بررسی دستمزد کارگران از سوی کمیته صیانت از حقوق کار

به گفته عضو فعال جامعه کار، کمیته صیانت از نیروی کار، موضوع حداقل دستمزد کارگران برای سال ۸۹ را تا دو هفته دیگر بررسی می‌کند.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: موضوع تعیین حداقل دستمزد هر سال از سوی جامعه کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارگران و کارفرمایان دیدگاه‌های خود را در این خصوص، ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به کمیته صیانت از حقوق کار، تصریح کرد: این کمیته برای صیانت از حقوق کار در کشور تشکیل می‌شود و موضوع بررسی حقوق کارگران را در دستور کار خود قرار خواهد داد. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارکنان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور، اظهار کرد: کمیته یادشده می‌تواند متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان، نخبگان، اندیشمندان و مسوولان حوزه کار کشور باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه هم‌اکنون برخی از واحدهای اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند که تنها از طریق کمیته ملی صیانت از حقوق کار، می‌توان جلوی مشکلات یادشده را گرفت. به گفته حاج اسماعیلی، کمیته ملی صیانت از حقوق کار می‌تواند راهکارهای خود را به دولت ارائه دهد تا شرایط کار بهبود یابد و واحدهای اقتصادی در مسیر چرخه تولید قرار گیرند.

حاج اسماعیلی افزود: نشستی که در دو هفته آینده از سوی کمیته صیانت از نیروی کار برگزار می‌شود، نمایندگان جامعه کارفرمایی در آن حضور دارند و دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوع دستمزد، اعلام خواهند کرد. وی معتقد است: چانه‌زنی همواره میان شرکای اجتماعی کار صورت می‌گیرد و شکی نیست حاصل این چانه‌زنی به نفع تولید و اشتغال، خواهد بود. یادآوری می‌شود، همواره در ماه‌های پایانی سال، نمایندگان جامعه کار به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص دستمزد می‌پردازند. براساس ماده ۴۱ قانون کار، تعیین حداقل دستمزد کارگران بر مبنای تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن سبد هزینه خانوار چهار نفره در شورای عالی کار، انجام می‌شود. حداقل دستمزد برای سال جاری در اسفند ماه سال گذشته ۲۶۳ هزار و ۵۲۰ تومان تعیین شده بود.