سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سخنان سه شنبه محمود احمدی‌نژاد درباره سه آمریکایی متجاوز به مرز ایران واکنش نشان داد و گفت‌و‌‌گو با تهران در این مورد را رد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: آمریکا هیچ گفت‌و‌گو و مذاکره‌ای را برای تبادل زندانیان دو کشور با ایران انجام نداده است.

رییس‌جمهور درباره سرنوشت سه آمریکایی که غیرقانونی وارد مرزهای کشورمان شده‌اند، گفت: این سه نفر به صورت غیرقانونی به مرزهای کشورمان تجاوز کردند و جرم آنها محرز است. البته ما از اینکه کسی زندانی می‌شود ناراحت هستیم، اما موضع ‌گیری بعضی از دولتمردان آمریکا کارها را خراب می‌کند، امروز تعدادی از ایرانیان در آمریکا زندانی هستند و حتی بعضی از شهروندان کشورمان را از کشورهای دیگر به اسارت گرفته و به آمریکا برده‌اند در حالی که جرم آنها معلوم نیست. به هرحال گفت‌وگوهایی برای تعیین سرنوشت‌ آنها در جریان است.

هامر ضمن رد مذاکره درباره گفت‌وگوها با ایران افزود: ما روشن کرده ایم که دوست داریم تا مساله تمامی شهروندان گم شده و بازداشت شده ما حل شود اگر اظهارات رییس‌جمهوری ایران تاکید بر آمادگی آنها برای حل این موارد دارد، ما از این گام استقبال می‌کنیم اما وارد هیچ گفت‌وگویی در این باره با ایران نشده‌ایم.

گوردون دوگید، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ایالات متحده خواهان دسترسی کنسولی به شهروندانش است، اگر منظور رییس‌جمهوری ایران این است که می‌خواهد به ما از طریق سوئیس اجازه دسترسی کنسولی به این زندانیان را بدهد آن را مثبت می‌دانیم و این گامی است که خیلی پیشتر از اینها باید برداشته می‌شد.

سه آمریکایی یاد شده شش ماه پیش در مرز ایران و عراق دستگیر شدند. دولت آمریکا می‌گوید این شهروندان آمریکایی هنگام کوهپیمایی در کردستان عراق، به اشتباه از مرز گذشته و وارد خاک ایران شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های ایران از تصمیم بر محاکمه این افراد به جرم جاسوسی خبر داده‌اند.