رقابت شانه به شانه اروپا و آسیا برای سرمایه‌گذاری در ایران

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی ایران گفت: تحریم‌ها نه تنها بر اقتصاد ایران تاثیر نگذاشت، بلکه در مدت صدور قعطنامه‌ها هر روز شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی در کشور هستیم. بهروز علیشیری در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره آثار تحریم‌ها بر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: تحریم اتفاق جدیدی نیست و پیام قعطنامه که قرار بود اثرات روانی بر بازار ایران داشته باشد، در عمل دیدیم که بازارهای سرمایه ما را به هیچ عنوان تحت تاثیر این رفتار روانی قرار نداد.

وی تصریح کرد: شاخص‌هایی مثل بازار سرمایه که هفته گذشته رکورد زد، بدان معنا است که فعالان بازار سرمایه ما به تحریم‌ها توجه ندارند. این بازار کار خودش را می‌کند، به طوری که پارسال ۶۰ درصد رشد داشت و امسال این رشد بسیار بیشتر است. در عرصه خصوصی‌سازی هم بسیار فعال بودیم، بزرگ‌ترین شرکت‌های خود را خصوصی می‌کنیم. تا به حال ۶۰ میلیارد عرضه کردیم و امسال ۳۰۰ میلیارد پروژه عرضه می‌کنیم. علیشیری با بیان اینکه سهام اصل ۴۴ به سرعت در حال واگذاری است، خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی خارجی هم علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه است که در حال فراهم کردن مقدمات حضور آنها هستیم، آیین‌نامه بازار سرمایه را اصلاح کردیم که حضور آنها را در بازار سرمایه ایران تسهیل می‌کند و این پیغام مثبتی است.

علیشیری شاخه سوم بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را مربوط به ورود سرمایه‌گذاران خارجی ارزیابی کرد و گفت: امسال رکورد رقم ورودی سرمایه گذاری را شکستیم، این رقم امسال به بالاترین رشد متغیرهای اقتصادی کشور رسیده است.

او این رقم را بالاترین رقم در رشد متغیرهای اقتصادی ارزیابی کرد و عنوان داشت: این رقم بیش از ۹۰ درصد رشد داشته، به طوری که رشد جذب سرمایه‌گذاری کشور در دنیا اول شده است. اصلا بخش خصوصی داخلی و خارجی به این علائم توجه نمی‌کند، بلکه به دنبال حداکثر کردن سود خود در محیط امن اقتصادی است. رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اظهار کرد: در کجای دنیا می‌توانید پروژه‌ای با محیط حداکثرسازی سود پیدا کنید، در کجای دنیا می‌توانید کشوری پیدا کنید که این میزان امنیت اقتصادی داشته باشد.

او ادامه داد: البته ما مقداری گره و مشکل در محیط کسب و کارداریم که در حال شفاف کردن آن هستیم. جلسات متناوب شورای عالی سرمایه‌گذاری و ستاد عالی سرمایه‌گذاری در استان‌ها همگی در حال فعالیت است، به طوری که امروز بخش‌خصوصی می‌تواند به این ستادها در استان‌ها مراجعه کند و بگوید که فلان مدیر به من جواب نداده است.

علیشیری با اشاره به شرکت در همایش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف عنوان کرد: در مالزی فرصت ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پیدا کردیم؛ در نمایشگاه‌های هند و کره‌جنوبی هم بسیار موفق بودیم، اما هنوز بازخوردها را نگرفتیم. او درباره ترکیب ورودی سرمایه خارجی به کشور نیز گفت: رقابت شانه به شانه بین اروپا و آسیا برای ورود سرمایه به کشورمان حرکت می‌کنند و این رقابت بین بخش‌های خصوصی این دو قاره است.