جزئیات پاسخ ایران به آژانس

دنیای اقتصاد- اقدام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در تصویب نهایی تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران واکنش شدید مقامات کشورمان را به دنبال داشته است. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه این تحریم‌ها را محکوم کرد و وزیر نفت هم تصویب تحریم‌های اروپا را در تولید نفت ایران بی‌تاثیر دانست. همزمان با این تحولات پاسخ ایران به نامه گروه وین نیز به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس هسته‌ای تسلیم شد که در آن ایران خواستار مذاکره بدون شرط برای تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران شده است. واکنش شدید ایران به تحریم‌های اتحادیه اروپا

دنیای اقتصاد- اعلام رسمی اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، واکنش شدید مقامات تهران را در پی داشته است. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، از تصمیم شورای وزیران خارجه‌ اتحادیه اروپایی در اتخاذ رسمی تحریم‌های جدید علیه ایران که روز دوشنبه صورت گرفت، با ابراز تاسف عمیق‌، آن را محکوم کرد. مسعود میر کاظمی وزیر نفت هم تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را بر صنعت نفت کشورمان بی‌تاثیر دانست.

به گزارش ایسنا، وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه به طور رسمی اقدامات جدیدی را علیه صنایع نفت و گاز ایران اتخاذ کردند که از چهارمین دور تحریم‌های اعمال شده شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران فراتر می‌رود. کانادا نیز به دنبال آن از این اقدام پیروی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از این اقدامات که به دنبال تحریم‌های مشابه آمریکا انجام می‌گیرد، احیای مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) است.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک پیام قدرتمندی را برای ایران فرستادیم و آن پیام این است که برنامه هسته‌ای آنها مایه نگرانی جدی و روزافزون برای ما است.

اشتون افزود: اما هدف ما همان طور که همیشه گفته‌ام همچنان متقاعد کردن مقامات ایرانی به این است که منافع آنها توسط بازگشت به میز مذاکرات تامین می‌شود. تحریم‌ها به نوبه‌ خود هدف نیستند.

به گفته دیپلمات‌ها، اقدامات اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت فروش تجهیزات، فناوری و خدمات به بخش انرژی ایران، هدف قرار دادن فعالیت‌ها در زمینه پالایش، گاز طبیعی مایع شده، تفحص و جست‌وجو و تولید است.

علاوه بر آن سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی نیز ممنوع می‌شود. این تحریم‌ها همچنین بخش بانکداری ایران را تحت شعاع قرار می‌دهد و موجب می‌شود که هر گونه معامله‌ بیش از ۴۰ هزار یورو (۵۲ هزار دلار) نیازمند اجازه‌ دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد.

هویت کسانی که هدف تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد. دیپلمات‌ها گفتند که ۴۱ شخص و ۲۲ عنصر دولتی در این فهرست خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این میان، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد طولانی‌مدت این سازمان برای تلاش جهت رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید کردند و از تهران خواستند که از این فرصت برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و توافق در زمینه یک تاریخ ملموس برای مذاکرات استفاده کنند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفت که این کشور در هفته‌های اخیر در تلاش برای رسیدن به توافقنامه‌ای در اتحادیه اروپا در زمینه یک بسته قاطعانه تحریم‌ها که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرایی کند، بوده است. لندن علاوه بر آن خواستار پیامی برای ایران مبنی بر اینکه نمی‌تواند از مذاکرات کنار بکشد و انتظار فشار بیشتر را نداشته باشد، است.

هیگ گفت: من امیدوارم ایران این پیام را مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران تمایل دارند دریافت کند؛ اما اگر پاسخی ندهد ما فشارها را افزایش خواهیم داد.

کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد نیز گفت که آمریکایی‌ها فضای چندان زیادی برای تشدید تحریم‌هایشان ندارند؛ چرا که از سال ۱۹۷۹ در حال اعمال تحریم‌ها بوده‌اند. اکنون ما (اتحادیه اروپا) گامی فراتر برمی‌داریم. این ممکن است تاثیرگذار باشد، اما بدون تاکید و تشدید مسیر دیپلماتیک این خطر وجود دارد که به یک بن‌بست برسیم و این بسیار خطرناک است.

استیون واناکر، وزیر خارجه‌ موقت بلژیک نیز تاکید کرد که موضع اتحادیه اروپا «بسیار متعادل» است، چرا که رویکرد دوسویه را اتخاذ کرده است.

کانادا همگام با اتحادیه اروپا

در پی اعلام رسمی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان، کانادا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشت. لارنس کانون، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که تحریم‌های کانادا نیز بخش بانکداری و انرژی ایران و نیز فعالیت‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای تهران را هدف قرار می‌دهد.

کانادا علاوه بر آن جلوی هر گونه سرمایه‌گذاری جدید در صنعت ایران به ویژه پالایش نفت خام و گاز طبیعی مایع شده را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، استفان‌هارپر، نخست‌وزیر کانادا نیز روز دوشنبه گفت که کانادا به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال فشار به ایران با هدف متقاعد کردن تهران به پیروی از درخواست‌های مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرده است.

