وزارت اقتصاد بزرگ‌تر شدن دولت را تایید کرد

جهان‌نیوز نوشت: وزارت اقتصاد در گزارشی تایید کرد که دولت از سال ۸۴ تا ۸۷ بزرگتر از گذشته شده است. به گزارش پایگاه خبری جهان‌نیوز (متعلق به علیرضا زاکانی، نمانیده تهران) وزارت اقتصاد در گزارشی تحلیلی و آماری تصریح کرد که سیاست‌های خصوصی سازی در چند سال گذشته نتوانسته است به کاهش حجم دولت در اقتصاد منجر شود.

مطابق این گزارش یکی از شاخص‌های اندازه گیری برای حجم دولت نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی است که این شاخص از ۴/۱۹ درصد در سال ۶۸ به ۵/۵۵ درصد در سال ۸۶ رسیده است.

همچنین نسبت بودجه کل به تولید ناخالص داخلی نیز از دیگر شاخص‌های برآورد حجم دولت است که این نسبت هم از ۳۵ درصد در سال ۶۸ به ۷۵ درصد در سال ۸۶ رسیده است.

این گزارش که در نشریه داخلی وزارت اقتصاد منتشر شده است، نشان می‌دهد که طی سال‌های ۶۸ تا ۸۷ اندازه دولت و نقش و اهمیت شرکت‌های دولتی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. در این گزارش تاکید شده است که خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته برخلاف انتظار نتوانسته است اندازه دولت را کاهش دهد. در این بررسی آمده است که مهمترین عامل عدم موفقیت خصوصی‌سازی این بوده که واگذاری‌ها به صورت کامل انجام نشده است و شرکت‌های دولتی از حیطه مدیریت دولتی خارج نشدند.