پرونده هسته‌ای به روایت صالحی

صالحی: مقاومت‌، تنها راه ما در موضوع هسته‌ای است

در روزهای آتی خبرهای خوشی داریم که تمام تلاش‌های بدخواهان را به سخره می‌گیرد

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی سه شنبه شب در جمع جمعیت واعظین ولایی کشور به تشریح وضعیت هسته‌ای کشورمان و روند پیشرفت آن پرداخت. به گزارش ایسنا، صالحی در این جلسه با اشاره به روند ورود تکنولوژی هسته‌ای به کشورمان، گفت: تکنولوژی هسته‌ای در کشورمان از اواسط دهه‌ ۴۰ در دانشگاه تهران آغاز شد و راکتور دانشگاه تهران نیز جزو دانشگاه تهران محسوب می‌شد. این دانشگاه از دهه ۵۰ نیز شروع به تربیت دانشجو در زمینه هسته‌ای برای مقطع لیسانس نمود. در سال ۵۳ رژیم سابق تصمیم گرفت که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در زمینه فناوری هسته‌ای بکند. در آن زمان، آمریکایی‌ها گزارشی ۲۰ جلدی مطرح کردند و چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی را ارائه کردند. در آن زمان آمریکایی‌ها توصیه کرده بودند که تا ۲۰ سال آینده ایران بتواند ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند. جالب است که امروز به ما می‌گویند شما نفت و گاز دارید و نیازی به برق هسته‌ای ندارید.

وی افزود: بر اساس همین توصیه‌های آمریکا بود که رژیم شاه تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در این زمینه شروع کند و قرار شد آلمان‌ها در بوشهر دو نیروگاه بسازند و فرانسوی‌ها هم در دارخوین دو نیروگاه بسازند. آلمان‌ها با سرعت بیشتری این کار را انجام می‌دادند تا وقتی که انقلاب شد آنها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی کرده بودند و البته ۸۵ درصد هزینه‌های خود را گرفته بودند. با انقلاب هر دو کشور دست از کار کشیدند و پروژه ساخت نیروگاه متوقف شد و چون کشور ما پس از آن وارد جنگ شده بود مسوولان دیگر فرصت آن را نیافتند که این کار را پیگیری کنند. البته در دوره جنگ فعالیت‌هایی در زمینه هسته‌ای وجود داشت، ولی قابل ذکر نبود، اما پس از جنگ به صورت جدی بحث چرخه سوخت و رسیدن به این فناوری در دستور کار کشورمان قرار گرفت. در آن زمان ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتیم، اما از راه‌های غیرمعمول توانستیم نقشه‌ها و تجهیزاتی به دست بیاوریم و تلاش‌های ما تاکنون به همین جایی که می‌بینید رسیده است.

دلیل بهانه تراشی هسته‌ای آمریکا

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را حق ما دانست و گفت: این فناوری کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال از فعالیت‌های رآکتور اتمی تهران ۸۵۰ هزار نفر در کشور بهره می‌برند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است،س چرا ما باید برای چنین فعالیتی تحت فشار باشیم. علت این فشارها در مسائل سیاسی است. غرب به رهبری آمریکا داعیه رهبری جهان را دارد و می‌خواهد کشورهای جهان را به خط کند و در مدار سیاسی خود قرار دهد. این کشور برای چنین هدفی نیاز به بهانه و دلیل دارد و برای هر کشوری بهانه‌ای می‌تراشد و این بهانه برای کشور ما پرونده هسته‌ای شده است و البته ما در این زمینه خوشحالیم و خدای را شکر می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر احساس کرد، فضای مناسبی ایجاد شده تا زودتر به اهداف خود برسد. در همان زمان بود که ایران را در محور شرارت قرار دادند، اما مسوولان و مقامات کشورمان در هشت سال گذشته با تیزهوشی و درایت توانستند در برابر این فشارها ایستادگی کنند تا امروز که فناوری هسته‌ای تبدیل به موتور محرک صنایع ما شده است.

وی خاطر نشان کرد: آنها نمی‌گویند که ما سلاح هسته‌ای داریم، اما می‌خواهند جلوی توانمندی هسته‌ای ما را بگیرند. اما ما تاکنون توانسته‌ایم در برابر فشارهایشان مقاومت کنیم و شما بدانید که اگر پرونده هسته‌ای نبود آنها توجیه دیگری برای مقابله با ما پیدا می‌کردند، اما خداوند به ما لطف کرد که بر سر این پرونده با ما درگیر شدند و هر چه هم بیشتر فشار می‌آورند ما سرعت خود را بیشتر می‌کنیم. ما هم‌اکنون سه هزار متخصص و تکنسین در این فناوری داریم که هر کدام میلیاردها دلار می‌ارزند.

