انگشت اتهام ایران به سوی آمریکا و اسرائیل

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- پیکر شهدای حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان پیش از ظهر دیروز(شنبه) با حضور مردم از شهرهای مختلف استان سیستان‌وبلوچستان از مقابل این مسجد تا گلزار شهدا برگزار شد. علاوه بر مردم هیاتی از نمایندگان مقام معظم رهبری و مجلس‌، ریاست جمهوری و نماینده وزیرکشور نیز در این مراسم حضور یافتند. معاون امنیتی انتظامی‌وزیر کشور و سردار رادان که در زاهدان به سر می‌برند اوضاع امنیتی شهر را عادی خواندند و همچنین سردار رادان از دستگیری ۴۰ نفر خبر داد که پس از انفجار در صدد ایجاد ناامنی بودند. در این میان اما هنوز هویت عاملان انفجارهای پنج شنبه زاهدان به تایید مقامات رسمی‌‌کشوری و لشگری نرسیده است. هرچند که برخی از نمایندگان این استان و معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان پیش‌تر اعلام کردند که گروهک جندالله مسوولیت حادثه مزبور را بر عهده گرفته است و علی لاریجانی رییس مجلس و تنی چند از فرماندهان سپاه و بسیج نیز ایالات متحده و اسرائیل را عاملان دخیل در انفجار مسجد زاهدان دانستند.به گزارش ایسنا، علی عبداللهی معاون امنیتی - انتظامی‌وزیر کشور که روز گذشته در مراسم تشییع حضور داشت از تشدید و تقویت اقدامات امنیتی در سیستان و بلوچستان خبر داد و در عین حال در مورد نقش بیگانگان در این اقدام تروریستی اظهار کرد: اینکه این عوامل حتما از یک کشور بیگانه اجیر و هدایت شده‌اند و مورد حمایت مالی و پولی قرار گرفته‌اند، صد در صد روشن است. به گزارش ایسنا همچنین مصطفی محمدنجار وزیر کشور هم که به بجنورد سفر کرده است، گفت: این اقدام تروریستی توسط صهیونیست‌ها با چند هدف برگزار شد که ایجاد اختلاف میان شیعه و اهل سنت از جمله آنها است. وی تاکید کرد: اکنون دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بر موضوع تسلط دارند و بر همه امور مشرف هستند.

۴۰ نفر دستگیر شدند

در ادامه سردار احمد رضا رادان که در زاهدان به سر می‌برد با اشاره به حادثه بمب‌گذاری زاهدان به خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه روز اول پس از انفجار بمب در شهر زاهدان عده‌ای قصد ایجاد نا امنی در این شهر را داشتند گفت که این افراد بلافاصله با حمایت مردم و توسط پلیس دستگیر شدند. سرتیپ رادان اظهار داشت: تعداد دستگیر شدگان ۴۰ نفر است.

هشدار به همسایگان شرقی ایران

وی تاکید کرد: همسایگان شرقی ایران بدانند صبر و تحمل جمهوری اسلامی‌مدتی دارد و نباید گذاشت که این صبر و تحمل سر آید. جانشین فرماندهی نیروی انتظامی‌‌کشور بیان کرد: متوجه شدیم حتی اطلاعاتی که به همسایه شرقی کشور داده‌ایم در اختیار کسانی قرار گرفته است که باید با آنان برخورد می‌شد. سرداررادان گفت: به شدت از این موضوع گله مند هستیم و امیدواریم پاسخی قابل قبول و منطقی را در عمل بشنویم نه در زبان و بیان.

انگشت اشاره آمریکا را می‌بینیم

اما سردار مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌و‌گو با «فارس»، با بیان اینکه موضع‌گیری آمریکا در رابطه با حادثه تروریستی و جنایتکارانه باقیماندگان گروهک موسوم به جندالله بیشتر به یک فرار رو به جلو می‌ماند، اظهار کرد: این گروه همان سازمانی است که بارها در جریانات اقدامات تروریستی خود مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار گرفت و گروه تروریستی ریگی به دفعات در شبکه‌های رادیو تلویزیونی آمریکا تشویق شده است. جزایری افزود: همچنین در جریان دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده این گروهک شاهد اتخاذ مواضع خصمانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ‌ایران بودیم. وی ادامه داد: اگر در اسناد مربوط به کانون‌های فکری آمریکا دقت کنیم می‌بینیم که به دفعات خرابکاری در مناطق مرزی ایران مورد تاکید و حمایت آنها قرار گرفته است، بنابراین ما همچنان انگشت اشاره دولت آمریکا را در این گونه حوادث جنایتکاران و تروریستی به وضوح مشاهده می‌کنیم.

