مهم‌ترین اولویت‌ ما مساله اقتصاد است

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

اجازه نمی‌دهیم کسی از قانون تخلف کند

عدم اجرای قانون ظلم به مردم است

احضار دو وزیر به مجلس از سوی لاریجانی. رییس مجلس شورای اسلامی:

مهم‌ترین اولویت ما مساله اقتصاد است

عدم اجرای قانون ظلم به مردم است

اجازه نمی‌دهیم کسی از قانون تخلف کند

دو روز پس از نطق احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به عدم پایبندی دولت به قوانین مصوب مجلس، رییس مجلس شورای اسلامی نیز از برخی بی توجهی‌ها به قانون انتقاد کرد و گفت: قانون برای کشور ما مبنای شرعی و عقلانی دارد.

اگر کسی بخواهد نسبت به حقوق ملت تجاوز کند یا با تساهل برخورد کند، چه در مقوله فرهنگ و چه در مقوله اقتصاد، ما در مجلس مقابل او موضع‌گیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی که عصر پنج‌شنبه در اولین یادواره شهدای منطقه شهرستانک از توابع شهرستان کرج سخنرانی می‌کرد، مهم‌ترین اولویت کشور را مساله اقتصاد دانست و تصریح کرد: آنچه که ما بیش از هرچیزی باید به آن توجه کنیم وضعیت اقتصادی کشور است. ما یک کشور فقیر نیستیم، کشور نفتی و گازی هستیم و این ظرفیت بزرگی است. آبادانی کشور به این نیست که انسان روی زر نشسته باشد و مرتب از کیسه و سرمایه‌اش بخورد؛ باید این سرمایه تبدیل به تولید شود.

دولت کارآمد از سرمایه نمی‌خورد

وی افزود: دولتی، دولت کارآمد است که سرمایه‌اش را به تولید تبدیل کند، نه اینکه از سرمایه بخورد و اگر نفت و گاز می‌فروشد، از درآمد استفاده نکند و جامعه مصرف زده شود؛ این درست نیست. کسی که می‌خواهد آینده کشور را درست ترسیم کند باید ثروت امروز نفت و گاز را به تولید تبدیل کند.

لاریجانی ادامه داد: این تاکید رهبری که بودجه جاری از نفت و گاز جدا شود، هر چند از طرف دولت اجرا نشده، اما حرف مهمی است. اگر نفت و گاز استخراج می‌کنیم، باید درآمد آن را صرف سرمایه‌گذاری و صنعت کنیم. اگر می‌خواهیم در صحنه بین‌الملل موفق باشیم، باید به این موضوع توجه کنیم.

عدالت، مسابقه در دارایی است

رییس مجلس ادامه داد: عدالت به این است که کشور رونق اقتصادی داشته باشد و همه مردم در آن شریک باشند. عدالت مسابقه در فقر نیست، مسابقه در دارایی است. اگر توسعه اسلامی را دنبال می‌کنیم، باید بدانیم توسعه اسلامی همراه با زندگی با کرامت مردم است نه اینکه ماهانه پولی به مردم داده شود که بخورید و گرسنه نمانید؛ این زندگی با کرامت نیست. دولت باید در چارچوبی برنامه اقتصادی را دنبال کند که مردم با مشکل مواجه نشوند. دولت باید زمینه‌های گسترش دامداری و کشاورزی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در کشور ما باید دنبال شود، خودکفایی در محصولات استراتژیک و اساسی است، گفت: اگر ما در زمینه واردات میوه کنترل نداشته باشیم، باغداران موفق نخواهند بود. اگر تولید‌کنندگان بخواهند روی پای خود بایستند و از نظر اقتصادی پاسخگوی وضعیتشان باشند. واردات ما باید در حدی باشد که نسبت به آن کمبود داریم، اما متاسفانه گاهی در این زمینه زیاده روی شد و تولید‌کنندگان دچار مشکل شدند. ما جلسات زیادی در این خصوص در مجلس برگزار کردیم و پیگیری کردیم که واردات کالاها به اندازه‌ای باشد که به تولیدات داخلی لطمه نزند.

لاریجانی بر آمایش سرزمینی و توجه به توسعه نقاط مختلف کشور به صورت متوازن اشاره کرد و گفت: استان‌های مختلف بر اساس مزیت‌هایی که دارند باید زمینه رشد پیدا کنند. متاسفم که برخی از بخش‌های اجرایی کشور متناسب با برنامه عمل نکرده‌اند؛ این باعث می‌شود نظام در کل نتواند تشخیص دهد آیا به خواسته‌ها و اهداف خود رسیده است یا نه. اگر می‌خواهیم به سند چشم‌اندازی برسیم باید گام‌های ۵ ساله‌ای برداشته شود و در صورت درست برداشته شدن این گام‌ها ما به اهداف می‌رسیم.

