رونمایی از پیشرفت‌های فضایی جدید ایران

عکس: خبرگزاری مهر، روزبه جدیدالاسلام

اولین موجودات زنده از ایران به فضا پرتاب شدند. رونمایی از ماهواره‌های طلوع و مصباح ۲

اولین موجودات زنده از ایران به فضا پرتاب شدند

دنیای اقتصاد- همزمان با رونمایی از پنج پروژه فضایی، دیروز اولین موجودات زنده توسط متخصصان بومی کشورمان از ایران به فضا پرتاب شدند.

ماهواره ‌بر سیمرغ، ماهواره سنجش از دور طلوع، ماهواره ملی مصباح۲، ایستگاه سنجش و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای پنج پروژه مهم فضایی کشورهستند که دیروز توسط محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور رونمایی شد.

‌به گزارش خبر گزاری فارس، سردار وحیدی وزیر دفاع در مراسم رونمایی چند پروژه مهم فضایی بااعلام خبر پرتاب اولین موجودات زنده توسط متخصصان بومی کشورمان از ایران به فضا گفت: اولین موجودات زنده از ایران در قالب کپسول زیست‌محیطی و توسط کاوشگر ۳ به فضا پرتاب شدند.

کاوشگر ۳ از زیرسامانه‌های سازه‌، محفظه زیستی تغذیه و ارسال داده‌‌های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان ، رایانه پرواز، سنجش محیطی تشکیل شده است.

تله متری فعالیت‌ها و عملکرد کاوشگر در فرآیند پرتاب و ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرک،‌ کنترل رایانه پرواز در این فرآیند، ‌کنترل عملیات فرامین و جدایش،‌ نمایش کپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام، ‌دستیابی به مجموعه امکانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای خارج از جو از دیگر دستاوردهای پرتاب کاوشگر ۳ است.

این اقدام به منظور بررسی وضعیت موجودات زنده در فضا با همکاری وزارت دفاع و وزارت علوم و پژوهش گاه فضایی و در ادامه پرتاب کاوشگرهای یک و دو صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ماهواره‌بر سیمرغ که از لحاظ طول و قطر با ماهواره‌بر «سفیر» که ماهواره امید را به فضا پرتاب کرد، تفاوت دارد، قرار است نسل جدید ماهواره‌های ایرانی را به فضا پرتاب کند.

ماهواره سنجش از دور طلوع قابل پرتاب با ماهواره‌بر سیمرغ نیز دارای فناوری‌های جدید مانند محموله تصویربرداری، کنترل وضعیت مکانیزم‌ها و سلول‌های خورشیدی می‌باشد که برای نخستین بار در آن به کار رفته است.

ماموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک‌پذیری ۵۰ متر، ذخیره و ارسال داده‌های تصویر به ایستگاه‌های زمینی دریافت خواهد بود که به این منظور با ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، ردگیری و فرمان و نیز مرکز کنترل پرواز قابلیت تبادل داده‌های پایش و کنترل ماهواره را دارند.

از این رو، کاربردهایی چون نقشه‌برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه‌های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگی انسانی و ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله،‌ سیل‌ و آتش‌سوزی برای آن متصور است.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پایین و ارتفاع مدار آن بیش از ۵۰۰ کلیومتر است و ۲ سال عمر مفید برای آن پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش،ضبط، پردازش و ارسال مجدد داده‌ها و نیز ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره‌ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران با دیگر نواحی جغرافیایی دنیا، از جمله کاربردهای ماهواره ملی مصباح۲ است. ماهواره ملی مصباح۲ از نوع ماهواره‌های مخابراتی است که در باند UHF کار می‌کند. ماموریت این ماهواره شامل ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع‌آوری و پخش داده‌ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

ماهواره مصباح۲ با جرم ۷۰ کیلوگرم دارای مداری از نوع خورشید‌آهنگ و ارتفاع ۷۰۰ به اضافه ۱۵ کیلومتر بوده و طول عمر آن ۳ سال پیش‌بینی می‌شود.

ایستگاه سنجش از راه دورنیز نخستین مرکز سنجش تصاویر ماهواره‌ای است که برای استفاده از داده‌ها و اطلاعات ارسالی ماهواره‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، طبیعی، جمعیتی، جغرافیایی و... به کار گرفته می‌شود و توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ساخته شده است.

آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای نیز توانایی چرخش ۳۶۰ درجه‌ای حول محورهای عمودی و افقی را دارد و به منظور آموزش مربیان و دانشجویان به کار می‌رود.

آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای به همت متخصصان دانشگاه خواجه‌نصیر طراحی و ساخته شده است.

این گزارش همچنین حاکی است که تمبرهای یادبود ماهواره طلوع، ماهواره مصباح۲، ماهواره علم و صنعت و همچنین تمبر یادبود ۱۴ بهمن روز ملی فناوری‌های فضایی دیروز توسط احمدی‌نژاد رونمایی و امضا شد.

دانشمندان ایرانی به فضا می‌روند

احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از طرح‌های ملی ماهواره‌های طلوع، مصباح ۲، نوید علم و صنعت، موتور ماهواره‌بر سیمرغ و... با بیان این که پروژه‌هایی که افتتاح و معرفی شد، غالبا در مرزهای دانش امروز بشری است، افزود: هر کدام از این‌ها نیازمند یک جشن ملی بوده و باید تجلیل از فداکاران در راه تحقق آنها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این دستاوردها اعجازگونه است و با بیان اینکه همه آسمان و زمین و آنچه در آن است، ‌مسخر انسان می‌شود، اظهارکرد: اگر کسی برای خدا قیام کرده و در راه خدا قدم زده و برای خدا کار کرد، سرعت وی نیز مانند نور و چه بسا بالاتر خواهد رفت.

رییس‌جمهور ادامه داد: اگر سال گذشته اولین حضور ایران در فضا بود، امسال اولین حضور موجود زنده توسط ایران در فضا ثبت شد و این مقدمه کارهای بزرگ است که به فضل الهی در آینده دانشمندان مستقیما در آسمان حضور پیدا کرده و از آنجا جهان را رصد کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به طراحی‌ قطعات به صورت کامل در کشور به دست متخصصان ایرانی اظهار داشت: به لطف فشارها و تحریم‌های آنها همه فناوری‌ها را خودمان می‌سازیم و این یک توانمندی بی‌نظیر به ملت ما می‌دهد و نقطه آسیب‌ناپذیری و اقتدار ما است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، اما ما در آغاز کار هستیم، تاکید کرد: همه کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند بدانند که کار آنها قبل از اینکه کار علمی باشد یک کار فرهنگی و انسانی است؛ چرا که در فرهنگ و اعتقادات ما علم بدون وجه فرهنگی وجود ندارد.

وی خطاب به حاضرین خاطرنشان کرد: هر اقدام و عمل در برنامه ما تابع یک ماموریت فرهنگی است و ما همه اینها را برای تعالی، کمال و سعادت بشریت می‌خواهیم و آثار فرهنگی تک‌تک اقدامات شما بیشتر از آثار علمی و فناوری آن است.

احمدی‌نژاد به شادی ملت‌ها از دستاوردهای علمی ایران اشاره و بیان کرد: وقتی ملت‌ها خبر پرتاب ماهواره امید را شنیدند از صمیم دل خوشحال شدند و این به دلیل این است که ایران نقطه امید ملت‌ها است و ملت‌ها دستاوردهای ایران را مال خودشان می‌دانند.

وی ادامه داد: کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و دیگران ایستگاه‌های فضایی و پیشرفت‌های بسیار زیادی دارند، اما می‌بینیم که ملت‌ها از آن خوشحال نیستند، چرا که وقتی خبر هر دستاوردی را می‌شنوند می‌گویند که باز می‌خواهند ما را بچاپند و شیوه جدیدی از جنگ دایر می‌شود و آن را متعلق به خود نمی‌دانند.

وی عرصه علمی را عرصه درهم شکستن نظام سلطه دانست و گفت: گمان نمی‌کنم کسی در ایران زمین زندگی می‌کند و معتقد است که برای درهم‌شکستن نظام سلطه باید درگیر شویم.

برای درهم شکستن هیمنه نظام سلطه و برقرار کردن عدالت و انسانیت در جهان زمینه علمی نیازمند است و در این مرزها است که انسان، عظمت، توانمندی و افق کمالی خود را پیدا می‌کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که یک سازمان متشکل و متمرکز و قدرتمند فضایی در کشور ایجاد کنیم که با منابع و اختیار کافی کار را جلو ببرد.