هارپر در بیانیه‌ای گفت: این اقدامات هدفمند به منظور جلوگیری از تلاش‌های ایران برای توسعه‌ برنامه هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیکی و موشکی و نیز متقاعد کردن تهران به موافقت با گفت‌وگوهای سازنده با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا اعمال می‌شود.

نخست‌وزیر کانادا تاکید کرد که هدف این اقدامات تنبیه کردن مردم ایران نیست، بلکه فرستادن پیامی برای کشورهایی است که به دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای هستند.

تحریم‌های کانادا شامل ممنوعیت صادرات تسلیحات و اقلامی که می‌تواند در اشاعه هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد نیز است.

استقبال آمریکا از تحریم‌های اروپا و کانادا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدام اتحادیه اروپا و کانادا علیه ایران مورد استقبال آمریکا قرار گرفت. به گزارش ایسنا، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا از اقدامات جدی که اتحادیه اروپا و کانادا برای اجرایی کردن قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل (که در ماه ژوئن تصویب شد) اتخاذ کرده‌اند، استقبال می‌کند. کراولی مدعی شد: این اقدامات به همراه اقدامات جدید و قدیمی آمریکا نشان‌دهنده نگرانی‌های روزافزون جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

کراولی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما در گذشته شاهد تاثیر این تحریم‌ها و شرکت‌های سرتاسر جهان که از انجام تجارت با ایران خودداری کرده‌اند و ترجیح داده‌اند که ریسک دخالت در برنامه هسته‌ای ایران و سایر اقدامات غیرقانونی را به جان نخرند، بوده‌ایم.

در تحولی دیگر، وزیران خارجه‌ و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه مشترکی از آنچه گام‌های «قوی» اتحادیه‌ اروپا و کانادا برای فعال کردن قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نامیدند، استقبال و اعلام کردند: این اقدامات بیانگر مواضع محکم سران اتحادیه اروپا و کانادا برای متعهد کردن ایران به تصمیمات بین‌المللی است.

واکنش مقامات تهران به تحریم‌ها

تصمیم شورای وزیران خارجه‌ اتحادیه اروپایی در اتخاذ تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه محکوم شد. وی همچنین از این اقدام ابراز تاسف عمیق کرده است.

به‌گزارش ایسنا مهمانپرست گفت: اتحادیه‌ اروپایی تحت فشارهای آمریکا در مسیری غلط و با چشم بسته گام برمی‌دارد و به خاطر دنباله‌روی از آمریکا ماهیت و استقلال خود را زیر سوال برده است.

وی تحریم‌های جدید وضع شده از سوی این اتحادیه را غیرموثر و غیرسازنده خواند و اضافه کرد: این تحریم‌ها نه برای پیشبرد سیاست گفت‌وگو و مذاکره که این اتحادیه مدعی آن است که کمک کننده است و نه خللی در عزم ملت ایران برای احقاق حقوق مشروع و حقه خود در تعقیب برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد می‌کند. مهمانپرست تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها در جهت همکاری و تعامل با هدف ایجاد فضای مثبت حرکت کرده؛ در حالی که اقدام اتحادیه وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه، افزود: اقدام اخیر اتحادیه اروپایی تداوم سیاست شکست خورده غرب علیه ایران ظرف سی سال گذشته بوده که نتیجه‌ای جز تقویت خوداتکایی و استواری ملت بزرگ ایران از یک سو و محروم شدن اروپا و غرب از فرصت‌های بی‌بدیل مشارکت و همراهی با یک قدرت منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های عظیم و گسترده در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت. مهمانپرست اضافه کرد: مسیر تحریم، مسیری قدیمی، آزموده شده، غیرکارآمد و دارای تاثیری معکوس است.

وی با اشاره به اقدامات اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران، خطاب به اعضای اتحادیه اروپایی این سوال را مطرح کرد که چرا در شرایطی که گامی رو به جلو برداشته می‌شود، برخی طرف‌ها وارد عمل شده و تلاش می‌کنند تعامل را به تقابل تبدیل نمایند؟

مهمانپرست در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر اتحادیه اروپا را گام دیگری در مسیر دشمنی با ملت ایران ارزیابی می‌نماید که فضای بی‌اعتمادی میان ملت ایران و بانیان این اقدام را تشدید خواهد کرد و دارای تبعات منفی برای آنها خواهد بود.

وزیر نفت: تولید نفت ایران کاهش نمی‌یابد

مسعود میرکاظمی وزیر نفت در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیامدهای تحریم اتحادیه اروپا علیه کشورمان تاکید کرد که این تحریم‌ها، تولید نفت ایران را کاهش نخواهد داد. وی درباره میزان حضور شرکت‌های نفتی اروپا در صنعت نفت و گاز ایران اظهار کرد: آنها هیچ حضوری نداشتند که امروز بخواهند اثر گذار باشند. میرکاظمی تاکید کرد: طی ۳۱ سال گذشته شرکت‌های ایرانی و کارکنان صنعت نفت ایران، این صنعت را در کشور توسعه داده‌اند و حتی اگر تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا اعمال شود، تولید ما کاهش نخواهد یافت. وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران در حال توسعه میادین نفتی و گازی خود است، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد میادین نفت و گاز ایران توسط شرکت‌های ایرانی در دست بهره‌برداری است.