پروانه ناشران آثار مبتذل لغو می‌شود
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: نگاه ما سختگیرانه نیست؛ اما قطعا کتاب‌های مبتذل یا مروج عرفان‌های نوظهور و الحادی اجازه انتشار نخواهند یافت و در صورت اصرار ناشر یا ناشرانی برای انتشار این قبیل کتاب‌ها، قطعا پروانه آنها لغو می‌شود.

بهمن دری که هفته گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با تعدادی از تشکل‌های مختلف حوزه نشر داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در این باره گفت: مایلم به صورت مستقیم و بدون واسطه پیرامون مسائل و مشکلات حوزه نشر و کتاب با اعضای تشکل‌‌ها و انجمن‌های فعال در این حوزه گفت‌وگو کنم.وی در ادامه از طرح نظام رتبه‌بندی ناشران کشور خبر داد و گفت: این طرح یکی از فعالیت‌های مهم و کلیدی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد است که متن اولیه آن در کارگروه‌های معاونت نهایی شده و به زودی برای اخذ نظر نهایی به تشکل‌های صنفی مربوطه ارسال می‌شود.معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه «هدف از رتبه‌بندی ناشران، طبقه‌بندی فعالیت‌های آنها و تفکیک این فعالیت‌ها هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی است» ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور تا دو ماه دیگر وارد فاز اجرایی شود.
وی درباره بحث مالیات کتابفروشان و ناشران هم گفت: شخصا پیگیر بحث حذف این مالیات هستم و امیدوارم بتوانیم در این عرصه گام‌های مثبتی برداریم.
دری درباره واکنش‌های اخیر به حل مشکل بلاتکلیفی ۲۸۵ عنوان کتابی که از دو سال پیش اجازه انتشار نیافته بود، گفت: همان‌طور که به وزیر محترم ارشاد هم توضیح دادم این کتاب‌ها توقیفی نبوده‌اند، بلکه بلاتکلیف بوده‌اند و مشکلشان حل شده است.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه «در بحث کتاب اصل بر صدور مجوز است» ادامه داد: وظیفه ما، حفاظت و مراقبت از حوزه نشر و اجرای آیین‌نامه ضوابط نشر فراتر از سلیقه است. ما به طور جدی از ناشرانی که متعهد و معتقد به نظام باشند و آثار فاخری را منتشر کنند، حمایت و البته از رواج کتاب‌های مبتذلی هم که بی‌بند و باری را ترویج می‌کنند، جلوگیری می‌کنیم. این آثار نباید از سوی وزارت ارشاد حمایت شوند و قطعا ما برای آنها مجوز صادر نمی‌کنیم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین گفت: در صورت اصرار ناشر یا ناشرانی برای انتشار این قبیل کتاب‌ها، قطعا پروانه آن ناشر لغو می‌شود و در هیات بررسی کتاب وزارت ارشاد هم با او برخورد خواهیم کرد. فکر نمی‌کنم ناشری باشد که بخواهد آثاری را منتشر کند که منجر به تخریب حاکمیت دینی ‌شود یا به مبانی مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند. اگر ناشری درخواستی برای صدور مجوز چنین کتاب‌هایی بکند، قطعا با او برخورد خواهد شد. وی همچنین صدور مجوز برای کتاب‌هایی که «با رویکرد تطهیر جریان سلطنت‌طلب درصدد تحریف تاریخ معاصر هستند» کان لم یکن عنوان کرد و با اشاره به تاکید وزیر ارشاد در این زمینه، گفت: نگاه ما سختگیرانه نیست؛ اما قطعا کتاب‌هایی از این دست یا کتاب‌هایی که مروج عرفان‌های نوظهور و الحادی هستند، اجازه انتشار نخواهند یافت و در این زمینه با کسی رودربایستی نداریم.معاون فرهنگی وزیر ارشاد در عین حال بر حمایت معاونت متبوعش از «کتاب‌های جدی و نقادانه» تاکید کرد.