جزئیات آزادى عطارزاده، دیپلمات ایرانی

حشمت‌ا...عطارزاده دیپلمات ایرانی ربوده شده در پاکستان پس از ۱۹ ماه با یک ابتکار زیرکانه سربازان گمنام امام زمان (عج) آزاد و به میهن بازگردانده شد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، عطارزاده دیپلمات ایرانی در شهر پیشاور در پاکستان ازمنزل به محل کار خود در حرکت بود و در حالی که همراه وی یک محافظ مسلح پاکستانی به فاصله پنج دقیقه تا منزل خود همراهی‌اش می‌کرد، مورد حمله یک گروه مسلح قرار می‌گیرد و با شکستن شیشه‌های ماشین وی ربوده می‌شود.

وی پس از ربایش تا آزادی که ۱۷ ماه به طول می‌انجامد توان دیدن چهره هیچ‌کس را نداشت، ولی صداهای متفاوتی را می‌شنید. صداهای اولیه پشتو بودند در واقع گروه اول به زبان پشتو سخن می‌گویند پس از تغییر مکان و استقرار در نقطه دوم در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد که با لهجه سلیس انگلیسی حرف می‌زنند و معلوم می‌شود که این افراد بومی ‌نیستند این در حالی بود که چشمان عطارزاده بسته و کیسه‌ای نیز روی سرش پوشانده بودند. او قادر به دیدن چهره افراد گروهک رباینده نبوده است. بنابراین گزارش، عطارزاده اکثر دوران اسارتش را در نقطه دوم بوده است و زمان‌هایی که درخواست کتاب می‌کرده، به او کتاب انگلیسی می‌دادند. این امر حکایت دارد که در محل جز کتاب انگلیسی کتاب دیگری در اختیار وی نبوده است.

عطارزاده به دلیل آشنایی به زبان انگلیسی با ربایندگان با این زبان گفت‌وگو می‌کرد. وی حدود ۱۷ ماه اسیر بوده و در این مدت حدود ۱۶ بار محل استقرار وی جابه‌جا شده و حداقل در ۱۵ محل جدید وی را جابه‌جا نموده‌اند، این نشان می‌دهد مسائل امنیتی و حفاظتی به دقت رعایت شده و ربایندگان مجبور بودند در تمام جابه‌جایی‌ها عطارزاده را همراه خود ببرند. گروه سوم نیز یک گروه با لهجه انگلیسی سلیس و بومی‌بوده که این دیپلمات ایرانی را تحویل می‌گیرد و گروه چهارم که در حال تلاش برای تحویل عطارزاده از گروه سوم بودند توسط ماموران وزارت اطلاعات ردگیری می‌شوند.

پس از شناسایی اطلاعاتی محل مبادله و پس از حذف گروه چهارم توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)، آنان در نقش گروه چهارم نامبرده را از گروه سوم تحویل گرفته و بلافاصله عملیات نجات برای انتقال عطارزاده به کشور آغاز می‌شود و سپس بعد از چند روز جابه‌جایی و گذشتن از مناطق خطرناک این آزاده دیپلمات با سرافرازی به میهن اسلامی ‌بازگردانده می‌شود.