احمدی‌نژاد: از مردم خواهش می‌کنم خوشه‌بندی را از ذهن خود کنار بگذارند. گزارش احمدی‌نژاد درباره برنامه‌های اقتصادی دولت

یارانه به همه تعلق می‌گیرد

از مردم خواهش می‌کنم خوشه‌بندی را از ذهن خود کنار بگذارند

رییس‌‌جمهور در گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با اشاره به حضور مردم در ۲۲ خرداد و ۹ دی گفت: امسال جوشش انسانی در ایران تبلور می‌یابد و ۲۲ بهمن ایران را از لحاظ موقعیت اثر گذاری در دنیا خیلی از رقبا و جبهه مقابل بالاتر خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رییس‌ جمهور، سه شنبه شب در گفت‌و‌گوی مستقیم تلویزیونی با مردم که در شبکه اول سیما انجام شد، گفت: ۲۲ بهمن امسال و حضور مردم اعلام مرگ رسمی اندیشه سرمایه‌داری و ضد بشری است و این اتفاق خواهد افتاد. خنثی شدن توطئه‌ها بعد کوچکی از این حضور مردم است و وجه اثباتی و اثر گذار آن بسیار عظیم است.

رییس‌‌جمهور در ادامه این گفت‌وگو درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با بیان اینکه چون قانون شده به گذشته برنمی‌گردیم، تصریح کرد: در قبل از این دولت قوانینی که تصویب شده بود اختیارات مطلق به دولت می‌داد ولی بعد به هر دلیلی اجرا نشد؛ در حالی که تکالیف قانونی و اختیارات مطلق برای اجرا به آنها می‌داد.

رییس‌جمهور با تاکید براینکه قطعا می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم، ابراز امیدواری کرد که همه در اجرای این طرح کمک کنند.

حیدری، مجری برنامه، از رییس‌جمهور پرسید از روزی که طرح هدفمند کردن یارانه مطرح شد برخی از آن به عنوان جراحی بزرگ اقتصاد یاد کردند؛ اما همه نگران دردها و خون‌ریزی‌های آن بودند و الان نیز برخی از این نگرانی‌ها وجود دارد که عوارض آن برای اقتصاد ایران، صنعت و حوزه‌های مختلف اقتصاد و بخش‌های مختلف مردم چه خواهد بود که احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال با بیان اینکه تعبیر به خونریزی یا جراحی بزرگ نمی‌کنم، تاکید کرد: این طرح یک اصلاحاتی است که باید با هم جلو برویم و انشاا... جلو خواهیم رفت و همه خواهند دید آن‌طور که فکر می‌کردند، نبوده است.

وی افزود: می‌توانیم در بعضی بخش‌ها مصرف انرژی را به یک دهم برسانیم و اگر بتوانیم بدون اینکه تولید و رفاه مردم تغییر کند فقط ۲۰ درصد انرژی را کاهش دهیم؛ یعنی ۲۰ میلیارد دلار برای ما صرفه‌جویی شده است.

سرانجام خوشه‌بندی‌ها

احمدی‌نژاد در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره ترتیب خوشه‌بندی‌ها در طرح ‌نهایی تصریح کرد: از مردم خواهش می‌کنم خوشه‌بندی را از ذهن خود کنار بگذارند؛ اولا‌ صددرصد یارانه‌ها به مردم بازمی‌گردد، که ۵۰ درصد آن به صورت مستقیم و ۳۰ درصد و ۲۰ درصد آن با واسطه به مردم برمی‌گردد بنابراین می‌بینیم که همه مردم از یارانه‌ها استفاده می‌کنند؛ مگر آنهایی که متقاضی نیستند.

رییس‌‌جمهور افزود: کسانی که به یارانه‌ها احتیاج ندارند، در آینده که زمان برای باز کردن حساب اعلام می‌شود، مراجعه نکنند.

رییس‌‌جمهور ادامه داد: مرکز آمار مدلی را برای خوشه‌بندی ارائه داد که مدل خوبی است؛ اما باید چند بار سعی و خطا شود تا به نقطه قابل استفاده برسد.

دولت بنا دارد به همه مردم یارانه بدهد

احمدی‌نژاد اضافه کرد: بنا داریم که به همه مردم یارانه بدهیم، مگر آنهایی که داوطلب نیستند یا شرایط‌شان آنقدر خوب است که به یارانه‌ها نیازمند نیستند و خودشان نیز مراجعه نمی‌کنند، چه آنکه حدود ۸ میلیون برای ثبت‌نام مراجعه نکردند.

وی با تاکید براینکه خوشه‌بندی‌ها مبنای پرداخت‌ها نیست، گفت: دسته‌بندی نهایی صورت نگرفته و بنا داریم که به همه یارانه‌ بدهیم؛ اما طبیعی است که به بعضی از اقشار باید مقدار بیشتری اختصاص دهیم؛ چرا که اگر می‌خواهیم روستاها را آباد کنیم و مسائل کشور را به طور ریشه‌ای حل کنیم، باید این‌گونه عمل شود.

