شناسایی زنان در خطر سرطان سینه استان به استان اجرا می‌شود

وزیر بهداشت گفت: دستگاه‌های ماموگرافی سیار برای اجرای طرح غربالگری سرطان سینه زنان در حال خریداری است و این طرح به صورت استان به استان در کشور اجرا می‌شود. مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با «فارس»، افزود: اجرای طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت در سال‌جاری است که اقدامات زیادی برای آن انجام شده است، به نحوی که می‌توان گفت، پایلوت آن در چند نقطه کشور آغاز شده است. وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام لازم برای اجرای این طرح تامین دستگاه‌های تشخیصی مانند ماموگرافی در سراسر کشور است، اما چون به تعداد کافی این دستگاه‌ها را در کشور نداشتیم، قرار شد تعدادی دستگاه‌های ماموگرافی و سایر دستگاه‌های لازم تشخیصی که به صورت سیار و متحرک باشند و بتوان آنها را به مناطق مختلف جابه‌جا کرد، خریداری شود.

وی گفت: قبلا این دستگاه‌ها به صورت ثابت در بیمارستان‌ها نصب می‌شدند؛ اما از این پس دستگاه‌های تشخیص سرطان‌های زنان به صورت موبایل یا سیار خواهد بود که برای شناسایی سرطان‌های زنان به مناطق مختلف کشور برده می‌شوند.

وحید دستجردی افزود: با تامین تعدادی از این دستگاه‌ها عملا اجرای طرح غربالگری سرطان‌های زنان به صورت پایلوت در چند استان کشور آغاز شده که جزئیات آن بعدا اعلام می‌شود؛ اما برای کلی کردن و سراسری کردن این طرح نیازمند تعداد دستگاه‌های بیشتری هستیم. به گفته وحید دستجردی، برای ارتقای سلامت زنان ۲ برنامه مهم داریم که شامل غربالگری سرطان سینه و غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است تا با پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌ها سطح سلامت زنان کشور را بالا ببریم و از میزان بیماری و مرگ ناشی از این بیماری‌ها بکاهیم.