سایت خبری - تحلیلی فردا نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردارتهران، دیروز در مطلبی نوشت‌: بر‌اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها دولت باید این قانون را در طول برنامه پنجم توسعه اجرا کند و چنانچه قانون برنامه چهارم یک سال دیگر تمدید شود، دولت نمی‌تواند این قانون را از ابتدای سال ۸۹ شروع کند. در نتیجه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک سال به تعویق می افتد. به گزارش سرویس اقتصادی «فردا» قانون هدفمند کردن یارانه ها که قرار است طی پنج سال و از ابتدای قانون برنامه پنجم توسعه اجرا شود‌، با تمدید برنامه چهارم به معنای اختلال و تعویق یک ساله در اجرای قانون مذکور به حساب می‌آید. از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه مجلس زمان لازم برای بررسی برنامه پنجم توسعه را ندارد، گفت: بررسی لایحه بودجه سال ۸۹ برای نمایندگان اولویت دارد و با یک طرح دو فوریتی برنامه چهارم توسعه به مدت یکسال تمدید خواهد شد.

در همین حال اگر چه مصباحی مقدم زمان را علت اصلی ارائه طرح دوفوریتی ذکر کرده، اما انتقاد وی از متن لایحه برنامه پنجم به معنای آن است که احتمالا تصویب این لایحه نیز مانند لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها حدود یک سال طول بکشد. لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هفتم دی ماه ۸۷ به مجلس ارائه شد، طی یک سال کمیسیون طرح تحول و مجلس تغییرات زیادی را روی آن اعمال کردند و در نهایت تایید نهایی آن در چهارشنبه اخیر صورت گرفت.

لایحه برنامه پنجم توسعه ۲۰ دی ماه به مجلس ارائه شد و احتمالا تا پایان دی ماه سال آینده طول خواهد کشید و تغییرات زیادی در آن صورت خواهد گرفت. شاید بر همین اساس بود که محمود احمدی‌نژاد هنگام تقدیم لایحه از نماینگان خواست که برنامه جدیدی ننویسند.