علیرضا افشار، معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور نیز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با بیان اینکه شکست در عرصه‌های اطلاعاتی از جمله دستگیری عبدالمالک ریگی و ربایش شهرام امیری شکست‌هایی است که آمریکا در عرصه بین‌المللی با آن مواجه است، اظهار کرد: آمریکا به دنبال فرار از این شکست‌ها است. وی با بیان اینکه وابستگی گروهک ریگی به سیا اثبات شده است، تصریح کرد: آمریکا آموزش، تجهیز و تامین نیروهای این گروهک را بر عهده دارد. افشار اضافه کرد: با حذف عبدالمالک ریگی، تروریست‌ها همچنان با حمایت آمریکا فعالیت کرده و هدایت می‌شوند.

پیام تسلیت لاریجانی

به گزارش ایسنا در پی انفجارهای پنج‌شنبه شب زاهدان، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی‌طی پیامی، ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در این حادثه خونین تصریح کرد : بی تردید دست قدرت‌های مداخله جو که سال‌ها است خط فتنه، آشوب و برادرکشی را در منطقه پی می‌گیرند، در این حادثه قابل مشاهده است. از این رو بر علما، معتمدان و مبلغان دینی اعم از شیعه و سنی است که همگان را از کید و مکر دشمنان در ایجاد کینه‌های مذهبی و قومی‌و تفرقه افکنی در صفوف مستحکم مسلمین آگاه سازند. همچنین وظیفه خطیر مسوولان و ماموران امنیتی کشور ایجاب می‌کند تا عاملان این جنایت را شناسایی کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به پنجه عدالت بسپارند.

محکومیت جهانی انفجارهای زاهدان

انفجارهای تروریستی مسجدجامع زاهدان، محکومیت جهانی را در پی داشته است و کشورهای دنیا اشد مجازات را برای عاملان انفجارها خواستار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای امنیت در بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی زاهدان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ۱۵ عضو شورای امنیت حمله تروریستی زاهدان را با تندترین الفاظ و عبارات محکوم می‌کند؛ چرا که تروریسم با تمامی ‌اشکالش جنایتی غیرقابل توجیه است.بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای زاهدان اظهار کرد: این اقدام تروریستی در یک مکان عبادی غیرقابل توجیه و مستحق محکوم کردن است.باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در حال عبادت تجاوز به شمار می‌رود که غیرقابل مسامحه است و عاملان آن باید محاکمه شوند.در همین رابطه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی زاهدان، محاکمه عاملان انفجارها را خواستار شد.کاترین اشتون، وزیر خارجه اتحادیه اروپا نیز انفجارهای تروریستی زاهدان را اقدامی ‌بزدلانه و غیرقابل توجیه توصیف کرد.لاورنس کانن، وزیر خارجه کانادا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانادا به شدت بمب‌گذاری‌های مرگبار انتحاری در زاهدان را محکوم می‌کند و این کشور از این اقدام خشونت بار به شدت ‌اندوهگین است. در بخش دیگر بیانیه ابراز امیدواری شده است که عاملان این انفجارها مجازات شوند.ایتالیا، کویت، امارات و حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای جداگانه حمله تروریستی زاهدان را محکوم کردند.

مبارزه با تروریسم مستلزم اقدام عملی است

در همین حال رامین مهمانپرست‌، سخنگوی خارجه ایران درباره برخی واکنش‌های خارجی به حادثه تروریستی زاهدان گفت: به‌رغم محکومیت‌هایی که علیه فعالیت‌های تروریستی صورت می‌گیرد، شاهد اقدام اساسی مدعیان مبارزه با تروریسم برای ریشه‌کن ساختن این پدیده شوم نیستیم. مهمانپرست در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و ریشه کن کردن آن توجه، همکاری و مشارکت همه کشورها را می‌طلبد.