خروج باهنر از هیات رییسه پارلمان

عکس: خبرگزاری فارس، مقداد مددی

حسن غفوری‌فرد هم کرسی هیات رییسه را واگذار کرد. باهنر کنار رفت

علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس تثبیت و شهاب‌الدین صدر به عنوان نایب‌رییس جدید مجلس جایگزین باهنر شد

هادی چاوشی- پایبندی محمدرضا باهنر به تعهدات تشکیلاتی فراکسیون اکثریت مجلس و خودداری او از کاندیداتوری در انتخابات هیات رییسه مجلس، شهاب‌الدین صدر را به نایب‌رییسی قوه‌مقننه رساند.در روزی که علی لاریجانی بدون آنکه حضور رقیبی را در کنار خود احساس کند، بار دیگر به ریاست مجلس هشتم رسید و محمدحسن ابوترابی فرد نیز موفق شد دوباره به عنوان نایب‌رییس اول مجلس انتخاب شود، رقابت نزدیک یک عضو فراکسیون حامیان دولت و یک عضو فراکسیون اقلیت برای به دست آوردن دومین کرسی نایب‌رییسی مجلس قابل توجه بود. در پایان این رقابت شهاب‌الدین صدر، نماینده تهران و فرد پیشنهادی فراکسیون اکثریت مجلس با اختلاف ۳۰ رای موفق شد مسعود پزشکیان را پشت سر بگذارد که رای ۱۱۵ نفر از نمایندگان مجلس را در کیسه خود می‌دید. انتخابات هیات رییسه سومین سال مجلس هشتم دیروز در حالی آغاز شد که لابی‌های گسترده ای برای متقاعد کردن محمدرضا باهنر، نایب رییس شش سال گذشته قوه‌مقننه به کاندیداتوری مجدد در این انتخابات صورت گرفته بود. اما باهنر که در انتخابات داخلی فراکسیون اکثریت با اختلاف تنها ۴ رای از شهاب‌الدین صدر شکست خورده بود، به موجب توافقات این فراکسیون وارد انتخابات رسمی در صحن علنی مجلس نشد. بدین ترتیب برای اولین بار در شش سال گذشته، محمدرضا باهنر از هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی خارج شد تا فراغت بیشتری برای فعالیت‌های سیاسی خود در قالب «جامعه اسلامی مهندسین» (تشکلی که باهنر دبیر کل آن است) و فراکسیون «پیشرفت و عدالت» (فراکسیونی که سال گذشته به ریاست او در مجلس تشکیل شد) و احتمالا انتشار روزنامه «پیشرفت» (روزنامه منتشر نشده‌ای که او مدیرمسوولی‌اش را بر عهده دارد) داشته باشد. به ویژه که باهنر به تازگی در چندین و چند مصاحبه و سخنرانی خود بر اهمیت تحزب و لزوم تقویت نقش احزاب در ساختار سیاسی کشور تاکید کرده است. البته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز از انتخاب قریب الوقوع باهنر به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات -و به تبع آن ریاست کمیسیون تلفیق- خبر می‌دهند؛ احتمالی که با توجه به حضور شش ساله رضا عبداللهی در راس کمیسیون برنامه و بودجه و جایگاه نسبتا محکم او کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

