ولایتی‌: اصرار بر مبادله سوخت خارج از ایران موجب سوء ظن است

علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب معتقد است که محل تبادل سوخت باید‌ ایران باشد؛ چرا که تجربیات تلخ گذشته نشان می‌دهد نباید به غرب اعتماد کرد. دکتر علی‌اکبر ولایتی که برای حضور در مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد برقراری روابط‌ایران و‌ اندونزی به جاکارتا سفر کرده است در گفت‌وگو با «‌ایرنا» تصریح کرد:‌ ایران آماده است که بخشی از اورانیوم غنی شده بین ۵/۳ تا ۵ درصد را بدهد و در برابر آن اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را برای رآکتور تهران تحویل بگیرد. وی با اشاره به ‌اینکه بعضی از کشورهای صاحب چنین تکنولوژی‌ای اصرار دارند که تبادل سوخت خارج از ایران باشد، تاکید کرد: ‌این اصرار موجب برانگیختن سوء‌ظن است‌. ولایتی افزود: اگر مواد غنی شده در‌ایران را که با خون دل غنی‌سازی شده است در اختیار غربی‌ها بگذاریم، مطمئن نیستیم که آنها به قول خود عمل کنند. وزیر خارجه اسبق‌ایران با اشاره به تجربیات تلخ گذشته که غرب به وعده‌های خود در قبال‌ایران عمل نکرده است، اظهار داشت: به عنوان نمونه، فرانسه که در پیشنهاد اولیه مبادله سوخت قرار بود سوخت ۵/۳ درصد را از طریق روسیه تحویل بگیرد و آن را با غنای ۲۰ درصد برگرداند، به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش در گذشته سابقه بدی نزد ‌ایرانیان دارد.

ولایتی به سابقه تاریخی در ‌این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: فرانسوی‌ها در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار معاهده فین کن اشتاین را با‌ ایران بستند و تعهد کردند که در برابر تهاجم روسیه به‌ایران کمک کنند، همزمان نیز قراردادی به دور از چشم‌ایران با روس‌ها بستند و عملا معاهده با ما را زیر پا گذاشتند و‌ایران را در وسط جنگ با روس‌ها تنها گذاشتند. مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب به موارد دیگر نقض تعهد فرانسوی‌ها در قبال‌ایران پرداخت و یادآورشد که آنها قرار بوده است در دارخوین رآکتور هسته‌ای بسازند، ولی به تعهد خود عمل نکردند و همچنین اجرای قرارداد مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را پس از انقلاب متوقف کردند.

ولایتی ادامه داد: آلمان‌ها نیز به تعهدات خود در قبال ‌ایران عمل نکردند و رآکتور بوشهر را نیمه کاره رها کردند‌. آنها همچنین قرار بود، یک کارخانه سموم دفع آفات نباتی را در قزوین بسازند، ولی متوقف کردند. مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب که گویی پرونده موارد متعددی از نقض تعهد غربی‌ها را در قبال ‌ایران در دست داشت، همچنین گفت: آمریکایی‌ها نیز لوح گلی مربوط به میراث باستانی ما را به دانشگاه شیکاگو بردند تا خط آن را بخوانند، ولی ‌این میراث فرهنگی ‌ایران را پس نمی‌دهند. ولایتی با ‌این وصف پرسید: حالا چطور ما به غرب اعتماد کنیم و دستاورد ارزشمندمان را به آنها تحویل بدهیم به امید آنکه آنها قول بدهند در‌ آینده‌ این کار را انجام دهند؟ وی افزود: غربی‌ها می‌توانند مصوبه‌ای بگذرانند و بگویند که فرانسه مواد غنی شده را به‌ایران ندهد‌. بنابر‌این‌، اینکه بخواهیم به آنها اعتماد کنیم، کاری ساده‌لوحانه است. مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به‌این سوال که آیا موضوع طرف ثالث مثل ترکیه نیز منتفی است، گفت: آنها مگر با ترکیه روابط درستی دارند؟ اگر بخواهند نقض عهد بکنند، نقض عهد می‌کنند و ترکیه نمی‌تواند آنها را مجبور کند تا به تعهدات خود عمل کنند. وی یاد آور شد: در خود اتحادیه اروپا بارها به ترکیه قول داده‌اند که ‌این کشور را جزو اروپا می‌کنند، ولی خلاف قول خود عمل کرده‌اند. از آقای ولایتی سوال شد که آیا گزینه چین هم در‌این خصوص منتفی است، او در پاسخ گفت: چین هم نمی‌تواند مطرح باشد.

اصولا چه اصراری هست که مبادله سوخت را بیرون ببرند؛ اورانیوم را با غنای ۲۰ درصد به ‌ایران بیاورند و اورانیوم با غنای ۵/۳ یا ۵ درصد تحویل بگیرند.‌ این اصرار آنها نشان می‌دهد که حقه‌ای پشت آن است و می‌خواهند ‌این سرمایه را از کف‌ ایران به در آورند‌. مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: مردم و دولت ا‌یران با توجه به تجربیات تلخ تاریخی به غرب اعتماد نخواهند کرد.

اوباما در آمریکا کاره‌ای نیست

ولایتی در بخش دیگری از‌این گفت‌وگو در خصوص تهدید هسته‌ای باراک اوباما علیه‌ ایران گفت: اوباما زبان نرم دیپلماسی پیچیده و اهریمنی آمریکا در رابطه با جهان اسلام است.

وی افزود: آمریکایی‌ها یک زمان بوش را سر کار آوردند که یک زبان تند، تهاجمی ‌و خصمانه داشت و از همه دنیا طلبکار بود و عراق و افغانستان را اشغال کرد. وی ادامه داد: ‌این سیاست و زبان خشن آمریکا در دنیا شکست خورد و حتی طرفداران آمریکا در غرب و اروپا نسبت به‌این زبان خشن بوش پسر معترض بودند؛ لذا آقای اوباما را آوردند، ولی پشت صحنه اوباما همان پشت صحنه بوش است. مشاور رهبر معظم انقلاب گفت:‌ اینکه یک مسلمان زاده که مسیحی شده است را روی کار بیاورند و به مسلمانان چراغ سبز نشان دهند و در نوروز پیام نوروزی بدهد، نشانه تغییر سیاست آمریکا نیست. وی خاطرنشان کرد: در تغییر سیاست‌های راهبردی آمریکا، آقای اوباما نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد. همان‌هایی که اداره‌ کننده سیاست‌های راهبردی آمریکا هستند، صرف‌نظر از ‌اینکه رییس‌جمهور دموکرات یا جمهوری خواه باشد و زبان تند یا نرم داشته باشد، سیاست راهبردی آمریکا تغییری نمی‌کند.