دنیای اقتصاد- هیات دولت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش گرما ادارات دولتی در دوسوم استان‌ها از جمله تهران، امروز یکشنبه و فردا دوشنبه تعطیل است؛ هیات دولت رفاه حال هم‌میهنان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را علت اعلام تعطیلی بیان و در عین حال تاکید کرده که بانک‌ها و بیمارستان‌ها از شمول تعطیلات دو روزه مستثنی هستند و می‌بایستی به خدمات‌‌رسانی خود به شهروندان ادامه دهند. در عین حال حسین باقری رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم طی گفت‌وگویی اعلام کرد در صورت ماندگاری و ثبات گرمای هوا احتمال تعطیلی دوباره وجود دارد. وی گفت در صورت ادامه‌ این وضعیت تا دو روز آینده جلسه اضطراری تشکیل خواهیم داد و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد. در همین حال سازمان هواشناسی کشور هم پیش‌بینی کرد تا روز دوشنبه دست‌کم ۱۰ استان کشور گرمای بیش از ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد. در همین حال مجید نامجو، وزیر نیرو هم هدف از تعطیلات دو روزه را کنترل مصرف برق و پایداری در رساندن انرژی برق به مشترکان خانگی دانست. به علت گرمای بی‌سابقه هوا صورت گرفت

تعطیلی در ۲۳ استان کشور

دنیای اقتصاد- تداوم گرمای هوا در تهران و برخی از استان‌های کشور ظرف چند روز گذشته سبب شد تا هیات دولت طی اطلاعیه‌ای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری‌،۲۰ و ۲۱ تیر ماه را در تهران و ۱۸ استان کشور از جمله قم، اصفهان و خراسان رضوی و جنوبی را تعطیل اعلام کند.

هیات دولت علت ‌این تعطیلی را گرمای شدید و بی‌سابقه در تعدادی از استان‌های کشور خواند و تاکید کرد که همه ادارات دولتی به غیر از بانک‌ها و بیمارستان‌ها تعطیل خواهند بود. این در حالی است که بر‌خی از استان‌های کشور و البته تهران روزهای گذشته هوای بالای ۴۰ در جه را تجربه کرده‌اند. اگرچه ‌این شدت گرما که دولت هم به همین استناد چند استان را تعطیل اعلام کرده از نظر عنایت، سرکشیک سازمان هواشناسی و جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران غیرطبیعی نبوده است. با ‌این حال پرویز رضازاده، رییس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، گرمای هوا در ۱۰روز گذشته در تهران را نگران‌کننده خواند و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، حسین باقری گفت که در صورت تداوم‌این شرایط هوایی جلسه تشکیل خواهد داد‌. کاهش مصرف انرژی از جمله آب و برق مهم‌ترین دلیل برای تعطیلی‌این دو روز از سوی کارشناسان هواشناسی اعلام شده است. چرا که تهران در روزهای گذشته شاهد خاموشی‌های متعددی بود.

زنجان، گلستان، گیلان و خراسان شمالی اضافه شدند

اما در اطلاعیه هیات دولت آمده است‌: به دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه هوا در تعدادی از استان‌های کشور و به منظور رفاه حال هم‌میهنان عزیز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌، ادارات دولتی و نهادها و سازمان‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۰ و ۲۱ تیرماه ۸۹ در تعدادی از استان‌ها تعطیل خواهد بود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت‌، در ‌این اطلاعیه تاکید شده است‌: دستگاه‌های خدماتی از جمله بانک‌ها و بیمارستان‌ها در‌ این روزها باید به خدمات‌رسانی خود به مردم ادامه دهند. بر اساس ‌این اطلاعیه، ادارات دولتی در استان‌های خوزستان‌، بوشهر‌، ‌ایلام، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان‌، قم، تهران، خراسان‌رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه‌، سمنان‌، لرستان، مرکزی، کهکیلویه و بویراحمد و قزوین در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل خواهندبود.در ‌این اطلاعیه تاکید شده است: در سایر استان‌ها تصمیم‌گیری درباره تعطیلی براساس شرایط آب و هوایی و دمای هوا بر عهده استانداران خواهد بود. بر همین اساس روابط عمومی استانداری زنجان اعلام کرد: به دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه هوا و به منظور رفاه حال مردم این استان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ادارات دولتی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر در استان زنجان تعطیل خواهد بود. استانداری‌های گلستان، گیلان و خراسان شمالی نیز در اطلاعیه‌های مشابهی از تعطیلی این سه‌استان در روزهای یاد شده خبردادند.

تعطیلی‌ شامل نیروهای مسلح نمی‌شود

در همین حال، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: تعطیلی‌ روزهای یکشنبه و دوشنبه شامل سازمان‌های لشگری نیروهای مسلح نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ستاد کل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص تعطیلی مراکز دولتی در روزهای یک شنبه و دوشنبه، اعلام کرد: تعطیلی اعلام شده از جانب هیات محترم دولت، به استثنای مراکز آموزشی نیروهای مسلح، سازمان‌های لشگری را در بر نمی‌گیرد.

