بن‌بست در پیشبرد تحریم

عکس‌ها:AFP

دنیای اقتصاد- با موضع‌گیری مقامات ارشد فرانسه و روسیه درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، چند دستگی بین اعضای گروه ۱+۵ افزایش یافت. در جدیدترین تحولات، نیکلاسارکوزی رییس جمهور فرانسه خواستار تشدید تحریم‌های شدیدتر علیه ایران شد، اما بلافاصله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نسبت به تند شدن آهنگ تحریم‌ها علیه ایران اعتراض کرد. پیش از این هم مخالفت چین با تحریم‌های جدید علیه ایران باعث شده بود تا نشست اخیر ۱+۵ درباره ایران بدون دستیابی به نتیجه پایان یابد. هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا خواستار تحریم‌های شدید علیه ایران شده بود اما نشست ۱+۵ به دلیل مخالفت چین به نتیجه نرسید. چین بر انجام گفت‌وگو با ایران به جای تشدید تحریم‌ها یا به کارگیری زور تاکید کرد. به‌نظر می‌رسد با روند فعلی احتمالا چین و روسیه در برابر تشدید تحریم‌ها موضع‌گیری خواهند کرد. چالش‌ها در گروه ۱+۵ ادامه دارد

موضع متضاد روسیه و فرانسه درباره تحریم‌ایران

فرانسه: تحریم‌ها علیه‌ایران تشدید شود

روسیه به ۱+۵ نسبت به شتاب در اعمال تحریم علیه ایران هشدار داد

دنیای اقتصاد- خبرگزاری ایسنا گزارش داد: نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، به منظور اعمال فشار بر تهران برای ورود به مذاکرات هسته‌ای خواستار تشدید تحریم‌ها علیه‌ایران شد‌. در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ۱+۵ نسبت به شتاب در اعمال تحریم علیه ایران هشدار داد. بحث تحریم علیه کشورمان در شرایطی مطرح می‌شود که تهران پیشنهاد مبادله مرحله‌ای سوخت هسته‌ای را در کیش یا کشورهای ترکیه، ژاپن و برزیل به گروه ۱+۵ شامل اعضای شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان ارائه کرده است.

پیش از این‌ جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بی‌نتیجه خواندن تحریم جمهوری اسلامی ایران به سبب پافشاری بر حقوق مشروع هسته‌ای خود تاکید کرده بود که موضوع هسته‌ای ایران فقط از راه مذاکره قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، تحریم بیشتر ایران را در حل موضوع هسته‌ای بی‌نتیجه دانسته و گفته بود: ما بارها اعلام کرده ایم که موضوع هسته‌ای ایران فقط از راه مذاکره قابل حل است. افزایش تحریم‌ها علیه ایران کمکی به حل اختلافات غرب با این کشور نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین خاطرنشان کرده بود: مساله مهم در حال حاضر این است که طرفین به تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره برای یافتن راه حل مناسب ادامه دهند.

به گفته وی، حل مساله هسته‌ای ایران از این طریق نیازمند زمان است. این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با اذعان به مخالفت چین با تحریم‌ ایران، در سخنانی مبهم اعلام کرده بود که گروه ۱+۵ درپی پاسخ قوی به‌ایران در خارج از سازمان ملل است. وی افزوده بود: نشست اخیر گروه ۱+۵ درباره‌ ایران در نیویورک گامی ‌سازنده و به جلو بود و با توجه به ادامه سیاست رد پیشنهادات جامعه جهانی از سوی ‌ایران، شش کشور گفت‌وگو کردند و موضع واحدی برای اعمال فشار بر ‌ایران دارند.

وی در رابطه با اختلاف در گروه ۱+۵ گفته بود: اجازه بدهید شفاف بگویم، ما منتظر نخواهیم بود و عقب نشینی نخواهیم کرد.‌ ایران گزینه روشنی بین انتخاب انزوا و عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش دارد. ما بر ‌این باوریم که راهی برای رسیدن به یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد. برنامه ما در حال حاضر حرکت به جلو و به دست آوردن قوی‌ترین زبان و قطعنامه ممکن در خارج از سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز در پی اظهارات کلینتون، نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه روز جمعه خطاب به دیپلمات‌های مستقر در پاریس گفت که اتحادیه اروپا نیز باید مسوولیت‌هایش را برای اعمال فشار بر تهران به منظور ورود این کشور به مذاکرات به عهده بگیرد. تردید داشتن یا حاشیه رفتن در برابر چنین مساله‌ای مسوولیت سنگینی را با خود همراه خواهد داشت. تنها هدف تحریم، سوق دادن ایران به سوی میز مذاکره است.

