«هملت» لیلی رشیدی؛ « اوفلیا» پرستو گلستانی

نمایش «هملت، شازده کوچولوی دانمارک» به کارگردانی رضا بابک همزمان با نخستین روز از جشنواره تئاتر فجر، آخرین اجرای خود را به صحنه ‌برد.

جمعی از بازیگران و دست‌اندرکاران این نمایش از ضرورت توجه به تئاتر کودک و نوجوان گفتند و مطرح کردند که دچار نوعی ساده‌انگاری درباره تئاتر کودک هستیم و در عین حال مسوولان نیز بهای لازم را به آن نمی‌دهند و اذعان داشتند که تئاتر کودک متولی ندارد. لیلی رشیدی که در این نمایش نقش «هملت» را بازی می‌کند، درباره جذابیت‌های بازی در این نقش گفت: «هملت» ما یک پسر نوجوان است، وقتی بازیگر، جنس مخالف خود را بازی می‌کند، ‌جذابیت بسیاری برایش دارد، به‌ویژه اینکه این نقش «هملت» هم باشد. با این حال در طول تمرین‌ها خیلی ترسیده بودم که مبادا بازی‌ام قابل قبول نباشد.

او که با بازی در این نمایش دومین تجربه خود را در زمینه کار کردن در نمایش‌های مربوط به کودکان و نوجوانان پشت سر می‌گذارد،‌ بازی در این ژانر را بسیار لذت بخش دانست و افزود: من در کار کودک و نوجوان چندان حرفه‌ای نیستم؛ اما این تجربه‌ها برایم بسیار شیرین است؛ زیرا کودکان واکنش‌های لحظه‌ای و صادقانه دارند و امیدوارم بتوانم کار در این زمینه را ادامه بدهم، همچنان‌که همواره بین یک کار بزرگسال عالی و یک کار کودک خوب، کار کودک را ترجیح می‌دهم.

همچنین پرستو گلستانی که در این نمایش نقش «اوفلیا» را بازی می‌کند،معتقد است: در این سال‌ها متن‌های جدی برای کار کودک و نوجوان نداشته‌ایم و متاسفانه این نگاه بر مردم، مسوولان و حتی دست‌اندرکاران این گونه نمایشی حاکم بوده که تصور می‌کنند کار کودک؛ یعنی دست زدن و آواز خواندن و بالا و پایین پریدن. کمتر متنی وجود دارد که به موضوعات جدی پرداخته باشد. در این نگاه دچار نوعی ساده‌انگاری در حیطه تئاتر کودکان هستیم و فراموش کرده‌ایم که کودکان امروز حتی در مقایسه با نسل قبلی تفاوت‌های بسیاری دارند. به گفته او یکی از ویژگی‌های مهم این نمایش بازنویسی یکی متن کلاسیک برای کودکان و نوجوانان و اجرای نمایش با گروهی کاملا حرفه‌ای در سالنی خارج از سالن‌های تعریف شده تئاتر کودک و نوجوان است.

حسن دادشکر، دیگر بازیگر این نمایش که جزو هنرمندان با سابقه تئاتر کودک و نوجوان به شمار می‌آید، با ابراز خرسندی از همکاری‌اش با رضا بابک گفت: هنگامی که متن این نمایش را خواندم، دریافتم این متن همان اثری است که سال‌ها دنبال آن بوده‌ام و از سوی دیگر به دلیل دوستی دیرینه با‌ آقای بابک، پذیرفتم که در این نمایش بازی کنم. وی نمایش «هملت شازده کوچولوی دانمارک» را نقطه عطفی درتئاتر کودکان و نوجوانان در ایران دانست و افزود: این نمایش به لحاظ محتوایی و اجرایی کار بی‌نظیری است و چنین آثاری در کشور ما کمتر اجرا شده است. علیرضا ناصحی، بازیگر دیگر این نمایش هم متن اثر «هملت شازده کوچولوی دانمارک» را کاری فوق‌العاده توصیف کرد و افزود: در این متن بازنویسی شده ضمن حفظ جنبه‌های کلاسیک، کار کاملا برای گروه سنی نوجوانان قابل درک است. او ادامه داد: همین که نام تئاتر کودک به میان می‌آید، بسیاری تصور می‌کنند که می‌توانند با این گونه نمایشی وارد کار شوند؛ در حالی که هر فرد باید مرحله به مرحله وارد کار شود و به مرور به تخصص برسد؛ اما متاسفانه افراد غیر متخصص تئاتر کودک یا پانتومیم را به کارهای دلقک بازی و هجو تبدیل کرده‌اند و لازم است در این زمینه‌ها نظارت درستی

صورت بگیرد.