رضایت صدر از رفتار باهنر

پس از آنکه محمدرضا باهنر با وجود اصرارهای جمعی از نمایندگان مجلس از حضور در انتخابات رسمی هیات‌رییسه مجلس کناره‌گیری کرد و شهاب‌الدین صدر موفق شد به عنوان نایب‌رییس دوم مجلس انتخاب شود، صدر در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد و این اقدام باهنر را «قابل تقدیر» برشمرد. صدر گفت: «اگر آقای باهنر در انتخابات حضور می‌یافت، در واقع به معنای پشت‌پا زدن به مصوبه و تعهدات فراکسیون اصولگرایان بود، اما ایشان تعهدات خود را به بهترین شکل نشان دادند که این قابل تقدیر است.» نایب رییس جدید مجلس که همزمان رییس سازمان نظام پزشکی نیز هست و دیروز هم به عنوان عضو جدید هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شده، در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا او رفته‌رفته به «ابوالمشاغل»ی جدید تبدیل می‌شود؟ گفت:« کارهای اصلی من در مجلس است و بیشتر وقت من در مجلس می‌گذرد، لذا ابوالمشاغل نیستم. » علاوه بر صدر، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس نیز از رفتار سیاسی محمدرضا باهنر قدردانی کرد و گفت: «یکی از جلوه‌های تحسین‌برانگیز این انتخابات رفتار اخلاقی، ‌عقلانی و برآمده از بلوغ سیاسی مهندس باهنر بود که در چارچوب تصمیم فراکسیون اصولگرایان و به‌‌رغم اصرار جدی بر حضور وی در صحنه انتخابات، از کاندیداهای جریان اصولگرا حمایت کرد و در این رقابت سیاسی حضور نیافت.»ابوترابی‌فرد با بیان اینکه برخی نمایندگان معتقد بودند که حضور باهنر در انتخابات، امکان موفقیت جدی را برای وی به همراه خواهد داشت، اقدام وی را تحسین برانگیز دانست و افزود: «به گمانم حضور دکتر صدر در هیات‌رییسه مجلس می‌تواند امکان ارتقای تفاهم در مجلس را فراهم کند.»

رای معنادار پزشکیان اصلاح طلب

گرچه مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان برای حضور در هیات‌رییسه مجلس نتوانست از سد کاندیدای فراکسیون اکثریت بگذرد، اما رای ۱۱۵ نماینده مجلس به او - در حالی که فراکسیون اقلیت مجلس حداکثر ۷۰ عضو دارد- را می‌توان نشانه‌ای از خاکستری‌تر شدن آرای نمایندگان مجلس دانست. آن هم در شرایطی که برخی نمایندگان به پزشکیان گفته بودند که «حتی ۵۰ رای هم نخواهد آورد.» بدین ترتیب، شاید بتوان این رای را نشانه‌ای از ایجاد شرایط جدید میان بخش‌هایی از فراکسیون بزرگ اصولگرایان مجلس دانست. این در حالی است که محمدحسن ابوترابی فرد موفق شد ۱۸۸ رای را به کیسه خود بریزد و علی لاریجانی نیز که بدون رقیب خود را در معرض انتخاب مجدد به عنوان رییس مجلس قرار داده بود، ۲۱۴ رای از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در صحن علنی را به دست آورد. آماری که البته به نسبت ۲۱۶ رای سال گذشته و ۲۳۷ رای لاریجانی در سال اول مجلس هشتم روند رو به کاهشی را نشان می‌دهد.

فرهنگی، عضو جدید هیات رییسه

در انتخابات سومین سال هیات رییسه مجلس هشتم، تنها یک تغییر دیگر نسبت به هیات‌رییسه قبلی ایجاد شد. محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز که از قضا او هم عضو فراکسیون حامیان دولت در مجلس است، جایگزین محمدحسن غفوری فرد، نماینده تهران در میان دبیران هیات‌رییسه شد. بر اساس نتایج انتخابات دیروز، محمد دهقانی نقندر با ۱۸۴ رای، جاسم ساعدی با ۱۸۰ رای، امیدوار رضایی با ۱۷۷ رای، حسین سبحانی‌نیا با ۱۵۹ رای، محمدحسین فرهنگی با ۱۴۷ رای و جهانبخش محبی نیا با ۱۴۵ رای به عنوان دبیران هیات‌‌رییسه انتخاب شدند و اسماعیل کوثری و کاظم دلخوش نیز نتوانستند وارد هیات رییسه شوند. در انتخاب ناظران (کارپردازان) مجلس نیز محمد آشوری با ۲۰۳ رای، محسن کوهکن با ۱۶۰ رای و احمد ناطق نوری با ۱۵۴ رای موفق شدند وارد هیات رییسه شوند و مهرداد بائوج لاهوتی و محمدقسیم عثمانی از راهیابی به هیات رییسه بازماندند.

عکس: خبرگزاری مهر