سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این‌که شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد، تصریح کرد: هر کدام از افراد شورای نگهبان که جابه‌جا شوند، شورا همان رویکرد و عملکرد حقوقی خود را خواهد داشت. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته خود که مصادف با سالروز تاسیس شورای نگهبان بود، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در طول ۳۰ سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: از تاریخ ۲۵/۴/۱۳۵۹ تا ۲۵/۴/۱۳۸۹ دو هزار و ۷۵۷ مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی برای شورای نگهبان ارسال شده که از این تعداد یک هزار و ۸۰۴ مصوبه در نوبت اول و ۶۶۵ مصوبه در نوبت دوم مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و فقط ۲۸۸ مصوبه مورد ایراد واقع شده است که بر این اساس ۱۰ درصد از مصوبات مورد ایراد واقع شده و حدود ۹۰ درصد مصوبات از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

رویکرد سیاسی نداریم

به گزارش ایسنا، خبرنگاری با طرح این سوال که برخی معتقدند حضور شخصیت‌های جدید در شورای نگهبان موجب تغییر آرایش سیاسی این شورا خواهد شد، خواستار ارزیابی سخنگوی این نهاد شد که کدخدایی در پاسخ گفت: به دلیل آنکه شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد، هر کدام از افراد که جابه‌جا شوند، شورا همان رویکرد و عملکرد حقوقی خود را خواهد داشت و ان‌شاءالله با حضور هر فرد در این شورا همکاری خوبی خواهیم داشت. خبرنگار دیگری به معرفی اعضای حقوقدان شورای نگهبان از سوی رییس قوه‌قضائیه اشاره کرد و گفت که نام غلامحسین الهام در میان آنها نیست که کدخدایی در این باره گفت: طبق قانون اساسی رییس قوه‌قضائیه مختار است افرادی را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان معرفی کند و اصراری به معرفی افراد قبلی نیست؛ بنابراین این امر از اختیارات رییس قوه‌قضائیه است.

کسی را ندیده‌ام که بخواهد قانون را اجرا نکند

خبرنگاری با اشاره به این جمله از امام خمینی‌(ره) ‌که «عدم اجرای قانون شرعا حرام است»، به اظهارات برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: آنان معتقدند دولت مصوبات مجلس شورای اسلامی را که در شورای نگهبان نیز تایید شده است، اجرا نمی‌کند. کدخدایی در پاسخ گفت: همه مسوولان کشور به این مطلب واقف هستند و همه قصد اجرای قانون را دارند و کسی را ندیده‌ایم که بخواهد قانون را اجرا نکند. شورای نگهبان نیز وظیفه‌ای در جهت اجرای قانون ندارد و دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حیطه اختیارات خود این وظیفه را بر عهده دارند.

تایید تجمیع انتخابات

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح تجمیع انتخابات مغایرتی با اصل ۱۰۲ قانون اساسی دارد یا خیر؟ گفت: دوره نمایندگی شوراها براساس قانون عادی تعیین شده است و اعضای شورا مغایرتی را با قانون اساسی ندیدند. بنابر این طرح تجمیع انتخابات دوره چهارم شوراها با دوره یازدهم ریاست‌جمهوری تایید شد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تاییدنامه رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص انجام اصلاحاتی در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور در این شورا خبر داد.