نیکلا سارکوزی گفت که سازمان ملل باید اقداماتی جدی را علیه ایران اتخاذ کند تا مقامات ایرانی را به مذاکراتی جدی در خصوص برنامه هسته‌ای سوق دهد.

رویترز افزود: ایران زمان پایان سال ۲۰۰۹ را که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا برای ارائه پاسخ به پیشنهاد شش کشور در خصوص ارائه مشوق‌های اقتصادی و سیاسی در ازای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم در نظر گرفته بود، نادیده گرفت. در هر حال دو عضو از اعضای شورای امنیت سازمان ملل یعنی روسیه و چین، ظاهرا هر دو نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اکراه دارند.

سارکوزی گفت زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی و پیامدهای خودداری ایران از گفت‌وگو را ترسیم کند.

به‌رغم همه تلاش‌های ما و تعامل جدید آمریکا و به‌رغم پیشنهادات جاه‌طلبانه ما برای همکاری، مقامات ایرانی در یک خیابان یک طرفه اشاعه و رادیکالیسم متوقف شده‌اند. فرانسه می‌خواهد که شورای (امنیت سازمان ملل) اقداماتی جدی را اتخاذ کند و اتحادیه اروپا نیز مسوولیت‌هایش را به عهده بگیرد. به گزارش ایسنا، این در حالی است که ایران همواره برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرده است. از سوی دیگر کارشناسان اذعان می دارند که تحریم‌ها علیه ایران ناکارآمد بوده و تجارب گذشته در این زمینه آن را ثابت کرده است.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه به ۱+۵ نسبت به شتاب در اعمال تحریم علیه ایران هشدار داد.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه از تهران خواست برای رفع بیم غرب از برنامه هسته‌ای این کشور به شکلی سازنده اقدام کند، اما گفت که قدرت‌های جهانی باید رویکردی معقول را اتخاذ کنند و از در تنگنا قرار دادن ایران حذر کنند.

لاوروف در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که «اگر منطق ما مجازات ایران باشد» رویکردی معقول نخواهد بود. وی با ذکر اینکه «این موقعیت ساده‌ای نیست» افزود: شش کشور نباید فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در معرض خطر تضعیف شدن قرار بدهند.

وزیر خارجه روسیه گفت: نباید گام‌هایی را برداریم که ممکن است به خطراتی برای کار آژانس در این کشور منتهی شود.

روسیه بازیگری مهم در هرگونه اقدام در جهت حرکت به سوی تحریم‌ها است؛ زیرا عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است.

لاوروف گفت که مسکو می‌خواهد «شاهد اقداماتی سازنده از جانب ایران» باشد و این موضوع را روشن کرد که روسیه از رد شدن پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر انتقال اورانیوم ایران به فرانسه و روسیه برای غنی‌سازی بیشتر، از سوی ایران ناخرسند است.

لاوروف در مسکو به خبرنگاران گفت: متاسفیم که ایران، ‌ظاهرا، موافقت با فرمولی را که به آن پیشنهاد شد و تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در نظر می‌گیرد، ممکن نمی‌داند.

وی ادامه داد: البته شورای امنیت می‌تواند تدابیر بیشتری را در نظر بگیرد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: اما ما امیدواریم که همه آنهایی که تصمیمات احتمالی آینده به آنها بستگی دارد، منحصرا با منافع رژیم منع اشاعه و نه هیچ دستور کار دیگری هدایت شوند.

این گزارش حاکی است: جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و آدمیرال مایک مولن، رییس ستاد مشترک آمریکا روز پنج‌شنبه بنا به گفته یک مقام آمریکایی در واشنگتن، با دیمیتری مدودف، ‌رییس‌جمهور روسیه ملاقات کردند تا درباره مسیر رو به جلو در خصوص ایران با وی مذاکره کنند.

مقام یادشده از ارائه جزئیات این مذاکره خودداری کرد، اما گفت که در حالی که در هم چنان برای ورود ایران به مذاکرات باز است، آمریکا و متحدانش اکنون در مسیر فشار قرار دارند.

تلاش‌های غرب برای اعمال تحریم علیه ایران به وسیله چین که به وضوح مخالفتش با تحریم‌ها را اعلام کرد، به تاخیر افتاده است. روسیه می‌گوید هیچ مدرکی ندارد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و بارها به غرب علیه در تنگنا گذاشتن ایران هشدار داده است‌.

اما مقامات روسی عالی رتبه در مسکو به طور خصوصی از تاکتیک‌های تهران ابراز خشم کرده‌اند و کرملین دقت داشته است تا در را برای دور احتمالی دیگری از تحریم‌ها به عنوان آخرین دستاویز باز نگه‌دارد.