گرمای هوا در ۱۰روز گذشته در تهران نگران‌کننده بود

رییس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اعلام اینکه علت تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه نگرانی بابت تداوم گرمای هوا در روزهای گذشته و چند روز آینده بوده است، گفت: در حدود ۱۰ روز گذشته وضعیت دمای هوای تهران و تعدادی از استان‌های کشور نگران کننده بوده است و تداوم این گرما موجب شده تا تصمیم‌ برای تعطیلی این دو روز گرفته شود. پرویز رضازاده در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: تا روز سه‌شنبه دمای هوا در این شرایط باقی می‌ماند، اما از این روز تا پنج‌شنبه دمای هوا سه تا چهار درجه کاهش خواهد داشت و از شرایط موجود خارج می‌شود. وی با تاکید بر اینکه دمای بالای ۴۳ درجه وضعیت حاد هوا را نشان می‌دهد، اضافه کرد: تاکنون دمای هوای تهران و بسیاری از استان‌ها به این شرایط نرسیده است و در همان ۴۱ درجه باقی مانده است، اما ماندگاری و تداوم این دما برای بخش‌های آب و برق نگران‌کننده است و به این ترتیب دولت ترجیح داده برای پیشگیری از هر نوع شرایط خاص و نگران‌کننده بیشتر و جلوگیری از گذشتن از آستانه تحمل مردم این دو روز را تعطیل کند.

دمای هوا نسبت به چند روز گذشته تفاوت چندانی نداشته است

اما عنایت، سرکشیک سازمان هواشناسی با تاکید بر این که دمای هوا در کشور افزایش خاصی نخواهد داشت، تصریح کرد: سازمان هواشناسی اخطاریه و اطلاعیه خاصی را برای این دو روز صادر نکرده است، چرا که دمای هوا در همین شرایط باقی می‌ماند. وی به ایسنا گفت: شرایط موجود نسبت به مدت مشابه سال گذشته چندان بالاتر از نرم تابستانی نیست، مگر اینکه در روزهای آینده این الگوی تابستانی تغییر یابد.

شرایط هوا در چند روز آینده مشابه الگوهای تابستانی سال‌های قبل است

جباری، مدیر کل هواشناسی استان تهران نیز با تاکید بر اینکه برای وضعیت هوای چند روز آینده نیازی به اخطاریه نبوده است و این شرایط مشابه الگوهای تابستانی سال‌های قبل است، به «ایسنا» گفت: شرایط دمای هوای تهران با برخی از استان‌های مرکزی تفاوت فاحشی ندارد و این شرایط در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان تهران نیز از جمله دلایل اعلام تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان تهران را کاهش مصرف انرژی عنوان کرد و افزود: افزایش مصرف برق، خساراتی را به نیروگاه‌ها وارد کرده است. محمودی در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: با توجه به افزایش گرمای هوا، مصرف برق افزایش یافته است، به طوری که متاسفانه این موضوع موجب وارد آمدن خساراتی به شبکه و سیستم‌های برق‌رسانی شده به شکلی که اداره کل برق استان مجبور شد قطعی‌هایی را در ساعات پیک مصرف در برخی از مناطق استان اعمال کند.

پیش‌بینی هوای کشور در دو روز آینده

سازمان هواشناسی کشور آسمان اکثر نقاط کشور را در روزهای یکشنبه و دوشنبه صاف پیش‌بینی و اعلام کرد که همچنان ۱۰ استان کشور تا روز دوشنبه دمای بیش از ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد. به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: بر اساس تحلیل داده‌های هواشناسی آسمانی صاف و آفتابی به همراه هوای گرم تابستانی در کشور حاکم است، از سوی دیگر سامانه پر ارتفاع جنب حاره‌ای دمای هوا را تضعیف می‌کند، به دنبال آن بخش‌هایی از شرق و شمال شرق از روز یکشنبه (امروز) و سپس در سایر نقاط نیمه شمالی کشور از روز سه‌شنبه دمای هوا کاهش می‌یابد‌. همچنین در روزهای پایانی هفته احتمال بارش پراکنده باران برای سواحل جنوبی دریای مازندران پیش‌بینی می‌شود‌.

بر این اساس سازمان هواشناسی کشور آسمان تهران را طی روزهای یکشنبه و دوشنبه صاف پیش‌بینی کرد که حداقل و حداکثر دما در این دو روز با یک درجه کاهش نسبت به روز شنبه به ۳۰ و ۴۱ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. به گزارش ایسنا، طی روزهای آتی همچنان استان‌های خوزستان و قم با حداکثر دمای ۴۶ و ۴۵ درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

احتمال تعطیلی مجدد در صورت ماندگاری گرمای هوا

در همین حال رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: در صورت ماندگاری و ثبات گرمای هوا احتمال تعطیلی دوباره وجود دارد.

حسین باقری در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص گرمای بیش از حد هوا در برخی از استان‌های کشور اظهار داشت: ثبات و ماندگاری گرمای هوا بالا رفته است و تعطیلی‌ها به دلیل کمک به مردم بوده است. وی افزود: میزان ماندگاری گرمای هوا در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته و میزان افزایش دمای هوا در برخی از استان‌های کشور طی روزهای گذشته به ۴۰ تا ۴۲ درجه نیز رسیده است. باقری بیان داشت: پیشگیری از گرمازدگی و بیمار‌ی‌های آسم و قلبی از عمده دلایل تعطیلی این ۲ روز بوده است. رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت اضطراری برای گرمای هوا وجود ندارد، گفت: در صورت ادامه این وضعیت تا ۲ روز آینده جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل خواهد شد.