رییس‌‌جمهور با بیان اینکه برخی از اقشار از جمله آنهایی که حقوق ثابت می‌گیرند، حتما یارانه می‌گیرند، افزود: البته نه آنهایی که ماهانه حقوق ده میلیونی دریافت می‌کنند. هرچند که اگر این افراد نیز درخواست کنند باید حداقلی به آنها پرداخت شود اما این افراد نوعا‌ داوطلب نیستند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: آنهایی که حقوق ثابت دارند از جمله کارگران، کارمندان، کسبه جز، کشاورزان، تحت پوشش نهادی حمایتی هستند قطعا‌ یارانه دریافت می‌کنند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه برای کارمندان یارانه را در بودجه پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: برای کارمندان دولت، کارگران کارخانجات، کسبه جز و کشاورزان یارانه پیش‌بینی کردیم و زمانی را اعلام خواهیم کرد که تغییرات صورت گرفته در اموال آنها یا خانواده‌شان را اعلام کنند.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: کسی نگران نباشد؛ چرا که ما در این طرح همراه مردم حرکت خواهیم کرد و این طرح برای مردم است و مردم باید پیشگام این اصلاحات باشند و دولت نیز راه را باز می‌کند و اطلاع‌رسانی خواهد کرد و هرکاری که بخواهیم انجام دهیم، به مردم اطلاع می‌دهیم.

احمدی‌نژاد درباره خانواده‌هایی که فرصت پیدا نکرده اند اطلاعات خود را در مرکز آمار ثبت کنند، گفت: به خانواده‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند، فرصت خواهیم داد تا ثبت‌نام کنند؛ چرا‌که خانواده‌های جدیدی تشکیل شده‌ است.

وی تاکید کرد: از هر زمان که شروع به پرداخت کنیم، حقوق تمام کسانی که مشمول طرح هستند محفوظ است و حتی بنا داریم قبل از اینکه طرح شروع شود، پول‌ها را به حساب واریز کنیم تا آرامشی به وجود بیاید، بنابراین هیچ مشکلی نداریم.

کسانی که اطلاعات نادرست بدهند باید یارانه ها را برگردانند

رییس‌ جمهور درباره اینکه ۳۰ درصدی که قرار است به طور غیر مستقیم به بخش اقتصاد تزریق شود، چگونه به فعالان اقتصادی برمی‌گردد، تصریح کرد: ما ۹ بسته عملیاتی را در بخش‌های گوناگون از جمله صنعت‌ نهایی می‌کنیم‌ که خود این بخش شامل ده‌ها بخش است، البته برخی از بخش‌های صنعت حاشیه سود دارند و مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد و زندگی‌ خودشان را خواهند کرد؛ ضمن اینکه مقداری به قیمت‌ها اضافه خواهند کرد.

احمدی‌نژاد افزود: برخی از بخش‌های صنعت نیاز کشور است و باید حمایت شوند و براین اساس با آنها قرارداد می‌بندیم و وزارت صنایع نیز در حال آماده کردن قراردادها است که بخشی از آنها در کارگروه‌ها وضع شده است.

وی تصریح کرد: در هر بخش یک برنامه‌ای برای اصلاح آن وضع به وضع مطلوب تهیه می‌کنیم و در این فاصله آن بخش مورد حمایت قرار می‌گیرد و قرارداد بسته می‌شود و تکالیفی به عهده آنها قرار داده خواهد شد.

رییس‌ جمهور در عین حال تاکید کرد که اگر کسی اطلاعات غلطی بدهد و معلوم شود که اطلاعات غلط داده است، طبق قانون باید یارانه را برگرداند و مجازات شده و از بهره‌مندی نیز محروم می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشت: بسته‌های بخش صنعت، کشاورزی، عمومی و دولتی در حال آماده شدن است که با کمک خود آن بخش تهیه می‌شود، یعنی در بخش صنعت از صاحب‌نظران صنعت دعوت شده است و هر زمان بسته آماده شد، با اطلاع‌رسانی آن را به اجرا درخواهیم آورد.

رییس‌ جمهور تاکید کرد: هیچ جای نگرانی نیست؛ چراکه تا در مورد یک مطلب به نقطه اطمینان نرسیم، عمل نمی‌کنیم؛ زیرا این طرح یک طرح یک روزه و دو روزه نیست بلکه ۱۰سال، ۲۰ سال و ۳۰ سال می‌خواهد در کشور اجرا شود و به همین دلیل ‌قدم‌ها را محکم و با بررسی کامل و همراه مردم بر‌می‌داریم و امیدواریم از همان روزهای اول مردم طعم شیرین آن را بچشند.

