دنیای اقتصاد- سانحه خروج قطار مشهد - تهران از ریل دست‌کم ۷ کشته و ۲۲ مجروح برجای گذاشته است؛ این حادثه صبح دیروز در نزدیکی شهر سبزوار اتفاق افتاد؛ قطاری که دچار سانحه شد از قطارهای اتوبوسی مشهور به توربوترن بود؛ مقامات وزارت راه اعلام کرده‌اند که هنوز علت وقوع سانحه به درستی روشن نشده است اما کارشناسان به محل حادثه اعزام شده‌اند و نتایج اعلام خواهد شد. سانحه مرگبار قطار مشهد - تهران

در این حادثه دست‌کم ۷ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند

یک قطار مسیر مشهد -تهران صبح دیروز از ریل خارج شد. این حادثه ۲۲ زخمی و ۷ کشته در برداشت. سهیل ابوالحسنی- مدیرکل روابط عمومی رجاء - در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: سانحه حدود ساعت ۱۰و ۳۰دقیقه تا ۱۱ صبح دیروز برای قطار مسافری مشهد ـ تهران و در حوالی ایستگاه آزادور رخ داد و قطار مذکور از خط خارج شد.قطار شماره ۳۷۵ (توربوترن) مشهد- تهران از نوع درجه یک و دارای ۵ واگن و ۴۰ کوپه شش نفره و مجموعا ۵۰ مسافر بوده است که در این حادثه ۴ واگن آن از ریل خارج و واژگون شد.

مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استان خراسان رضوی تعداد کشته‌شدگان این حادثه را ۷ نفر اعلام کردو به ایسنا گفت که قربانیان این حادثه شش زن و یک پسر بچه چهار ساله بودند.

عرفانیان، همچنین در رابطه با آخرین اطلاعات مربوط به حادثه خروج قطار سریع‌السیر «مشهد ـ تهران» از ریل، اظهار کرد: تعداد مجروحان این حادثه ۲۲ نفر گزارش شده است که عده‌ای از آنها به بیمارستان «سبزوار» و عده‌ای دیگر به بیمارستان استان «سمنان» منتقل شده‌اند. به گفته عرفانیان حال سه تن از مجروحان این حادثه که به بیمارستان استان سمنان منتقل شدند، وخیم گزارش شده است.

همچنین یک مقام مسوول در وزارت راه و ترابری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تعدادی از کشتگان این حادثه کارگران مشغول به‌کار در خط فرعی این راه‌آهن بوده که با انحراف قطار از ریل و واژگونی آن در این حادثه کشته شده‌اند؛ تعداد مسافران و کارگران کشته شده مشخص نیست.

هویت کشته شدگان در دست نیست

هاشمی رییس قطار سانحه دیده مشهد - تهران در گفت‌وگو با فارس اما اظهار داشت که هویت و اسامی هفت نفر کشته شده این سانحه تا این لحظه در دسترس نیست. وی با ‌بیان اینکه اینجانب هیچ اطلاعی از اسامی کشته شدگان این سانحه ندارم، گفت: ‌اجساد کشته‌شدگان این حادثه که شامل شش زن و یک خردسال است، به شهرستان سبزوار منتقل شد. رییس قطار توربوترن مسافری مشهد - تهران در خصوص علت بروز سانحه قطار گفت‌: این قطار به دلایلی خاص از ریل خارج شده است که اظهار نظر در این باره منوط به اعلام نظر کمیسیون سوانح ریلی پس از انجام بررسی‌ها و کارشناسی‌ها است. بنابر گزارش فارس، بیمارستان شهرستان سبزوار و دانشکده علوم پزشکی این شهرستان که مصدومان و کشته شدگان به آنجا انتقال داده شدند درخصوص هویت و اسامی کشته شدگان این سانحه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

در آمار تعداد کشته‌شدگان هم نوعی ابهام وجود دارد؛ چرا که رییس جمعیت هلال‌احمر سبزوار رمضانعلی مومنی در گفت‌وگو با فارس کشته‌شدگان قطار واژگون شده مشهد ـ تهران را ۷ نفر عنوان کرد و گفت: ۶ نفر از کشته‌شدگان زن و یک نفر مرد هستند که اجساد آنها نیز به پزشکی قانونی سبزوار تحویل داده شده است. این در حالی است که مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استان خراسان رضوی تعداد کشته‌شدگان را ۶ زن و یک خردسال اعلام کرده بود.

اطلاعات متناقض درباره علت حادثه

این حادثه اما در حالی رخ داد که علل بروز آن مشخص نیست. در این زمینه یک منبع آگاه در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت این حادثه مربوط به فرسودگی ریل این خط بوده است تصریح کرد: به‌رغم اینکه مدت‌ها است که این خط نیازمند بازسازی عمده و اصلی است، به دلیل مشکلات مدیریتی هنوز هیچ اصلاحاتی در این راستا صورت نگرفته است. وی اظهار کرد: چندی پیش قرار بود ریل این خط عوض شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته و ریل وارد نشده است. از سوی دیگر، مسوولان اصرار بر واردات ریل از کشور چین دارند. اما یک مقام آگاه در وزارت راه و ترابری به ایسنا خبر داد که بازنشدن سوزن خط هنگام عبور قطار به عنوان علت احتمالی وقوع حادثه شناخته شده است. با این حال برزنانی، مدیرکل راه آهن شمال شرق در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: علت دقیق وقوع سانحه هنوز مشخص نیست و کمیسیون بررسی سوانح راه آهن برای مشخص شدن علت و جزئیات حادثه به محل اعزام شده‌اند.

همچنین روابط عمومی رجاء هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: علت سانحه قطار توربوترن مشهد ـ ‌تهران دیروز از سوی کمیسیون عالی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است.

منصور عرب یارمحمدی، عضو هیات‌مدیره راه‌آهن هم در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: به محض اطلاع از وقوع این حادثه، کمیته‌ای برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات به محل اعزام شده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که اطلاعات جمع‌آوری نشده باشد، امکان اعلام کارشناسی دلایل حادثه وجود ندارد، اظهار داشت: قرار است اطلاعاتی که جمع آوری می‌شود در کمیسیون علت سانحه بررسی شود، ضمن اینکه نتایج بررسی‌ها قطعا اعلام خواهد شد. مدیرعامل رجاء ناصر بختیاری هم در گفت‌وگو با فارس درباره علت بروز سانحه در قطار توربوترن مسافری تهران - مشهد، اظهار داشت: دلیل یا دلایل بروز حادثه خروج قطار توربوترن از پر ترددترین مسیر ریلی کشور هنوز مشخص نشده و این مورد در دست بررسی است. وی ادامه داد: پس از انجام بررسی‌های کارشناسی از سوی هیات کمیسیون عالی سوانح ریلی، دلیل وقوع این حادثه اعلام خواهد شد. مدیرعامل رجاء با بیان اینکه اعلام قطعی علت بروز حادثه خروج قطار مسافری مسیر مشهد - تهران بدون انجام بررسی‌های تخصصی غیرکارشناسی است، خاطرنشان کرد: تیم بررسی کمیسیون عالی سوانح ریلی در محل حادثه حاضر شده و در حال بررسی علت حادثه هستند.