دنیای اقتصاد - علی لاریجانی، رییس مجلس در واکنشی شدیداللحن به درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره اعلام کرد که سوابق عملکرد آمریکا در ایران مشخص است و ایران و آمریکا راه مشترکی را برای گفت‌وگو ندارند. لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت که خانم هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا خواستار مذاکره با ایران درباره افغانستان شده است؛ اما ایران با اصل و فرع تجاوز آمریکا و ناتو در افغانستان مخالف است و به همین دلیل راه مشترکی برای مذاکره نداریم. واکنش رییس مجلس به درخواست گفت‌وگوی آمریکا و ایران

لاریجانی: راه مشترکی برای مذاکره نداریم

آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب نماید و مسیر تایید آن در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شود، قانون است و مجالی در‌این زمینه برای برداشت‌های شاذ وجود ندارد

دنیای اقتصاد- حمله شدید به پیشنهاد مذاکره آمریکا با‌ایران، انتقاد از سخنان رییس‌جمهور درباره «قانون ندانستن مصوبه دو میلیارد دلاری مترو» و اعتراض تلویحی به اظهارات اخیر رییس دفتر رییس‌جمهور، سه محور اصلی نطق علی لاریجانی بود که روز گذشته پس از سه هفته تعطیلی در جلسه علنی مجلس مطرح شد.

رییس مجلس در ابتدای جلسه علنی دیروز یکشنبه، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: قیل و قال‌های زیاده از حد آمریکا و صهیونیست‌ها پس از صدور قطعنامه، نشانگر مکری است بر اساس تصوری واهی که میل به زیاده‌خواهی آنان ارضا شود.

وی افزود: به خیال رخنه در صفوف علاقه‌مندان انقلاب، هر زمان رندانه‌بابی را مفتوح می‌کنند و از مذاکرات سخن می‌رانند؛ ‌این یک رسوایی برای آمریکا است که ریاکارانه سخن از مذاکره پس از صدور قطعنامه می‌گوید.

لاریجانی تصریح کرد: ‌اینجا است که همگان باید کید آنان را بشناسند و با وحدت کلمه و پایداری، سرود شورانگیز مقاومت سر دهند و در بازی شطرنج دشمن قرار نگیرند.

وی یادآور شد: ملت رشید و فهیم‌ایران درک عمیقی از رفتارهای استکبار دارد و به خوبی می‌داند آمریکا در ادوار مختلف در جلوی منافع ملت‌ایران سنگ‌اندازی نموده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به قرارداشتن در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، متذکر شد: جدای از خیانت توده‌ای‌های نفتی و اشتباه مصدق در انحلال مجلس و رفراندوم برای آن که مسیر کودتا را باز نمود، سفارت آمریکا با همکاری انگلیس و پخش پول در بین اوباش، چند دهه سلطه استعماری خود را بر ملت‌ایران برقرار کرد. وی ادامه داد: پس از انقلاب هم آمریکا به هر طریق که توانست خود را در مقابل ملت‌ایران قرار داد، از تجزیه طلبی تا کودتا و جنگ تحمیلی و امروز ماجراجویی در مساله هسته‌ای‌ ایران.

رییس مجلس با یادآور شدن‌ اینکه ‌این کارنامه سیاه آمریکا در مقابل ملت‌ایران است، تاکید کرد: نباید ساده‌لوحانه با چنین سیاست‌های مزورانه‌ای روبه‌رو شد. لاریجانی با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: حالا خانم کلینتون منت می‌گذارند که حاضرند در افغانستان با‌ ایران مذاکره کنند. رییس قوه مقننه خطاب به آمریکایی‌ها تصریح کرد: شما در افغانستان جنایت کردید؛ ما با اصل و فرع تجاوز آمریکا و ناتو در افغانستان و ظلم بر مردم افغان مخالفیم و راه مشترکی با شما نداریم که مذاکره کنیم. وی تاکید کرد: ‌اینجا است که معنای سخن رهبر فرزانه انقلاب در سال گذشته دقیقا فهم می‌گردد که فرمود در پس‌این دست‌های دراز شده مخملین، ماهیت چدنی دیده می‌شود.

علی لاریجانی حرکت مجلس در مصوبه اخیر پس از قطعنامه و الزام دولت به مقابله به‌مثل را تحسین برانگیز و به موقع توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکا بداند مجلس شورای اسلامی با دقت رفتارهای آنان را رصد خواهد نمود و تصور نکنند با القای الفاظ متفاوت می‌توانند بار خیانت خود به ملت‌ایران را سبک نمایند.

مصوبه مجلس، قانون است

علی لاریجانی در ادامه سخنان پیش از دستور خود تصریح کرد: امروز آنچه بیش از هر زمان دیگر برای دست اندرکاران انقلاب پر اهمیت است؛ اولا تمرکز بر توسعه کشور و رفع مشکلات اقتصادی ملت است که دشمن مقصد خویش را در مشکل‌آفرینی در‌این بخش قرار داده است. وی تاکید کرد: در‌این زمینه دولت، مجلس و قوه‌قضائیه با مشورت و رایزنی در سطوح مختلف باید زمینه فراخ و آسان برای سرمایه‌گذاری و تولید را فراهم آورند و از واردات بی‌رویه پرهیز کنند.

رییس قوه‌مقننه تصریح کرد: با‌ این سمت‌گیری، تحریم‌ها به فرصت استقلال اقتصادی کشور بدل خواهد شد و استقامت ملی در پناه چنین سیاستی محقق می‌گردد.

لاریجانی ادامه داد: ثانیا با پرهیز از امور اختلافی جزیی و پرهیز از طرح مباحث بی‌خاصیت و انحرافی یا متشابهات، مسیر وحدت ملی کشور و همگرایی مسوولان در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم و قانون را مهیا کنند. رییس قوه‌مقننه تصریح کرد: قانون تعریف روشنی دارد؛ آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب نماید و مسیر تایید آن در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شود، قانون است و مجالی در‌این زمینه برای برداشت‌های شاذ (نادر) وجود ندارد. لاریجانی خاطرنشان ساخت: مجلس شورای اسلامی ‌این مبانی روشن را مبنای وحدت می‌داند و انشاءالله با سعه صدر و دوراندیشی، سالک ‌این طریق خواهد بود.

عکس: آکو سالمی