اگر غیرت دینی دارید، از واژه فیلمفارسی استفاده نکنید

نگاه سوم- جواد شمقدری هفت‌ماه‌ و ده روز پس از حضورش در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست خبری‌اش درباره سیاست‌های سینمایی و مسائل روز سینما صحبت کرد. در اینجا گزیده صحبت‌های معاون سینمایی در این نشست را بخوانید. معاونت سینمایی یکی از حساس‌ترین مسوولیت‌های زیرمجموعه دولت است که در اولین سالگرد اگر همچنان حضور داشتم، گزارش عملکرد یکساله‌ام را خواهم داد، اما این موضوع که این روزها گفته می‌شود که کارنامه ما تنها رفع توقیف فیلم‌ها بوده است، بی‌انصافی و غیرکارشناسی است. رفع توقیف فیلم‌ها اصلاح یک تصمیم غیرکارشناسی غلط بود و به عنوان یک کارنامه نمی‌توان ارائه داد.

کسانی که نسبت به غرب خود باخته بودند، در دوره‌ای واژگانی از جمله فیلمفارسی را باب کردند. بنابراین اگر غیرت میهنی و دینی داریم، نباید از آن استفاده کنیم. این روزها از این واژه به عمد بیشتر استفاده می‌شود و در این راستا با فرهنگستان ادب جلسه‌ای خواهیم داشت و امیدوارم واژگان را به شکل صحیح استفاده کنیم.

موجی به راه افتاده که گمان می‌شود سینمای ایران در گرداب ابتذال افتاده و مبتذل شده است و تصور می‌شود مدیریت جدید این فضا را به وجود آورده است. سینمای ایران از سال ۷۶ در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در ابتذال افتاده است و کسانی که امروز مدعی هستند، آن موقع سکوت کردند و الآن که ما می‌خواهیم درست کنیم، همه می‌گویند سینمای ایران به ابتذال می‌رود که این‌روند منصفانه نیست.

ما گزارشی را به عنوان سینمای اصلاحات آماده داریم که اگر این روند ادامه پیدا کند، آن را منتشر خواهیم کرد. من افتخار می‌کنم ۱۲ سال فیلم نساختم تا پاک بمانم و سینمای پاک را پاسداری کنم و این را برای خودم افتخاری می‌دانم، حتی بیش از زمانی که در جبهه مستند می‌ساختم. اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌گویم چه کسانی سینمای ایران را به ابتذال کشاندند. ما باید امروز رویکردمان را عوض کنیم. روزی که آمدیم دنبال آن بودیم تا با اعتمادسازی رونق ایجاد کرده و امور را اصلاح کنیم و فکر می‌کنم این راه نجات سینمای ایران است.

این‌که ما سینما را به ابتذال می‌بریم تهمت بزرگ تاریخی است که از آن نخواهیم گذشت. کسانی سینما را به ابتذال بردند که امروز در فرانسه نشسته و به سینمای جوان ما هم حتی بدهکار هستند و علیه این ملت حرف می‌زنند و اگر لازم باشد، افشا خواهیم کرد.

مدیران زیرمجموعه معاونت سینمایی و عمده سینماگران همه، طی این مدت به ما کمک کردند و این افتخار متعلق به سینما است. کسانی هم بودند که در اتاق جنگ نشستند و علیه ما برنامه‌ریزی کردند و اگر لازم باشد، آن‌ها را هم افشا می‌کنیم.

ما به دنبال تحول جدی هستیم و در این راه شوخی نداریم. مدیران قبلی گرفتار زیرساخت‌ها بودند و در تلاشیم این زیرساخت‌ها را بر هم بزنیم که این تبعاتی برای ما خواهد داشت، اما این مسیر را طی خواهیم کرد تا به اهداف متعالی برسیم.

چند جلسه با دوستان‌ درباره این سیاست‌ها داشتیم و بیشتر ابهامات در دو حوزه تولید و اکران بود و همچنین در خصوص سازوکارهای مرجع تصمیم‌گیری، ضوابط و شاخص‌های تصمیم‌گیری‌ها سوالاتی مطرح بود و در حوزه سینمای مستند هم خواستیم قسمت مربوط به آن را مشخص‌تر کنند.

