پیشنهادات‌ ایران به گروه 15

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: چهاردهمین اجلاس سران گروه ۱۵ دیروز در تهران در حالی آغاز به کار کرد که پیش از آغاز رسمی ‌آن در حاشیه جلسه‌، نشست سه جانبه‌ای پشت درهای بسته میان روسای‌جمهور ‌ایران‌، برزیل و نیز نخست وزیر ترکیه برگزار شد و طی آن طرفین موافقتنامه‌ای را در زمینه تبادل سوخت هسته‌ای امضا کردند. امضای ‌این توافقنامه را شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق دیروز ‌این اجلاس ارزیابی کرد که برگزاری اجلاس را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد‌.

پس از آن اعضای گرو ۱۵ در محل اجلاس حاضر شدند و احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به عنوان رییس این اجلاس مدیریت جلسه را بر عهده گرفت‌. وی اظهار امیدواری کرد که این جلسه به لطف خدا گامی مهم در جهت خدمت به بشریت، ملت‌ها و کشورهای مستقل و صلح و امنیت پایدار باشد. وی سپس با اشاره به برگزاری اجلاس گروه ۱۵ تصریح کرد‌:‌این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که جهان به شدت نیازمند اندیشه و راهی نو برای رسیدن به صلح پایدار است‌. وی افزود‌: گروه ۱۵ با توجه به ظرفیت‌های فراوان می‌تواند ماموریت‌های اثرگذاری را در برپایی جهانی عظیم مبتنی بر صلح و امنیت‌ ایفا کند‌.

رییس‌جمهور پس از ‌این سخنان دستور کار اجلاس را که قبلا توسط دبیرخانه اجلاس در میان نمایندگان عضو توزیع شده بود به رای گذاشت که با موافقت همه اعضا دستور کار اجلاس به تصویب رسید‌. سپس احمدی‌نژاد به عنوان رییس جلسه از خبرنگاران درخواست کرد تا سالن اجلاس را ترک کنند و به ‌این ترتیب سخنرانی سران و نمایندگان کشورها به صورت غیرعلنی آغاز شد‌.

بنابر‌این گزارش جمهوری اسلامی ایران روزگذشته در پایان دوره ریاست خود بر گروه ۱۵ میزبانی چهاردهمین اجلاس سران این گروه را با حضور «لولا داسیلوا» رییس‌جمهور برزیل، «رابرت موگابه» رییس‌جمهور زیمبابوه، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس‌جمهور الجزایر، «عبدالله واد» رییس‌جمهور سنگال و «ماهیندا راجا پاکسا» رییس‌جمهور سریلانکا بر عهده داشت.

همچنین «استفان کالانزو موسیوکا» معاون رییس‌جمهور کنیا، «اف ام کریشنا» وزیر خارجه هند، «آیدی هونگ» وزیر خارجه نیجریه، «محمد اف هدایت» نماینده ویژه رییس جمهور اندونزی، «محمود محی‌الدین» وزیر سرمایه‌گذاری مصر و «محمد هنازله» وزیر دارایی مالزی از دیگر شرکت‌کنندگان این اجلاس بودند. «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه و «سماشکو» معاون اول نخست‌وزیر بلاروس به همراه معاون وزیر خارجه این کشور و نیز «ناصر بن عبدالله آل ثانی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر نیز از جمله میهمانان ویژه این نشست بودند.

پیشنهادات احمدی‌نژاد به گروه ۱۵

همچنین احمدی‌نژاد در پایان چهاردهمین نشست سران گروه ۱۵ طی بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیته‌های مشورتی و تخصصی برای تقویت روابط و گسترش تعاملات و اتخاذ تصمیمات مشترک بین کشور‌های عضو گروه ۱۵ شد. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه، «باید امکان مشارکت عادلانه همگانی در مدیریت جهانی فراهم گردد»، پیشنهاد کرد با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشورهای عضو گروه ۱۵، کمیته‌ای دائمی مرکب از نمایندگان کشورها ماموریت یابد چارچوب‌های نظری تغییرات لازم برای تحقق این امر را تدوین و بر مبنای آن راهبردهای خود را ارائه دهند تا پس از تصویب سران، در دستور کار گروه ۱۵ قرار گیرد. احمدی‌نژاد در بیانیه پایانی ‌این اجلاس اعلام کرد: با توجه به‌ اینکه شرایط موجود جهانی، همگرایی در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از گذشته ضروری ساخته است، کمیته مشورتی با حضور وزرای خارجه تشکیل شود تا با نشست‌های منظم ‌این امر پیگیری شود.