رییس مجلس با بیان اینکه برای این کار باید نظم فکری داشته باشیم، افزود: این حسن نیست که به قانون کم توجهی کنیم. اگر کسی بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم، یعنی اهل برنامه نیست و این ظلم به مردم است. اجازه نمی‌دهیم کسی از قانون تخلف کند؛ این یک گردنکشی است، تخلف از قانون قباحت دارد. امام راحل می‌فرمود تخلف از قانون گناه است؛ بنابراین بی‌توجهی به قانون افتخار نیست، بلکه عمل زشتی است. اگر باب بی‌قانونی در کشور باز شود باعث می‌شود نظم در امور از بین برود و بی‌عدالتی حاکم شود.

وی گفت: همه در چشم قانون باید یکسان باشند، نمی‌توانیم بگوییم روستاییان قانون را اجرا کنند، اما برخی سیاسیون ما قانون را اجرا نکنند. هر کس قدر و منزلتش از نظر اجتماعی بیشتر است، پایبندی آن نیز به قانون باید بیشتر باشد. اگر می‌خواهیم کشورمان حرکت قابل پیش‌بینی داشته باشد همه باید پایبند به قانون بوده و با برنامه حرکت کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: قانون برای کشور ما مبنای شرعی و عقلانی دارد. اگر کسی بخواهد نسبت به حقوق ملت تجاوز کند یا با تساهل برخورد کند، چه در مقوله فرهنگ و چه در مقوله اقتصاد، ما در مجلس مقابل او موضعگیری خواهیم کرد.

فرصت‌طلبان به دنبال حذف انقلابیون اصیل

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر وقت انقلاب صورت می‌گیرد، یک عده فرصت‌طلب دعوای ارث می‌کنند، گفت: در این زمان‌ها کسانی که هیچ سابقه‌ای نداشتند چنان انقلابی می‌شوند تا افراد صدر انقلاب را از میدان به در کنند که این حرکت فرصت‌طلبانه است.

رییس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری خطرات انقلاب را برشمرده بود، گفت: ایشان تاکید داشتند مراقب باشید فرصت‌طلبان در انقلاب رخنه نکنند. برخلاف آنکه می‌گویند انقلاب فرزندان خود را می‌خورد، اما شهید مطهری معتقد بود انقلاب فرزندخور نیست. این فرصت‌طلبان هستند که کار را برای انقلابیون سخت می‌کنند، این مجاهدین فی‌سبیل‌الله هستند که پای انقلاب می‌ایستند.

کسانی که حرف می‌زنند، ولی عمل نمی‌کنند

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فقط برای مسائل اخلاقی نیست، گفت: این به آن معنا است که همه جامعه باید مراقب باشند که مبادا اهداف انقلاب و شهدا زیر پا قرار گیرد. مبادا افرادی که شعار می‌دهند که ما ضد ظلم هستیم، دنبال ایجاد عدالت نباشند.

رییس مجلس افزود: متاسفانه امروز شواهد زیادی است که شعار عدالت می‌دهند، اما راجع به افرادی که دست به بیت‌المال دارند تا می‌خواهند حرفی بزنند، جیغ عده‌ای بلند می‌شود. اگر ما می‌خواهیم جامعه سلامت پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر باید از بالا تا پایین درست اجرا شود و جامعه با رشد عقلی در مقابل ظلم ایستادگی کند و مچ کسانی که حرف می‌زنند، اما عمل نمی‌کنند را باز کند. اگر شهید مطهری به این اصل اعتنا می‌کرد در همه زوایا به آن توجه داشت.

لاریجانی گفت: این طور نیست که جامعه اسلامی بدون ضابطه باشد. جامعه اسلامی دارای خصوصیاتی در همه زوایا است. امر به معروف و نهی از منکر باید با آداب خود همراه باشد، نباید تحریک کرد که چنین موضوعی وجود ندارد. ما نسبت به این جامعه مسوول هستیم.

نباید بپذیریم یک عده فرهنگ اسلامی را تخریب کنند. این فرهنگ اسلامی به سادگی به ما نرسیده است.

احضار ۲ وزیر به مجلس از سوی لاریجانی

علی لاریجانی پس از دریافت نامه‌ای از رییس کمیسیون آموزش و همچنین عده‌ای از نمایندگان در رابطه با عدم اجرای قانون پذیرش دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای، وزرای علوم و آموزش و پرورش را به مجلس فرا خواند.

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، پس از آنکه هفته گذشته شورای عالی اداری اعلام کرد مصوبه مجلس در زمینه پذیرش دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای را اجرا نمی‌کند، این اقدام با واکنش نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش مجلس مواجه شد و این نمایندگان طی دو نامه از رییس مجلس خواستند تا جلوی این مصوبه را بگیرد و لاریجانی هم پس از دریافت نامه‌ها ‌وزیران آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فن‌آوری را به مجلس فراخواند. اسفندیار اختیاری در این باره به سایت خانه ملت گفت: هر گونه اقدام در زمینه آموزش نیازمند زمان مناسب است و باید به این نکته توجه داشت که با بخشنامه نمی‌توان یک روند را در یک دوره کوتاه‌مدت تغییر داد. وی افزود: این در حالی است که مصوبه مجلس که با کار کارشناسی به تصویب رسیده است، از این منطق پیروی می‌کرد و ما می‌دانیم که در زمینه‌ای همچون آموزش مدیریت از بالا به پایین جواب نمی‌دهد.