعیت پرونده متقاضیان حسب درخواست وزارت یادشده توسط بانک عامل تهیه و به همراه سایر مستندات موردنیاز به دبیرخانه کمیسیون مستقر در وزارت صنایع و معادن ارسال شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در خلاصه وضعیت تهیه شده باید نظریه بانک عامل با ذکر دلایل کافی در پذیرش یا عدم پذیرش بخشودگی جرایم دیرکرد به تصریح اعلام شود. تصمیمات کمیسیون (کمیسیونی با مسوولیت وزارت صنایع و معادن و عضویت نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه تخصصی ذی‌ربط و بانک عامل) توسط وزارت صنایع و معادن ابلاغ می‌شود.

در صورتی‌که با اعمال ضوابط این دستورالعمل، ‌تسهیلات‌گیرنده مجددا تاخیر در تادیه اقساط داشته باشد، جریمه‌ای به میزان ۱۲ درصد علاوه بر سود یادشده محاسبه و دریافت می‌گردد که با توجه به الزام بانک‌های عامل نسبت به پرداخت وجه اقساط حداکثر تا ۴ روز کاری بعد از سررسید کل جریمه دریافتی به بانک عامل تعلق می‌گیرد. مفاد قرارداد‌های عاملیت با بانک عامل و نیز قرارداد‌های بانک عامل و استفاده‌کننده از تسهیلات با لحاظ آثار ضوابط بازپرداخت موضوع این دستورالعمل مجری خواهد بود و اجرای این دستورالعمل رافع مسوولیت بانک‌های عامل در پیگیری وصول مطالبات براساس ضوابط یادشده نیست. اعتبارات اسنادی گشایش یافته به دلار آمریکا که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده، وجه اسناد به سایر ارزها پرداخت گردیده است، مشمول این دستورالعمل نبوده و بازپرداخت به ارز اعتبار (دلار) صورت می‌گیرد. تسهیلات پرداختی برای صادرات کالا در قالب اعتبار فروشنده (supplier credit) و اعتبار خریدار (buyer credit) مشمول این ضوابط نمی‌شود.

سایر مواردی که در این دستورالعمل مورد اشاره قرار نگرفته، تابع شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی موضوع مصوبه شماره ۱۰۰/۷۰۹۶۴ مورخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ هیات امنای حساب ذخیره ارزی است. این مصوبه در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۸ از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد.