واکنش به اقدام بانک‌ها در ثبت شماره حساب مردم

عکس: نگار متین‌نیا

استاندار تهران: بانک‌ها حق انجام این کار را نداشتند

اپراتور وزارت رفاه: شماره حساب را بعدا می‌توان اصلاح کرد «هیچ یک از بانک‌ها حق ندارند، راسا نسبت به اعلام شماره حساب مشتریان خود به این سامانه اقدام کنند.» این اولین واکنش یک مقام دولتی ـ استاندار تهران ـ نسبت به اتفاق ناخوشایند و خارج از اخلاق برخی بانک‌ها نسبت به ثبت خودسرانه شماره حساب مشتریان در سامانه وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای دریافت نقدی یارانه‌ها بود.

به گزارش ایسنا، در حالی روز سه‌شنبه گذشته علاوه بر تهران، از قم و قزوین نیز خبر رسید که مردم پس از مراجعه به پایگاه اینترنتی وزارت رفاه برای ثبت شماره حساب سرپرست خانوار با جمله «شماره حساب شما پیش از این ثبت و تایید شده و در حال حاضر امکان تغییر آن وجود ندارد» مواجه شدند که اغلب این شماره حساب‌ها نیز مربوط به یک بانک بود.

اما واکنش مدیران این بانک به این خبر چیزی جز تکذیب اصل ماجرا نبود، در حالی که به نظر نمی‌رسد ثبت شماره حساب مشتریان این بانک در چنین حجم گسترده‌ای ناشی از یک اشتباه باشد، بلکه شاید طلب زیاد این بانک دولتی از مشتریان استفاده‌کننده از تسهیلات باعث شده مدیران آن از این طریق به فکر وصول مطالباتشان باشند، یا هر دلیل نامعلوم دیگری!

استاندار تهران نیز روز سه‌شنبه در مقابل این اتفاق موضع‌گیری خاصی داشت که گفت: «هر چند این بانک‌ها اعلام کردند قبلا رضایت مشتری را از این بابت جلب کرده‌اند، اما احساس می‌شود این اقدام شایسته نیست تا شماره حساب مشتریان بانک‌ها به صورت غیابی وارد این سامانه شود» ولی مشخص نشد افرادی که با این موضوع مواجه شده‌اند چگونه می‌توانند نسبت به تغییر شماره حساب و احقاق حق خود یا حتی اعتراض و شکایت از بانکی که چنین کاری را کرده اقدام کنند.

وزارت رفاه برای پیگیری موضوع ثبت شماره حساب‌های بانکی دو شماره تلفن اعلام کرد که متاسفانه جوابگوی حجم زیاد مراجعه کنندگان نیست و دائما از دسترس خارج است، اما خبرنگار ایسنا سه شنبه شب گذشته پس از تلاش بیش از یک ساعته خود توانست با این سامانه تماس برقرار کند.

نتیجه این تماس تلفنی با طرح این سوال که «بانکی به طور خودسرانه شماره حساب من را در سامانه وزارت رفاه ثبت کرده ‌است، چطور امکان تغییر این شماره وجود دارد؟» این بود که «فعلا امکان تغییر شماره حساب وجود ندارد،‌ اما این امکان به زودی برقرار می‌شود».

همچنین اپراتور این سامانه تلفنی در پاسخ به این سوال که «آیا کار تغییر شماره حساب‌ها پس از واریز یارانه‌ها آغاز می‌شود؟» گفت: «تا زمانی که همه مردم شماره حساب دلخواه‌شان را به ما اعلام نکنند، یارانه‌ها واریز نخواهد شد، بنابراین مردم باید منتظر اعلام ما برای تغییر شماره حسابشان باشند».

او همچنین درباره اینکه چگونه و با چه اجازه‌ای یک بانک مشخص شماره حساب افراد را در این سامانه ثبت کرده ‌است، گفت: «در این مورد اطلاعی ندارم، ولی به هر حال جای نگرانی نیست و مردم می‌توانند این شماره حساب را بعدا تغییر دهند».

با اتفاق اخیر، می‌توان گفت پس از خوشه‌بندی خانوارها که حتی توسط شخص رییس‌جمهور هم مورد اعتراض قرار گرفت، ثبت خودسرانه شماره حساب‌ سرپرستان خانوار در سامانه وزارت رفاه دومین اقدام در مراحل اجرایی هدفمند کردن یارانه‌ها است که مورد اعتراض قرار می‌گیرد.