اعتقاد داریم سینمای مستند می‌تواند نقطه اتکای سینمای ملی و داستانی ما باشد و برای ما بسیار مهم است و امیدوارم دوستان دیدگاهشان را در این خصوص مطرح کنند، همین‌طور در حوزه تجربی و کوتاه که زیاد در دفترچه به آن ورود پیدا نکردیم.

تغییراتی در دفترچه داده‌ایم که ظرف ۲۴ ساعت آینده روی سایت معاونت سینمایی قرار می‌گیرد. از جمله این تغییرات بخش حمایت از فیلم‌های اول است که سینمای مستند و تجربی کف حمایتی برای آن خواهد داشت و اگر ارزش اکران عمومی داشته باشد، تبدیل به ۳۵ خواهد شد. بنیاد سینمایی فارابی هم یک کف حمایتی از فیلم‌های غیراکرانی خواهد داشت.

بخشی از تهیه‌کنندگان با اینکه تهیه‌کننده و کارگردان یک فیلم اکران یک نفر باشد، موافق و بخشی از کارگردانان مخالف بودند و تصمیم گرفتیم هم‌زمان به شرطی مجوز تهیه‌کنندگی و کارگردانی به یک نفر بدهیم که سرمایه‌گذار آخرین فیلمش، اعلام رضایت داشته باشد و همچنین برای فیلم غیراکرانی که خودشان تهیه‌کننده و کارگردان آن هستند، اگر دو پروژه موفق داشته باشند، یکبار برای اکران می‌توانند هم‌زمان فیلم بسازند.

تا پایان جشنواره فجر نقطه‌نظرات را جمع می‌کنیم و شورای پروانه ساخت، پروانه نمایش، شورای جامع فناوری، کانون کارگردانان، تشکل تهیه‌کنندگی، مدیران تولید و انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان نظراتشان را در خصوص رتبه‌بندی تهیه‌کنندگان و کارگردانان برای سال بعد مشخص می‌کنند و شورای پروانه ساخت طبق آن عمل خواهد کرد.

آمادگی داریم کانون کارگردانان، نماینده‌اش را برای شورای پروانه ساخت مشخص کند و تهیه‌کنندگان هم اگر به صنف واحدی رسیدند، نماینده‌شان را معرفی کنند، به شرط آن‌که افرادی که معرفی می‌شوند، کلیت حرکت را قبول داشته باشند.

شورای جامع فناوری آن را مشخص خواهد کرد و از هر صنف دو نفر در این شورا حضور خواهند داشت و استانداردهای یک کار مطلوب را ارائه می‌دهند.

فیلمساز ما در داخل می‌تواند با مردم حرف بزند، اما اگر بخواهد در خارج با بیگانگان‌حرف بزند، خارج از منافع ملی است و این شرایط را تغییر می‌دهیم.

فیلمی که به خارج می‌رود، باید ببینیم عزت و استقلال ملی ما را به خطر نیاندازد و سیاه‌نمایی نکند و اگر شورای تخصصی به این نتیجه رسید، اجازه دارد به آن فیلم مجوز ندهند. اما در داخل کشور فیلم می‌تواند نمایش داشته باشد و مردم ما محرم و بیگانگان نامحرم هستند، اما در گذشته این روند برعکس بود.

برای فیلمسازی در مناطق هشت‌گانه‌ای هم که قبلا اشاره کردیم، مدیریت جدیدی را در این زمینه راه می‌اندازیم تا به قولی که تولید سه فیلم در هر منطقه است برسیم. البته سال اول این محقق نمی‌شود و در آینده راه خواهد افتاد.

امنیت این شبکه برای ما مهم است و در این خصوص جایگاه رییس ستاد مبارزه با قاچاق محصولات نمایش خانگی را ارتقا دادیم و تمدید مجوز یک موسسه در سال بعد به شرط خرید چند فیلم ایرانی و یک کف خرید است که باید رعایت شود.