ایسنا - ارکستر سمفونیک تهران شامگاه ۱۳ بهمن‌ماه، پس از سفری ۱۱ روزه در قالب توری به کشورهای اروپایی به تهران بازگشت. ارکستر سمفونیک تهران پس از ۱۱ روز تورفشرده در کشورهای اروپایی که از روز جمعه، دوم بهمن‌ماه آغاز شده و برای انتشار پیام «صلح و دوستی» به کشورهایی همچون ایتالیا، سوئیس، بلژیک، فرانسه و... سفر کرده بود، شب گذشته ساعت ۲۲:۳۰ وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شدند.

منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، اجرای این سمفونی را در کشورهای اروپایی موفقیت‌آمیز دانست و گفت: با توجه به این‌که مدت سفر خیلی کوتاه و برنامه‌های ما فشرده بود، گروه دائم در سفر بود اما با این وجود همکاری و هماهنگی خوبی میان تیم ارکستر برقرار شد.

او یادآور شد: کنسرت‌های بسیاری را در کشورهای اروپایی داشتم، اما این‌ اولین‌باری بود که رهبری گروهی کاملا ایرانی را برعهده گرفتم و زیباتر از آن اجرای قطعات این سمفونی و اشعاری بود که توسط فردی ایرانی نوشته شده بود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به اینکه اشعار قطعات را «پرویز بیگی حبیب‌آبادی»، سروده است، تصریح کرد: این اشعار زیبا و نشان‌دهنده اعتقاد به خدا بود و حس وطن‌پرستی را در انسان زنده می‌کرد. در طول این اجراها افرادی را در سالن دیدم که همراه اجرای قطعه‌ها گریه می‌کردند.

منوچهر صهبایی با اشاره به عدم اجرای‌ کنسرت در کشور اتریش بیان کرد: ما اجرایی در این کشور نداشتیم، زیرا هماهنگی‌های لازم با سالن اتریش شکل نگرفته بود و آنها آمادگی اجرا را نداشتند.

دکتر ایمانی ‌خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در فرودگاه برای استقبال از این گروه موسیقی حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران درباره تاثیرات تور ارکستر سمفونیک تهران بر گسترش فرهنگ اسلامی گفت: در عصر حاضر بهترین زبان ارتباط با دیگر کشورها، زبان هنر است و مخصوصا کشور ما که از فرهنگ غنی برخوردار است و در همه شاخه‌های هنری، حرف‌های خوبی برای گفتن دارد، می‌تواند از آن به عنوان یک وسیله ارتباطی خوب بهره‌ بگیرد.

ایمانی متذکر شد: ارکستر سمفونیک تهران در قلب اروپا که به مهد موسیقی کلاسیک مشهور است، اجرایی ارائه داد که ساخته «مجید انتظامی» بود و هنر ایرانی را با این کار به دیگر کشورها عرضه کرد.

معاون هنری وزارت ارشاد همچنین درباره قصد عده‌ای که می‌خواستند نظم سالن را در اجرا‌ها برهم بزنند و برنامه ارکستر را تعطیل کنند، گفت: این تعداد بسیار اندک نه علاقه‌ای به هنر داشتند و نه دلشان برای ایران می‌سوزد و به خاطر همین نتوانستند عظمت کار گروه را تحمل کنند و وقتی این کاروان بزرگ با توشه‌ای عالی را دیدند، از خود بی‌خود شدند، ولی استقبال مردم به حدی بود که جلوی هرگونه حرکت ناشایست از سوی آنها را گرفت.

او با تاکید بر اهمیت موسیقی ایرانی عنوان کرد: وقتی موسیقی ایرانی در قالب موسیقی کلاسیک مضامین فرهنگی خودش را ارائه می‌دهد، اجرا به مراتب زیباتر و جذاب‌تر می‌شود و این شاید یکی از دلایلی بود که اروپاییان را بیشتر جذب اجراهای گروه کرد.

بابک رضایی؛ رییس انجمن موسیقی هم درباره تجمع عده‌ای از آشوبگران در سالن شهر استراسبورگ فرانسه، گفت: اولین اجرا در فرانسه بود که جمعی آمدند و قصد داشتند با شعارها و کارهای ناشایست جلوی اجرای قطعات را بگیرند، ولی نه تنها نتوانستند چنین کاری کنند، بلکه صلابت اجرای قطعات به اندازه‌ای بود که آنها در میان کار بادکنک‌های خود را مخفی کردند.