احمدی‌نژاد درباره ۲۰ درصد دیگر یارانه‌ها که در اختیار دولت خواهد بود، گفت: این ۲۰ درصد و ۳۰ درصد به این معنا نیست که نتوانیم آن را به صورت نقدی به مردم بدهیم؛ چرا که مثلا‌ در بخش صنعت هزینه‌ها مربوط به نهادها و نیروی انسانی است و ما می‌توانیم این بخش را به نیروی انسانی بدهیم و ۲۰ درصدی را که به دولت می‌آید نیز می‌توان به کارمندان دولت اختصاص داد، بنابراین ۵۰ درصدی که در قانون تعیین شده به این معنا نیست که فقط ۵۰ درصد به مردم پرداخت می‌شود؛ بلکه ۵۰ درصد دیگر به صورت غیر مستقیم به مردم تعلق می‌گیرد.

وی درباره نحوه آزادسازی قیمت‌ها گفت: یک روش «یکباره» است که محاسن و معایبی دارد و حسن بزرگ آن این است که تورم انتظاری آن یکباره است؛ اما اگر به تعداد اجرا شود این تورم انتزاعی می‌شود.

رییس‌‌جمهور درباره معایب این روش گفت: ممکن است برخی بخش‌ها نتوانند در تولید به صادرات برسند؛ یعنی به گونه‌ای شود که شاهد افت صادرات باشیم که این افت موجب کاهش تولید می‌شود.

احمدی‌نژاد‌ با بیان اینکه ما اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را سه ساله پیش‌بینی کرده بودیم؛ اما مجلس آن را به ۵ سال تبدیل کرد، ادامه داد: الان سه گزینه را بررسی می‌کنیم؛ گزینه‌های پنج‌‌گام، سه گام‌ و دو گام با فاصله زمانی، اما اینکه کدام کالا و فرآورده چگونه اجرا می‌شود، دو گونه تحلیل می‌کنیم؛ یکی اینکه اگر دو گام یا پنج گام باشد همه را به یک نسبت در نظر می‌گیریم و دیگری به صورت سبد به سبد است که آثار آن متفاوت است.

رییس‌‌جمهور با اشاره به تهیه ۱۰ سناریو برای چگونگی آزادسازی قیمت‌ها تصریح کرد: در حال تحلیل هستیم که سناریویی که بیشترین آثار مثبت و کمترین آثار منفی را دارد انتخاب کنیم که فعلا‌ در بحث‌های کارشناسی هستیم و هرزمان نهایی شد مردم را در جریان قرار خواهیم داد، بنابراین الان هیچ افزایش قیمتی در هیچ زمینه‌ای نداریم و هرکجا افزایش قیمتی باشد، در تمام بخش‌ها جبران آن را نیز پیش‌بینی کرده‌‌ایم.

خطر یارانه‌ها

وی درباره خطر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: خطری که وجود دارد این است که عده‌ قلیلی بخواهند تمام یارانه‌ها را با یک چرخش از دست مردم خارج کنند.

رییس‌ جمهور درباره راهکارهای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ با بیان اینکه دو دسته کار داریم، گفت: یک دسته کارهای مدیریت اقتصادی مثل بانک، بیمه و مالیات داریم که به سرعت جلو می‌بریم؛ یعنی بانک باید منابع را درست توزیع کند؛ چرا که اگر منابع در بانک درست توزیع نشود و یک پول قدرتمندی به نابجا بچرخد، بخشی از این پول از جیب مردم خارج خواهد شد، بنابراین باید مدیریت شود و الان نیز زیرساخت‌های آن تهیه شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به بحث مالیات تاکید کرد: بالاخره اگر کسی بیشتر درآمد دارد باید بیشتر مالیات بدهد؛ چرا که اساس پایداری جامعه است.

وی روش دیگر را اقدامات کنترلی برشمرد و گفت: الان یک گروه نظارت و بازرسی وجود دارد که آن را تقویت می‌کنیم که ریز بازار را کنترل کند، البته پایه آن اصناف و اتحادیه‌ها هستند که انصافا‌ خوب کار می‌کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: الان روند نرخ تورم نزولی است که بخش از آن با همکاری اصناف صورت گرفته است؛ یعنی الان نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۲/۱۲ و نرخ تورم نقطه به نقطه پایان آذر به پایان آذر ۸/۷ درصد است و امیدواریم تا پایان سال نرخ تورم ۲/۱۲ به حدود ۱۰ برسد که این یک اتفاق بزرگ است؛ چرا که کمتر به این نقطه رسیده‌ایم؛ اما امیدواریم در سال آینده این روند ادامه داشته باشد.

رییس‌ جمهور خاطرنشان کرد: دولت آیین‌نامه‌ای تصویب کرد که همزمان با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این آیین‌نامه اجرا خواهد شد که کسی جرات نکند از این فضا سوءاستفاده کند و بخواهد با ترفندهای اقتصادی و احتکار یا یک بازی در بازار کمک‌های دولت را از جیب مردم به سمت خود خارج کرد.

رییس‌‌جمهور تصریح کرد: وقتی که مرحله اول هدفمند کردن یارانه‌ها را پشت سر بگذاریم، مردم خواهند دید که چقدر شیرین است و مراحل بعدی به صورت خودکار ادامه می‌یابد.