روز رفع توقیفی‌ها!

علیرضا مجمع

۱چهارده سال پیش در ایام جشنواره فیلم فجر- نه لزوما در این روزها که جشنواره فجر سال‌هاست که با همین بی‌نظمی امسال در تاریخ برگزاری آغاز می‌شود و بعد هم می‌گویند چرا ما را تحویل نمی‌گیرند. در آن سال یعنی سال ۱۳۷۴ جشنواره چهاردهم از دوم اسفند آغاز شد.- پوستر جشنواره برعکس پوستر امسال که هیچ سر و شکلی به لحاظ فرم بصری ندارد، شکل و شمایل خاصی داشت؛ مردی کاسه آبی را در دست داشت که تصویر ماه شب ۱۴ در آن افتاده بود. حالا ۱۴ سال از روی آن چهارده سال گذشته است و برای همین اسم این ستون را که قرار است در ایام جشنواره ۲۸ فجر به مسائل این دوره از جشنواره بپردازد، گذاشته‌ایم «دو قرص ماه».البته آن ماه کجا و این ماه کجا!

۲وقتی دارید این ستون را می‌خوانید، هنوز جشنواره برای مردم آغاز نشده است و خیلی ما را تحویل گرفته‌اند و یک روز زودتر نمایش فیلم‌ها را آغاز کرده‌اند. وقتی هم که من دارم این ستون را می‌نویسم هنوز فیلمی ندیده‌ام و قرار است از ساعتی دیگر دو فیلم جنجالی و توقیفی این سال‌ها، «به رنگ ارغوان» ساخته حاتمی‌کیا و «تسویه حساب» کار تهمینه میلانی به نمایش در بیاید.اینکه فیلم حاتمی‌کیا چهار سال توقیف بود و وقتی رفع توقیف شد، آمد در بخش مسابقه بین‌الملل، از آن لطیفه‌هایی است که می‌شود برای دوستان تعریف کرد. این نکته هم که این دو فیلم در روز اول برای ما به نمایش در بیاید هم شاید به خاطر این باشد که احیانا عده کمتری از اهل مطبوعات این دو فیلم را ببینند؛ چون همیشه روز اول جشنواره بی‌نظمی‌های خاص خودش را دارد.

۳ ساختار سیاستگذاری سینمای ایران با نگاه باز وارد عرصه شد و بسیاری از فیلم‌هایی را که توقیف شده بودند، رفع توقیف کرد و حالا بعد از گذشت چند ماه فیلم «پاداش» کمال تبریزی را رسما توقیف کرده است. معادله غریبی است؛ فیلمی که در زمان سخت‌گیرترین آدم‌ها که بسیاری از فیلم‌ها را توقیف کردند پروانه ساخت می‌گیرد، در زمان کسانی که آن فیلم‌ها را از توقیف خارج می‌کنند توقیف می‌شود، خودتان این معادله را حل کنید. احتمالا چند سال بعد آدم‌های دیگری «پاداش» را از توقیف در می‌آورند و فیلم‌های دیگر را توقیف می‌کنند و این چرخه همین‌طور می‌چرخد!

۴ایران سرزمین اولین‌هاست. می‌گویید نه؟! پس گوش کنید: دبیر جشنواره اعلام کرده که اسامی هیات داوران امسال در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود! اگر حتی یک جشنواره در دنیا سراغ داشتید که این اتفاق در آن افتاده باشد، به ما هم اطلاع دهید. این مساله البته از نپذیرفتن پیشنهاد داوری جشنواره از سوی اهالی سینمای ایران ناشی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تا دیر نشده جشنواره امسال را غیررقابتی کنند تا این رکورد هم به نام جشنواره ۲۸ ثبت شود!