صرفه اقتصادی انرژی هسته‌ای

صالحی با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در روزهای آینده گفت: این هم از لطف خدا است که در اوج فشار و تحریم‌ها ما به چنین موفقیتی دست پیدا کنیم که نیروگاه بوشهر را افتتاح کنیم که خاری در چشم بدخواهان است. جالب است که در چند ماه گذشته که فشارها بیشتر شده است کارهای ما با سرعت بیشتری به پیش می‌رود. خبرهای خوشی در روزهای آینده هم داریم که فعلا آنها را نمی‌گوییم. خبرهایی که اگر محقق شود، تمام تلاش‌ها و فشارهای بدخواهان به سخره گرفته خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به‌این سوال که آیا دستیابی به این فناوری در مقابل این همه فشارها ارزش داشت؟ گفت: هیچ فناوری جایگزین انرژی هسته‌ای در کشورمان نیست. حتی از نظر اقتصادی هم این فناوری برای ما صرفه فراوانی دارد. به عنوان مثال هر نیروگاه گازوئیلی سالانه ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند تا یک هزار مگاوات به ما برق بدهد. در حالی که نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر هر سال ۳۰ تن اورانیوم مصرف می‌کند که حدودا ۶۰ میلیون دلار قیمت آن است. ما اگر فناوری هسته‌ای را نداشته باشیم در آینده چیزی برای گفتن نخواهیم داشت. همانطور که گفتم امروز نیز این فناوری موتور محرک سایر صنایع ما است. ما هم‌اکنون در بوشهر هزار نیروی متخصص داریم که بی‌صبرانه منتظرند تا این نیروگاه راه‌اندازی شود. تلاش آنها به آموختن و انجام این کار آنقدر زیاد است که روس‌ها متعجب شده‌اند و این را بدانید که بعد از اتمام دوره گارانتی، این نیروگاه توسط متخصصان کشورمان اداره خواهد شد.

ضرورت مقاومت در زمینه هسته‌ای

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تنها راه ما در موضوع هسته‌ای امروز مقاومت است و اگر مقاومت کنیم مطمئن باشید که اردوگاه باطل به زودی فرو خواهد ریخت. کشورمان در سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است. امروز از جنوبی‌ترین نقطه کشورمان تا شمالی‌ترین نقطه لوله‌های آب و گاز و کابل‌های برق کشیده شده است و ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های زیادی را در کشور ایجاد کنیم؛ اما باید تلاش کنیم که این پیشرفت‌ها را بیشتر برای مردم توضیح دهیم تا مردم بدانند که چنین امکاناتی در بسیاری از کشورهای منطقه که مدعی پیشرفت هستند و مثل ما هم تحت فشار قرار ندارند وجود ندارد.

موسویان جاسوس نبود

رییس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به سوالی که عنوان شد آیا تیم هسته‌ای زمان خاتمی جاسوس بودند؟ گفت: من چنین چیزی را قبول ندارم که آنها جاسوس بودند. بنده از همان ابتدا در این پرونده بوده‌ام و تا جایی که اطلاع دارم در تیم مذاکره‌کننده ما جاسوسی وجود نداشته است.

وی درباره موسویان گفت: در همان زمان که موسویان را دستگیر کردند با من تماس گرفتند و نظر من را پرسیدند که گفتم برای من سنگین است که چنین چیزی را قبول کنم. جاسوس‌ها یا به دنبال پول هستند یا مقام یا ادامه تحصیل. موسویان در خانواده‌ای با وضع مالی خوب قرار دارد و دکترا هم دارد. چه دلیلی وجود دارد که او جاسوسی کند. البته او یک نقطه‌ضعف داشت و اینکه گاهی نمی‌توانست جلوی بیان خود را بگیرد.

صالحی درباره تعلیق گفت: در آن زمان در میان مسوولان تصمیم این شد که تعلیق انجام شود، چرا که در مقابل ما اجماعی تشکیل شده بود. من در نشست سعدآباد حضور داشتم. ما در آنجا اعلام کردیم که برای شش ماه و با هدف اعتمادسازی تعلیق می‌کنیم و البته این تعلیق دو سال طول کشید.