وی در پیشنهاد دیگری عنوان کرد با توجه به چالش‌های موجود در اقتصاد جهانی، اتکا بر منابع و توانمندی‌های عظیم و گسترده موجود در گروه بیش از پیش ضرورت دارد، از‌ این رو پیشنهاد می‌شود کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، بانکی، انرژی و فن‌آوری‌های نوین تشکیل شود تا نحوه تقویت روابط و گسترش تعاملات در‌این زمینه‌ها را بررسی و تصمیمات مشترک اتخاذ کنند. احمدی‌نژاد اضافه کرد: تاسیس بانک مشترک، انجام معاملات و تجارت به صورت مبادله کالا با کالا یا با سبدی از ارزهای معتبر یا ارزهای بومی ‌کشورها و نظایر آن می‌تواند در دستور کار باشد.

واگذاری ریاست گروه ۱۵ به سریلانکا

در‌این مراسم پس از سخنان پایانی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان در اجلاس سران گروه ۱۵ ریاست این اجلاس به ماهیندا راجا پاکسا، رییس‌جمهور سریلانکا واگذار شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به واگذاری ریاست این اجلاس به سریلانکا گفت: ضمن تشکر مجدد و صمیمانه از روسای جمهور، دولت، مقامات عالی‌رتبه حاضر و میهمانان عزیز و گرامی فرصت را مغتنم شمرده، ریاست اجلاس گروه ۱۵ را به برادر عزیزم جناب آقای ماهیندا رجا پاکسا ریاست محترم جمهوری سریلانکا واگذار می‌کنم. رییس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم گروه ۱۵ در دوره ریاست آقای ماهیندا راجا پاکسا گام‌های بلندی در برقراری عدالت، صلح و دوستی در جهان و ارتقای همکاری‌ها در نیل به اهداف بلند خود بردارد.

تاکید سریلانکا بر تقویت گروه ۱۵

ماهیندا راجا پاکسا رییس جمهور سریلانکا پس از دریافت ریاست‌این اجلاس تاکید کرد: برای سریلانکا باعث افتخار است که ریاست گروه ۱۵ را به جانشینی از ‌ایران بپذیرد. وی افزود: از آقای احمدی‌نژاد به خاطر رهنمودها و هدایت‌هایشان در سال‌های گذشته بر گروه ۱۵ تشکر می‌کنم. رییس‌جمهور سریلانکا اضافه کرد: تعهد شما برای تقویت و دستیابی گروه ۱۵ به اهداف تعیین شده که به خاطر همکاری‌های جنوب- جنوب‌ ایجاد شده باعث افتخار است. وی گفت: باتوجه به بحران‌های فرآروی ما کارهای بسیاری باید انجام شود و حل ‌این بحران‌ها نیاز به اقدامات دسته جمعی در سطح جهانی دارد. «ماهیندا راجا پاکسا» افزود: مبارزه با فقر و گرسنگی و نیز گسترش بهداشت و آموزش باید اولویت‌های اصلی ما باشد. وی ادامه داد: گروه ۱۵ نمی‌تواند برای همه ‌این موضوعات یک نسخه واحد بپیچد، اما می‌توانیم همکاری‌های گسترده برای برخی از آنها داشته باشیم. رییس‌جمهور سریلانکا با بیان ‌اینکه ما باید به تقویت گروه خود در عرصه جهانی متعهد بمانیم، افزود: مطمئنم که سریلانکا از طرف کشورهای عضو حمایت خواهد شد.

اردوغان و داسیلوا تهران را ترک کردند

رییس‌جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه دیروز دقایقی پس از امضای توافقنامه سه جانبه، ایران، برزیل و ترکیه تهران را ترک کردند.

بنا بر‌این گزارش رییس‌جمهوری برزیل‌، پس از پایان نشست سه جانبه میان‌ایران‌، برزیل و ترکیه‌، به همراه رییس‌جمهور کشورمان وارد سالن اجلاس شد و پس از مدتی اجلاس تهران را به منظور شرکت در اجلاسی دیگر در اسپانیا ترک کرد.

لوییس ایناسیو لولا داسیلوا که پیش‌تر نیز از اراده سیاسی قوی دولت خود برای به نتیجه رساندن موضوع مبادله سوخت هسته‌ای ایران سخن گفته بود، پس از امضای توافقنامه‌ای در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای ایران‌، ماموریت خود را به پایان رساند و سپس راهی فرودگاه شد‌. در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که بامداد روز گذشته به منظور شرکت در اجلاس گروه ۱۵ وارد تهران شده بود دقایقی پس از امضای توافقنامه سه جانبه، ایران، برزیل و ترکیه تهران را ترک کرد.