مناقشه بر سر مشمولان دریافت یارانه

میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور و مصباحی مقدم رییس‌کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس: یارانه به همه تعلق می‌گیرد دنیای اقتصاد - مصاحبه تلویزیونی رییس مرکز آمار ایران و اظهارات او درباره تخصیص یارانه نقدی به تنها ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، چندان در میان مردم، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس نگرانی برانگیخت که معاون پارلمانی رییس‌جمهور و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت را به واکنش واداشت و این دو مقام دولتی تلویحا سخنان محمد مدد را تکذیب کردند. با این حال در اظهارات محمدرضا فرزین و محمدرضا میرتاج الدینی در مورد یارانه نقدی همچنان دوگانگی مشاهده می‌شود، آن چنان که فرزین از «تخصیص یارانه نقدی به ۵۰ میلیون نفر، معادل ۷۰ درصد جمعیت کشور» سخن گفت؛ اما میرتاج الدینی پا را فراتر گذاشت و گفت که «همه مردم مشمول یارانه نقدی هستند.»

میرتاج الدینی: یارانه نقدی برای همه

آن گونه که باشگاه خبرنگاران گزارش داده است، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در نشست خبری روز گذشته خود با بیان اینکه پرداخت یارانه به همه دهک‌ها، مورد نظر مجلس و دولت است، افزود: درباره پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های مختلف صحبت‌هایی از طرف رییس مرکز آمار مطرح شده بود که این صحبت‌ها اصلاح شد.

وی با بیان اینکه به میزان درآمد دهک‌ها، یارانه نقدی به آنها اختصاص می‌یابد، گفت: رقم‌هایی که در رسانه‌ها گفته می‌شود تخمینی است و هنوز دولت نظرش را به طور رسمی اعلام نکرده است. میرتاج الدینی در عین حال اضافه کرد: نظر دولت این است که در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشمولان این سال بتوانند خودشان را اداره کنند. میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که حداقل یارانه نقدی به خانوارها چقدر است، گفت: با توجه به میزان منابعی که آزاد می‌شود در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد. وی افزود: دولت حداقل یارانه‌ای را که به خانوارها تعلق می‌گیرد به هنگام قطعی شدن، اعلام می‌کند. میرتاج الدینی حفظ قدرت خرید مردم از طریق پرداخت یارانه نقدی را از جمله اهداف اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برشمرد و افزود: اینکه تاکنون این قانون اجرا نمی شد به خاطر این بود که حفظ قدرت خرید مردم پیش‌بینی نشده بود. وی اضافه کرد: در گذشته حذف یارانه قیمتی مطرح بود نه جایگزینی یارانه نقدی، در حالی که هم‌اکنون با قانون جدید یارانه قیمتی تبدیل به یارانه نقدی می‌شود.

فرزین: یارانه نقدی برای ۵۰ میلیون نفر

با این وجود، محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اگرچه اظهارات دو روز قبل محمد مدد را تنها در حد کارشناسی اعلام کرد؛ اما بر خلاف میرتاج الدینی، مشمولان یارانه نقدی را ۷۰ درصد از مردم برشمرد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت گفت: اظهارات اخیر رییس مرکز آمار ایران در مورد خوشه‌های درآمدی و نحوه پرداخت نقدی، نتیجه کار تحقیقی این مرکز بوده است و مبنای عمل دولت برای پرداخت یارانه‌ها نیست. فرزین افزود: آنچه در کارگروه طرح تحول اقتصادی به تصویب رسیده است و دولت براساس آن عمل خواهد کرد آن است که ۵۰ میلیون نفر، معادل ۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش پرداخت نقدی در چارچوب هدفمند کردن یارانه‌ها قرار خواهند گرفت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: ۳۰ درصد باقیمانده جمعیت کشور نیز که تحت پوشش پرداخت نقدی قرار نمی گیرند، از روش‌های غیرنقدی و نظام تامین اجتماعی حمایت می‌شوند. فرزین تاکید کرد: برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بالای ۹۰ درصد جمعیت روستایی کشور و بخش عمده‌ای از جمعیت کارگری و کارمندان دولت و همچنین کشاورزان تحت پوشش پرداخت نقدی قرار می‌گیرند. معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه قانون، دولت را مکلف کرده است که تمام ایرانیان متناسب با درآمدشان تحت حمایت مستقیم یا غیرمستقیم قرار گیرند، گفت: دولت بر اساس تکلیفی که دارد، با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر دارد ۷۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش پرداخت مستقیم نقدی قرار دهد.

