دنیای اقتصاد- اگر چه رییس‌جمهور هفته گذشته برنامه پنجم توسعه را برای تصویب به مجلس ارائه کرده است اما با این وجود تعدادی از نمایندگان مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای تمدید یکساله برنامه چهارم توسعه خبرداده‌اند.کمبود وقت مهم‌ترین دلیلی است که نمایندگان مجلس در ضرورت تمدید یکساله برنامه چهارم بیان کرده‌اند. مجلس می‌بایستی در دو ماهه پایانی سال جاری لایحه بودجه ۸۹ کل کشور- که هنوز از سوی دولت ارائه نشده است- در کنار برنامه توسعه پنجم را به پایان برساند؛ امری که محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس آن را غیرممکن می‌داند و غلامرضا مصباحی مقدم هم گفته است؛ تصویب لایحه بودجه در اولویت است و چاره‌ای جز تصویب طرحی دو فوریتی برای تمدید یکساله برنامه چهارم باقی نمانده است. امسال سال آخر اجرای برنامه چهارم توسعه است. رویداد

طرح دو فوریتی برای تمدید برنامه چهارم

پس از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که دو روز قبل از توافق سران قوه مقننه بر سر تمدید برنامه چهارم سخن گفته بود، روز گذشته نایب‌رییس اول مجلس و رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی نیز از برنامه مجلس برای تمدید برنامه چهارم سخن گفتند تا این گمانه بیش از پیش تقویت شود.

محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: احتمالا برخی از احکام قانون برنامه چهارم با توجه به اهداف کلی قانون این برنامه، برای مدتی که حدود یک سال خواهد بود، تمدید می‌شود و با لحاظ قانون برنامه چهارم، بررسی بودجه سال ۸۹ را در دستور کار قرار می‌دهیم.

به گفته ابوترابی‌فرد، بر این اساس احتمالا قانون بودجه

سال ۸۹ بر اساس احکام قابل تمدید برنامه چهارم که احتمالا به مدت یک سال تمدید خواهد شد و نیز اسناد بالا دستی بررسی خواهد شد که بر این اساس بررسی برنامه پنجم توسعه برای سال ۸۹ در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

اگرچه نایب رییس اول مجلس صراحتا از تمدید برنامه چهارم سخن نگفت، اما رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس تصریح کرد که با یک طرح دوفوریتی برنامه چهارم توسعه به مدت یک سال تمدید خواهد شد.

غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه مجلس زمان لازم را برای بررسی برنامه پنجم توسعه ندارد، گفت: بررسی لایحه بودجه سال ۸۹ برای نمایندگان اولویت دارد و با یک طرح دو فوریتی برنامه چهارم توسعه به مدت یک سال تمدید خواهد شد. وی افزود: عزم مجلس بر این قرار دارد که با یک طرح دو فوریتی برنامه پنج ساله چهارم به مدت یک سال تمدید و بودجه سال ۸۹ نیز در قالب برنامه چهارم توسعه بررسی و تصویب شود.

این اظهارات مصباحی مقدم، یک روز پس از آن بیان می شود که ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق بزرگان مجلس بر سر تمدید برنامه چهارم سخن گفت، با این تفاوت که او تمدید برنامه چهارم را برای مدتی کوتاه‌تر (دو یا سه ماه) مطرح کرد. فتحی‌پور گفت: با توجه به تاخیر دولت در ارائه دو لایحه برنامه پنجم و بودجه سال آینده به مجلس، کارگروه اقتصادی مجلس در نشست مشترکی با علی لاریجانی، رییس مجلس، نحوه بررسی دو لایحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد که در قالب طرحی دو فوریتی، تقاضای تمدید برنامه چهارم به مجلس ارائه شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان ساخت: براساس این طرح، برنامه چهارم به مدت دو الی سه ماه تمدید خواهد شد.

فتحی‌پور تصریح کرد: به دلیل اینکه سیاست‌های کلی نظام در تمام برنامه‌ها هماهنگ است، می‌توان بودجه سال آینده را براساس این سیاست‌ها تنظیم کرد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه گفت:‌ هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و نمایندگان در مورد آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. دو یا سه ماهی که فتحی پور از آن سخن گفته بود، احتمالا ناظر بر مدت زمانی است که مجلسی‌ها برای تصویب نهایی برنامه پنجم نیاز دارند.