مدد چه گفته بود؟

سخنان دیروز دو مقام دولتی، تکذیب تلویحی سخنان رییس مرکز آمار ایران است که یکشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به اینکه دولت در سال نخست اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصمیم گرفت جمعیت کشور را به سه خوشه تقسیم‌بندی کند، گفته بود: در خوشه نخست که دهک اول تا چهارم را شامل می‌شود، حدود ۳۰ میلیون نفر، در خوشه دوم دهک‌های پنجم تا هفتم جامعه با ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در خوشه سوم دهک‌های هشتم تا دهم با ۱۴ میلیون نفر قرار گرفته اند که ‌یارانه‌ها فقط به خوشه اول و دوم (۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) پرداخت می‌شود. محمد مدد تصریح کرده بود: در خوشه یک، درآمد سرانه هر نفر ۷۸۸ هزار و ۳۸۱ ریال و در خوشه دو درآمد سرانه هر نفر یک میلیون و ۳۰۳ هزار و سه ریال است. این اظهارات مدد علاوه بر ابراز نگرانی شدید برخی کارشناسان و مردم، با اعتراض رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس روبه‌رو شد. غلامرضا مصباحی در خصوص جزئیات خوشه‌های درآمدی یارانه‌بگیران تاکید کرد: اجرای این روش بر اساس قانون مصوب مجلس نیست؛ زیرا بر اساس قانون مصوب یارانه باید به همه دهک‌ها متناسب با درآمد آنها تعلق بگیرد. وی اظهار داشت: حذف سه دهک از جامعه و تعلق نگرفتن یارانه‌ها به آنان خلاف قانون مصوب است و در همین ابتدای کار دولت باید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح کند، در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی حق تذکر قانونی دارد.

اطلاعیه مرکز آمار

مرکز آمار ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد دسترسی کاربران به سایت ویژه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و درگاه ملی آمار صرفا از طریق شبکه اینترانت ملی امکان‌پذیر است. به گزارش خبرگزاری مهر، در اطلاعیه مرکز آمار ایران آمده است: بدین‌وسیله به اطلاع عموم اشخاص حقیقی و حقوقی که مستقیما از شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌کنند یا در خارج از کشور قصد دسترسی به وبگاه ویژه طرح هدفمند نمودن یارانه‌ها را دارند، می‌رساند دسترسی به وبگاه ویژه طرح هدفمند نمودن یارانه‌ها و درگاه ملی آمار، صرفا از طریق شبکه اینترانت ملی امکان‌پذیر است. لذا کاربرانی که به طور مستقیم به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند یا در خارج از کشور قصد دسترسی به وبگاه مذکور به نشانی اینترنتی www.amar.org.ir را دارند، قادر به دسترسی به وبگاه مزبور نخواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود برای دسترسی به وبگاه ویژه این طرح‌، از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در داخل کشور اقدام کنند.

هشدار تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی در اجرای طرح هدفمند نمودن یارانه‌ها با کسانی که قصد سودجویی و ایجاد تورم در بازار را داشته باشند با شدت و قاطعیت برخورد قانونی خواهد نمود‌. به گزارش روابط عمومی این سازمان، مژدهی پور معاون وزیر دادگستری و ریاست سازمان تعزیرات حکومتی در جمع اعضای این سازمان در استان خراسان رضوی در سخنانی‌، سازمان تعزیرات حکومتی را به عنوان بازوی توانمند نظام اجرایی دولت عدالت محور و مهرورز جمهوری اسلامی در راستای اجرای عدالت اقتصادی دانست و تاکید کرد: سازمان وظیفه‌ای سنگین و مهم در جهت طرح هدفمند نمودن یارانه‌ها و امر رسیدگی به تخلفات اقتصادی و مبارزه با گرانفروشی دارد‌. رییس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین اعلام کرد: سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی‌کننده ضمن هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی همچون بازرگانی و مجامع صنفی‌، با شدت و قاطعیت با کسانی که در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها قصد سودجویی و ایجاد تورم در بازار را داشته باشند به صورت قانونی برخورد خواهد نمود‌.